Přejít na obsah
Plavidla.cz

Ve skluzu jede člun trochu nakloněn k jednomu boku


mirzik

Doporučené příspěvky

Zdravím všechny vodáky

A protože jsem začátečník, chci se zeptat a požádat Vás zkušenější o radu.

Mám možnost koupit loď po celkové rekonstrukci a s doklady „ Sport 50 Pluto“ s motorem „Crescent drive 45“, je to sice starý motor, ale po GO, jednoduchý a v dokladech je zapsán jako zabudovaný, což je výhoda proti závěsným starým motorům které se již používat nesmějí, a i s vlekem je cena hodně nízká.

A teď k věci a problému, při vyzkoušení lodi na vodě jsem zjistil, že loď pokud je obsazena jen jednou osobou, jede ve skluzu trochu nakřivo vůči hladině (jako když je více zatížena jen na jednom boku). A zároveň trochu táhne řízení k té stejné straně.

Nevíte někdo čím by to mohlo být?? Nebo co s tím udělat aby se to odstranilo??

Děkuji za odpovědi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj. Mam obavy, ze tento clun jeste o trimovani motoru moc vedet nebude. Predpokladam ze je to jeste stara dobra klasika, hridel sikmo pres dno do vody a za ni kridelko kormidla?

Ten naklon je uplne normalni. Jak pise Anachy, pokud jedes na lodi sam a nesedis uprostred, je lod zatizena tvoji vahou na tu stranu a proste je clun naklonen. K tomu slouzi trimovaci klapky. Urcite jsi to jiz na nejake lodi zahledl, vzadu na cele takova dve kridelka. Ktere maji dve funkce. Zaprve ti pomuzou dostat lod drive do skluzu a za druhe kdyz mas prave nevyvazenou lod na jednu stranu, tak si jednu klapku sklopis vic a tim padem si jakoby tu stranu prizvednes. Tim docilis toho, ze kdyz pojedes na lodi sam, bude i tak ve skluzu krasne rovne. Toliko zjednodusene receno :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 weeks later...

Zdravím všechny zkušené motoráře

Nemáte někdo jakoukoliv zkušenost se starým motorem a pohonem Crescent 45° Drive? Za komunistů se dávaly do člunů policie, teda tehdy VB. Jde mi o to že tento pohon mám v člunu Sport 50 Pluto, a nemůžu přijít na to, co s tím mám dělat aby člun jel po vodě rovně a ne nakloněn na jednu stranu a to pravou (řízení je na levé straně) a netáhlo řízení doprava. řízení musím pořád korigovat volantem a člun jede rovně, pouze pokud je pořádná zátěž na levé straně (vůdce + 1 dospělá osoba). Pro Ty kdo nezná konstrukci tohoto pohonu bych chtěl podotknout že vrtule je před nohou (opačně než závěsný motor, na něm je vrtule za nohou). Za každou radu, která bude mít smysl předem děkuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jediné, co mě napadá, je působení vrtule. V policejních Sportech 100 byly Crescenty dva a točily zřejmě proti sobě. Pluto je o něco užší a boční složka reakce vrtule může způsobovat určitou změnu náklonu. Vrtule je posazena až pod kýl a působí o to větším klopným momentem. Když začne působit dynamický vztak, zúží se omočená plocha dna. Tím se zmenší i odpor proti naklánění. Větší zatížení znamená větší a širší zanořenou plochu dna při plavbě v kluzu a zatížení k jedné straně působí proti kopnému momentu od vrtule. Dává to smysl ale divím se, že by vliv vrtule byl tak velký. Nestabilní řízení má řada Z náhonů s lankovým ovládáním směru u S-drive to může být ještě horší s ohledem na to, že vrtule je vpředu. Možná je to i jeden z důvodů, proč už se tento systém nevyrábí. V tomto případě mě nenapadá nic jiného, než vyrovnávací klapky. Možná by stálo za pokus, zkusit plné otáčky s lodí přivázanou na laně. Pak by se dalo zjistit, jestlito dělá trup nebo vrtule.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 11 months later...
Jediné, co mě napadá, je působení vrtule. V policejních Sportech 100 byly Crescenty dva a točily zřejmě proti sobě. Pluto je o něco užší a boční složka reakce vrtule může způsobovat určitou změnu náklonu. Vrtule je posazena až pod kýl a působí o to větším klopným momentem. Když začne působit dynamický vztak, zúží se omočená plocha dna. Tím se zmenší i odpor proti naklánění. Větší zatížení znamená větší a širší zanořenou plochu dna při plavbě v kluzu a zatížení k jedné straně působí proti kopnému momentu od vrtule. Dává to smysl ale divím se, že by vliv vrtule byl tak velký. Nestabilní řízení má řada Z náhonů s lankovým ovládáním směru u S-drive to může být ještě horší s ohledem na to, že vrtule je vpředu. Možná je to i jeden z důvodů, proč už se tento systém nevyrábí. V tomto případě mě nenapadá nic jiného, než vyrovnávací klapky. Možná by stálo za pokus, zkusit plné otáčky s lodí přivázanou na laně. Pak by se dalo zjistit, jestlito dělá trup nebo vrtule.

Ahoj, tak jsem se asi po roce vrátil k problému který jsem popisoval výše, takže k věci, pootočil jsem nohu pohonu cca o 3° po směru otáčení hodinových ručiček a při plném plynu se naklánění o hodně zlepšilo. Vrtule se otáčí proti směru hodinových ručiček - pohled zezadu (levotočivá). Když jedu sám jede rovně, když si vedle mě někdo sedne nakloní se. Ale už minimálně. nic méně se zhoršilo řízení, pořádně to táhne doprava a má to tendenci samo doprava zatáčet, takže to musíš pořád volantem dost držet doleva. Když jsem člun uvázal a dal plný plyn, jak popisoval "zlobr" opět se naklonil. Myslíte že to je nevhodnou vrtulí??? Mám tam 3 listou, stoupání neznám, ale mám originál 2 listou, která má sklon a velikost lopatek stejný a když to vyzkouším s ní, je to to samé. ..... Spodek lodě je Ok, loď stojí na vodě naprosto rovně, uložení propeleru je taky bez vůle, a pohon je ve středu zrcadla. .......tak a teď mi někdo poraďte...

Upraveno uživatelem mirzik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 7 years later...
Ahoj, kamarad ma Crowlina 250 a po privezeni z jednoho nejmenovaneho servisu (kde se zrovna nerozesli v dobrem)mu lod plave naklonena lehce na pravou stranu a to i kdyz kotvi. V motoru zadna voda neni a take tam nema nic tezkeho co by ho mohlo normalne naklonit. Netusite cim to mohlo byt. Dekuji
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, kamarad ma Crowlina 250 a po privezeni z jednoho nejmenovaneho servisu (kde se zrovna nerozesli v dobrem)mu lod plave naklonena lehce na pravou stranu a to i kdyz kotvi. V motoru zadna voda neni a take tam nema nic tezkeho co by ho mohlo normalne naklonit. Netusite cim to mohlo byt. Dekuji

Tyhle lodě (veškeré tyto typy) jsou náchylné na rozložení váhy. Konkrétně typ co popisuješ má na levé straně 100l nádrž na vodu plus bojler, na pravé je 100l nádrž na hovna a baterie. Pokud nemá naplněnou nádrž na vodu, je zcela normální že loď je nakloněná trochu napravo. Ať naplní nádrž na vodu na takových 80-90% a loď bude stát zcela rovně (za předpokladu že má práznej fekál) Ono u těhle lodí je třeba trošinku přemejšlet s tím rozložením váhy.

 

PS: popiš nám zkušenosti se servisem :)

Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady jde o to, ze lod byla v pohode do te doby nez to privezl z toho servisu. Byli se na lod divat uz dva opravari a nikdo na nic neprisel. Kamos tam zatim dak 200kg zavazi ale zas ma problem dostat lod do skluzu. To uz mi fakt pripada, ze mu nekdo napustil vodu do nejake komory, pokud je to vubec mozne
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Píšeš že má oba tanky prázdné. Pokud má vypuštěnou vodu, tak loď bude vždy nakloněná napravo páč tam má tak 60kg nebo i více v bateriích (úplně na straně) a nalevo není nic. Vždy když dám loď na vodu s prázdnou nádrží na vodu tak než dopluji k molu natankovat, jsem nakloněn. Je si opravdu jist že loď stála rovně i když měl suchou nádrž na vodu a suchý fekál? Pokud ano, tak je to první Crownline 250/270 na světě. Co to udělá když napustí teď nádrž na vodu a fekál má práznej? Neměla náhodou loď před servisem vodu v nádrži a v servisu jí vyprázdnili? Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...