Přejít na obsah
Plavidla.cz

Vyvážení sportovního člunu


Fury

Doporučené příspěvky

Prosim o radu zkusenych. Jak vysoko mohu umistit nadrz vzhledem k motoru?

Mam sportovni clun s vestavenym Mercruiserem- stary r.v.91 karburatorovy. Palivova nadrz uprostred clunu na 110l. Clun je nevyvazen, tezky na zadek. 4.3 motor je velka vaha a delka lode jen 18stop(5.5m). Mozna je to divne, ale nechci jezdit jen v kluzu, pro coz je lod evidentne urcena. Ve vytlaku se lod chova hrozne.

Po pocitani zdejsich rad a tipu, jsem usoudil ze zatizit spici neni na skodu. Tak zvazuju ze bych si udelal dvojitou nadrz do spice. Cca 100l benzinu (cca 75kg) a cca 50l vody (50kg).

Ale spicka lode je vyse polozena vuci motoru. Jak je u stareho Mercruiseru reseny karburator? Neprotekal by benzin samospadem do motoru?

IMG-20190408-WA0011.jpg

Upraveno uživatelem Fury
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Benzín by určitě neprotékal, pokud neprotéká nyní.

Bál bych se ale úpravy, kdy dojde k přesunu tak velké váhy. To by se muselo nejdříve vyzkoušet. S téměř prázdnou stávající nádrží naložit do špičky odpovídající závaží a projet to s posádkou (běžnou).

Možná zjistíš, že se sice nepatrně zlepšily vlastnosti ve výtlaku, ale ve skluzu to není použitelné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hmm. Bezpečnostní riziko jsem nedomyslel. Každá gumová hadička jednou styří a nějaká ta netěsnost se vždy najde. Takže je to špatný nápad nádrž do špice.

 

A než se drbkat s výrobou dvojité nerez nádrže, tak asi půjdu do tohoto:

https://www.muziker.cz/nuova-rade-flexible-water-tank-triangular-100l+čerpadlo +sprcha=

100l na sprchu je asi zbytečně moc, ale co už.

Předem teda než zbytečně koupím blbost tak to vyzkouším s kanystry, zda to má význam. Škoda že uprostřed v trupu neodlehčím cca 80kg benzinu, což je jeden člověk co nemusí sedět na špici, ale pohodlně v sedačce.

 

To s tím čerpadlem si právě nejsem jist, jestli by benzin protekl, nebo ne. Mercruiser čerpadlo jsem nikdy neměl rozdělané, tak nevím co je uvnitř. Ale v podstatě tam bude nějaká membrána, nebo pístek, který se pohybuje sem a tam a na vstupu a výstupu budou zpětné ventilky. Jde o to jaké konstrukce ty zpětné ventilky jsou. Jestli kuličky přitláčené pružinkou, nebo gumový ventil https://obchod.svet-piva.cz/uploads/6/698487e7487fc79030f321a71bd754a1.jpg. Tak je to o tom jak silná pružina přitláčí kuličku, nebo jaký má odpor gumový retní ventilek.

 

Ještě mě napadlo balastní nádrž napouštět a vypouštět podle potřeby. Tak jak je tomu u člunů na wakeboarding, aby dělali velkou vlnu. Ale nenašel jsem na internetu lodní vodní čerpadlo na 12V, které by umělo čerpat oběma směry a napouštění 100l netrvalo týden. Neřešili jste někdo jak plnit a vypouštět balastní nádrž na malém člunu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

každý takovýto sportovní člun je určen pro plavbu v kluzu,při plavbě výtlakem musíš neustále korigovat přímý smšr kormidlem / volantem/.To co vymějšlíš jsou nesmysly,téměř ti to nepomůže.Pokud chceš plout s takto malou lodí výtlakem,tuto prodej a kup si výtlačnou klasiku a nebo si pořid sporták o délce alespon 8 metrů,s ním bude plavba výtlakem o poznání lepší a nebo případně zkus osadit na Z-nohu přídavné kormidla-vygoogli si to,o co se jedná,částečně ti to pomůže, ale stejně to není žádný zázrak.


bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Protože máloco drží na 100%, a proto, že bylo, a asi i je v předpisech, že palivové potrubí má být spádováno do nádrže, a to shora. Aby při netěsnosti nemohlo palivo, zvláště benzín, vytéct do nádní.

 

Motocykl? Jet ski? Mám oboje ve vícero provedeních a ty nádrže se prostě nemají palivové potrubí spádované shora.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...To s tím čerpadlem si právě nejsem jist, jestli by benzin protekl, nebo ne. Mercruiser čerpadlo jsem nikdy neměl rozdělané, tak nevím co je uvnitř. Ale v podstatě tam bude nějaká membrána, nebo pístek, který se pohybuje sem a tam a na vstupu a výstupu budou zpětné ventilky. Jde o to jaké konstrukce ty zpětné ventilky jsou. Jestli kuličky přitláčené pružinkou, nebo gumový ventil https://obchod.svet-piva.cz/uploads/6/698487e7487fc79030f321a71bd754a1.jpg. Tak je to o tom jak silná pružina přitláčí kuličku, nebo jaký má odpor gumový retní ventilek.

 

není to o čerpadle, ale o jehlovém ventilu u plováku v karburátoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám Glastrona. Nádrž je taky v přídi. Netuším jak je co vyspádováno, ale už pohledem je jasný, že karbec je výš, než nádrž.

Karbec má plovák a jehlu, takže za chodu by se karbec přeplavit neměl i když ho čerpadlo slušně tlakuje.

Když loď nepluje, tak je jak jsem psal karbec výš, než nádrž, takže úniky samospádem nehrozí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Protože máloco drží na 100%, a proto, že bylo, a asi i je v předpisech, že palivové potrubí má být spádováno do nádrže, a to shora. Aby při netěsnosti nemohlo palivo, zvláště benzín, vytéct do nádní.

 

Motocykl? Jet ski? Mám oboje ve vícero provedeních a ty nádrže se prostě nemají palivové potrubí spádované shora.

 

Pro mě je novinka, že motocykl je loď. Lodí jsem měl povícero, ale motocyklu se teda zrovna moc nepodobaly. Jestli mi něco neniklo?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Protože máloco drží na 100%, a proto, že bylo, a asi i je v předpisech, že palivové potrubí má být spádováno do nádrže, a to shora. Aby při netěsnosti nemohlo palivo, zvláště benzín, vytéct do nádní.

 

Motocykl? Jet ski? Mám oboje ve vícero provedeních a ty nádrže se prostě nemají palivové potrubí spádované shora.

 

Pro mě je novinka, že motocykl je loď. Lodí jsem měl povícero, ale motocyklu se teda zrovna moc nepodobaly. Jestli mi něco neniklo?

 

To jsi se spletl. Motocykl neni lod. Nesmis verit vsemu, co Te napadne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Protože máloco drží na 100%, a proto, že bylo, a asi i je v předpisech, že palivové potrubí má být spádováno do nádrže, a to shora. Aby při netěsnosti nemohlo palivo, zvláště benzín, vytéct do nádní.

 

Motocykl? Jet ski? Mám oboje ve vícero provedeních a ty nádrže se prostě nemají palivové potrubí spádované shora.

 

Pro mě je novinka, že motocykl je loď. Lodí jsem měl povícero, ale motocyklu se teda zrovna moc nepodobaly. Jestli mi něco neniklo?

 

Ne, lodě se opravdu motocyklu nepodobají, což ovšem nemusí v zásadě nutně platit pro jejich motory. Typicky lodě Yamaha používají jet pohon ze své řady vodních skútrů (to je ale hnusný překlad pro jet ski). U jet ski se prozatím nepovedlo umístit nádrž pod motor. V lodích se také někdy používají původem motocyklové motory, kvůli těžišti jet pohonu jsou umístěny velmi nízko a nádrž není poté logicky pod motorem. Mimochodem, tyto motory jsou přímými následovníky motorů motocyklových, typicky Yamahy MR1 či TR1 vychází z Yamaha R1. Totéž by se dalo napsat o Honda, Suzuki atd. Já se obvykle držím pravidla, že když něco neznám, moc o tom raději nehovořím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak samo jirkas má pravdu .Sám mám MR1. Ovšem záleží především na zdravosti celého systému. Těsnosti jehel plovákových komor vstřiků potrubí a jiném. Vodní skútr je vůbec kapitola sama pro sebe Co se odvětrání týče. Před každou jízdou se má sundat sedlo nechat odvětrat a zkontrolovat . Ani fabrické technolobie nejsou dokonalé. https://m.youtube.com/watch?v=eYswphaxCf8
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

každý takovýto sportovní člun je určen pro plavbu v kluzu,při plavbě výtlakem musíš neustále korigovat přímý smšr kormidlem / volantem/.To co vymějšlíš jsou nesmysly,téměř ti to nepomůže.Pokud chceš plout s takto malou lodí výtlakem,tuto prodej a kup si výtlačnou klasiku a nebo si pořid sporták o délce alespon 8 metrů,s ním bude plavba výtlakem o poznání lepší a nebo případně zkus osadit na Z-nohu přídavné kormidla-vygoogli si to,o co se jedná,částečně ti to pomůže, ale stejně to není žádný zázrak.

 

bootcentrum

Škoda. Takový malý sporťáček je fajn, na zábavu, na lyže, pro děcka na kruhu. Je super obratný, na převoz lehký. A vzhledem k tomu, že jej mám ve velmi dobrém stavu a motor je taky v dobré kondici, tak bych jej měnit nechtěl. Jsem ri říkal že by to šlo dovybavit nějakou tu balastní nádrží, nebo posunem palivové nádrže.

Díky za rady, že to nemá cenu.

 

Vygooglil jsem tu stabilizační hrůzu https://www.ruddersafe-shop.com/57-thickbox_default/ruddersafe-volvo-penta-type-2-boats-up-to-21-ft-650-m-16520-the-dual-rudder.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak se toho pravidla drž.

 

za prvé: Tohle není příliš slušná odpověď od takového znalce. Bylo to míněno tak, že když si nejsi svou věcí jistý, neměl bys to hlásit jako jistou pravdu. Mnozí pochopili, ty zřejmě nikoli.

 

za druhé: Prosím o nějaké podrobnější informace o předpisech jež zmiňuješ, docela by mě zajímalo, zda mám správně a podle předpisů jež mlhavě zmiňuješ vyspádované palivové potrubí. Rád se učím nové věci, ovšem z ověřených zdrojů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

 

Podle mě ta"hrůza" funguje. Viděl jsem i kruh kolem šroubu (snad to má fungovat i jako jeho ochrana, podle mě je to kontraproduktivní, při kontaktu s nějakým předmětem to spíš navíc ještě poškodí zetko). Hledej "propeller guard". Pak jsem viděl něco na způsob přidaného kormidla, "articulating keel", to ale spíš ve spojení s jet pohonem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta odpověď byla slušná až dost. Nebaví mě přesvědčovat o triviálních věcech. Ty jsi nezmínil, že všechny nádrže výš než karbec mají uzávěr a v návodu se píše po zastavení zavřít.

Pokud je ti divné opatření v instalaci potrubí takové, že při netěsnosti palivo neteče do lodi a nevyhoříš, je to tvůj boj. Vyhořelých lodí je u nás do roka několik.

Pro znalost předpisů doporučuji samostudium. Nejsem tu od toho.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsou zbytečný spory.

Dej tam elektrouzávěr a když vypneš klíček,nebo přečerpávací tlačítko,tak to do nádrže nepoteče,cena kolem 500kč

 

Samozřejmě, kohoutek v jakémkoliv provedení je nutnost, pokud je nádrž nad úrovní karburátoru. U vstřikování se takové věci nemusí řešit, zatím jsem se nesetkal s případem, kdy by se palivo samospádem někam protlačilo.

 

I když vlastně ano, na jednom motoru jsem měl defekt na vstřikovači a po vypnutí motoru reziduální tlak paliva dopravil benzín až do válce, no a při startu motoru se onen rozpadl: Utržená ojnice rozpárala blok motoru kolem dokola. Ale takovým věcem se nedá předcházet, prostě jsem měl smůlu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...