Přejít na obsah
Plavidla.cz

RadioStanice x Vysílačky


Doporučené příspěvky

No CB vysilacka je v dnesni dobe jiz mi prijde docela mrtva zalezitost. Alespon podle toho co jsem vysledoval. Kdyz jsem ji kupoval, tak jsem si rikal, jestli tech 40 kanalu nebude malo a tak jsem sahnul po vysilacce, ktera na jinou normu umi tech kanalu 80, no asi zbytecne :). Vysilacku mam tedy jenom na lodi, kvuli tomu, ze na sebe muzeme s kolegou houknout kdy potrebujeme a nemusime porad tahat mobily a nebo na sebe rvat pres palubu. Nicmene jak jsem jiz psal, jak tady u nas, tak v Chorvatsku jsem zkousel poslouchat a projizdet kanaly, ale vetsinou je tam vsude mrtvo. Tady u nas jsem obcas chytil jenom nejaky Anglany a Nemce a obcas kamionaky. V Chrovatsku jsem jednou chytil nejaky Italy, co tam byli asi take na dovolene a jinak vesmes nic kloudneho. Takze na druhou stranu to ma vyhodu, protoze kdyz si to s nekym poridis jako ja, tak nemas problem najit volnej kanal :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Marine rucka je celkem dost mimo zakon, i kdyz se to zas tak uplne neresi, pokud vim.


K tomu CB.... ptal jsem se ciste ze zvedavosti, dneska uz to malokdo pouziva, ale ja pamatuju jeste ty "zlaty casy" kdy nic jinyho nebylo. Hlavne nebyly Internetovy fora, ICQ, Skype a Facebook.


Ja to mam tedka funkcni jenom v aute, kdyz nekam jedu tak posloucham dopravu na 10ce a kdyz jedem nekam dal, tak to pouzivame na spojeni mezi autama.


Napadlo mne treba, ze bysme si mohli dohodnout nejakej kanal na PMR (ktery na vode urcite staci), kde muze clovek bejt na prijmu. CB tak kdysi fungovalo a vzhledem k tomu ze marine stanice jsou nam celkem zapovezeny, tak mi PMR prijde jako dobry reseni, stoji to prdlajz. Proti CB neni problem s antenama, prikonem stanice a tak podobne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak pise Ladislav, pokud nechces jit bez prukazu proti zakonu s VHF, tak je podle mne nejlepsi CB. Nepotrebujes nic, krome radia a anteny. A musim rici, ze s tou antenou vypada lod opravdu lepe :lol: :)

VHF mam doma a uz jsem chtel objednavat antenu, ze ji tam taky flaknu, ale posledni dobou se tu v nasem okoli nejak mnozej kontroly SPS a tak na to kaslu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

PMR má malý dosah 1-5km dle terénu,menší kopeček a už se nedovoláš,to CB je lepší,vlna lépe odrazí.Nebo sdílené pásmo na 2m (172MHz) tom to chodí líp jak PMR. S PMR a 0,5 w zázraky neuděláš ;)

Stejne budes vysilacku pouzivat temer vyhradne kdyz se s nekym potkas. To znamena na vzdalenost maximalne 1km a pokud vic, tak jednoznacne na primou viditelnost.

 

CB ma na lodi celkem nevyhody, diky vlnovy delce 11m maji celkem velkej vliv kovovy veci v okoli. Spravne bys mel mit antenu 1/2 vlny, tzn. pokud je nezkracena tak 5.5m, to je se da udelat na plachetnici. Na plechovce je to dobry, ze muzes uspesne pouzit autoantenu abude ti slapat, ale na laminatovym motoraku si moc nepomuzes, tam bude CB proste chodit spatne. Dalsi problem je ruseni. Diky aktivaci ionosfery slunecnima erupcema ti zacnou chodit stanice odrazem od nebe, coz je vzdalenost 800 az 2000km. Muze se snadno stat, ze se nedovolas na 5km kvuli tomu ze ti to maze stanice z Ruska. Aktivita odrazu od ionosfery je zavisla na 11ti letem slunecnim cyklu, jenoz maximum je prave ted, takze CB je ted zaruseny jak prase a na delsi vzdalenosti pouzitelny jenom vyjimecne. Kdyz bylo tohle maximum minule (pred 11ti lety), tak jsem se nekolikrat dovolal na 4W pres pul Evropy, mel jsem nekolikrat Nemecko, Holandsko a jednou Finsko. Holandsko dokonce i z auta.

 

PMR proti tomu ma sice malej dosah, ale taky temer nulovy ruseni. Nema 500mW ale standardne jenom 50mW, takze ani nezere baterky.

 

172MHz ma slusnej dosah, ale je celkem problem, ze vetsina levnych stanic i kdyz je na to naladena, tak nema homologaci, homologovany stanice bejvaly drahy. O pouziti mimo CR se neda ani uvazovat, v tom je CB nebo PMR lepsi.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 7 months later...

Takze.

Jelikoz k lodi neodmyslistelne patri lodni VHF a jelikoz jsem nechtel jit cestou nelegalniho pouzivani nejake rucky, tak jsem zacal na zacatku roku premyslet o nejake legalizaci pouzivani teto radiostanice. Bohuzel delat zkousky na CTU sem striktne odmital, protoze jsem nehodlal delat maturitu z elektrotechniky a ucit se s ohledem na ucel pouziti lodni radiostanice elektrotechnicke zbytecnosti, typu ruznych polovodicu, tistenych spoju a detailu elektronickych soucastek. Zjistil jsem, ze zde u nas existuje organizace jmenem Skolajachtingu.cz, ktera je opravnena poradat kurzy obsluhy lodni radiostanice od Britske RYA. Kurzy probihaji praktickou formou na skutecnych lodnich radiostanicich a na zaklade tohoto kurzu dostanete Britske opravneni RYA k pouzivani lodni radiostanice. Nejprve jsem zjistoval co tento kurz obnasi, aby to nebylo z blata do louze. No a svete div se, nebylo. Zde jde o to, ze si jiz nemusite vtloukat do hlavy podrobnou elektronickou skladbu lodni radiostanice, ale ucite se na skutecnych vysilackach jejich pouziti a skladbu hlaseni, jakym zpusobem si privolat pomoc v pripade nouze s ohrozenim lidskeho zivota, nebo zivot neohrozujicich potizich, a nebo informovat pobrezni straz o pripadnem problemu na mori, ktery by mohl ohrozovat ostatni lode. Jedine co je treba se naucit, tak ze ctrnact dni predem zaslanych studijnich materialu anglickou hlaskovaci abecedu. Inu sprtani tak na jedno odpoledne,,,,,,,,,,,, nojo tak na dve :lol:. Hlavni naplni kurzu je prakticky naucit ucastniky kurzu ovladat lodni radiostanici a ne zadna teorie. Toto vse probiha formou jednodeniho kurzu vc. zaverecneho testu ve kterem jsou pouze prakticke dotazy na temata, ktera se behem toho dne probirala. Clovek by musel byt asi nesvepravnej, aby toto neudelal. No nic. Britskej certifikat, kterej mimochodem je jiz na porad, bez dalsiho prodluzovani po XY letech mam v kapse, tak uz do toho radia muzu zacit kecat. Jenze ouvej, to bychom nebyli v cesku, aby zde nebyl nejakej zadrhel. Tento certifikat Vam uznaj na celem svete krome nasi nejpapezrstejsi republiky !!!!! Na nasich vodnich tocich si ho muzete maximalne povesit do lodi na stenu, jako stylovou dekoraci. Nicmene, coz jsem mel samozrejme jiz zjistene predem, CTU, ktery u nas dohlizi na vydavani nasich omezenych prukazu operatora SRC podlehl pred casem natlaku Britske RYA a na zaklade jejich prukazu mi zde vystavi nas ekvivalent pro CR. Sice samozrejme jde opet o polopaticke reseni, protoze narozdil od RYA prukazu, ten nas plati pouze 5 let a pak si jej clovek musi prodlouzit. No ale dulezite je, ze bez matury z elekta se clovek muze vcelku zabavnou a hlavne ucelnou formou dostat k temto papirum a jelikoz mi dneska prisel prukaz od CTU, tak mohu potvrdit, ze to opravdu kupodivu funguje.

Samozrejmosti je, ze k legalizaci je treba zaregistrovat u CTU lodni radiostanici a platit rocni poplatek, inu vse v ramci byznysu :). Nyni mi vsak jiz nemuze SPS rici pri pripadne kontrole ani popel.


Na zaver bych jeste dodal slova jednoho naseho spolubojovnika z kurzu, ktery mel na radio papiry od CTU a na dotaz proc si jde delat jeste tento kurz to komentoval slovy" Po kurzu na CTU jsem si dokazal tu radiostanici sam doma rozebrat, opravit a zase poskladat dokupy, ale bal jsem se ji zapnout, protoze na skoleni jsem se vubec nedozvedel, jak do toho mam mluvit a jak se to radio pouziva". Myslim, ze to hovori za vse :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, mozna jsou to kecy, mozna ne. Jsi prvni clovek kterej to delal a rika, ze na tom nic neni. Jiz jsem se s par lidma bavil a vsichni rikali, ze je to pakarna, takze uprime, v tomto pripade jsem radsi zvolil jednodussi variantu. Kazdopadne alespon, kdyz si zapomenu prodlouzit prukaz CTU a tim padem mi propadne, tak nemusim zkousky delat znovu :)

 

Apropo, tady jsou otazky z CTU, pro nas oddil 6:

http://www.ctu.cz/cs/download/zkousky-prukaz/zkousky_prukazy_radiova_zarizeni_faq_120719.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 years later...

Jelikoz uz mi bude v lete koncit platnost prukazu na vysilacku od CTU, tak si budu muset nechat prodlouzit. Nicmene jsem si chtel overit, zda je to jeste treba, vzdyt mam celosvetove uznavny prukaz RYA, ktery nebyl uznavan jenom u nas. Tak zase sem si dopisoval s urady a tak trochu oprasim toto vlakno. Bohuzel vsak musim konstatovat, ze tech par let se vubec nic nezmenilo a ceska byrokracie a byznys je stale stejny.

 

Cili na mou otazku pro SPS, zda je jeste treba pri provozovani lodni VHF u nas prukaz CTU, nebo jestli po letech jsme se jiz konecne pripojili k celemu svetu, ktery prukaz RYA uznava mi bylo sdeleno nasledujici:

-------------------------------

Váš dotaz jsem konzultoval s odborem správy kmitočtového spektra českého telekomunikačního úřadu (čTú), kterému přísluší vydávání průkazů odborné způsobilosti k obsluze rádiových stanic. Ten mi potvrdil, že na plavidlech registrovaných v české republice musí být osoba obsluhující rádiové zařízení vybavena průkazem odborné způsobilosti, vydaném čTú. Tento průkaz lze získat buď na základě zkoušky nebo uznáním odborné způsobilosti, získané v jiném státě EU, viz stránka čTú:

 

https://www.ctu.cz/uznani-odborne-zpusobilosti-drzitele-prukazu-clenske-zeme-eu

 

Z toho vyplývá, že musíte požádat čTú o prodloužení platnosti průkazu, který Vám vydal. Pokud budete mít na lodi jenom průkaz od britské RYA, dopustíte se přestupku proti zákonu č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. čTú Vám může podle § 119 odst. 1 písm. d) téhož zákona uložit v řízení o přestupku pokutu až do výše 100 000 Kč.

--------------------------------

 

Tak a jelikoz me z vyse uvedneho textu nejvice zujala formulace "na plavidlech registrovanych v CR", tak jsem jeste vznesl dotaz, kdyz si plavidlo zaregistruji v zahranici, tak mi staci pri provozu lodni VHF u nas prukaz RYA a kdyz je plavidlo registrovane u nas tak musim mit prukaz CTU?

--------------------------------

ač se Vám může vazba na registraci plavidla ve vztahu k průkazu odborné způsobilosti k obsluze rádiového zařízení jevit jakkoliv nelogická, je tomu tak, jak uvádíte. Plavidlo registrované v jiném státě než v čR je považováno za plavidlo zahraniční. Průkaz odborné způsobilosti k obsluze rádiových zařízení na plavidle registrovaném v čR je však ve smyslu Regionální úmluvy o radiokomunikačních službách na vnitrozemských vodních cestách (Regional Arrangement on the Radiocommunication Service for Inland Waterways) uznávaný ve všech státech, které přistoupily k této dohodě, což platí recipročně.

 

Pokud byste měl hlubší zájem o legislativu, či její vývoj v oblasti elektronických komunikací, byť jenom ve vztahu k provozu a obsluze rádiového zařízení na plavidlech plujících po evropských vodních cestách, zcela jistě Vám podrobněji a ve všech souvislostech na případné otázky odpoví právě čTú, který na mezinárodních jednáních zastupuje v tomto oboru českou republiku.

-------------------------------

Takze tohle mi uz nejak hlava nebere.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prodloužit si průkaz není zádrhel, pokud neprošvihneš lhůtu. Daleko víc mě se..e, prodloužení přihlášení stanice za 1200 ročně, co musím letos, když se nedovolám nejmíň na polovinu komor. Amatérsky letadla vysílačku využívaj daleko víc, pro ně to je povinnost, a neplatěj nic. To mě poser.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takový trochu "kacířský" dotaz. Jak moc je v dnešní době vysílačka vůbec využitelná? Chápu jako hoby nebo na moři, ale na vnitru mi nikdy nijak nechyběla. Kdysi měly téměř všechny lodě CB, dost jsme to používali. Pak s nástupem mobilů a hlavně s pokrytím signálem tyhle vysílačky skoro vychcípaly. Nějak si nedovedu představit praktickou použitelnost a výhody proti mobilu. Dřív jinak na lodi řešit komunikaci ani nešlo, ale dneska mi to přijde jako nutnost skoro zbytečné.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výhoda je, že nemusím čekat než se mobil někam dozvoní a dovolám se tam, kde číslo mobilu neznám. Jinak u nás je využitelnost opravdu malá. Já ji kupoval kvůli Německu, tam jela pořád a jsou úseky, kam bez ní nesmíš.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To s tím dovoláním na "neznámé" číslo je jasné. Spíš mi šlo o to, kolik lidí to vlastně používá. Komory, případně snad provoz v Praze jsou asi to jediné, možná velká loď v problematickém úseku. On to byl vlastně hlavní problém volání na "cizího" člověka i u CB (vysílačku neměl nebo jí měl vypnutou, byl na jiné frekvenci, mimo dosah, měl to ztlumené nebo to prostě nebral). Vlastně jsi ale na tohle ale odpověděl druhou větou.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"hlavní problém volání na "cizího" člověka i u CB" - u lodní stanice není tak dramatickej, protože loď-loď je na 10 kanále. Tedy obvykle stačí sken kanálu komor kde zrovna plavu + 10. Velká plavba na to má vysílačky dvě.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono CB není na lodi uplne prakticky, aby slusne fungovalo na laminatce je docela problém, ocelovky jsou na tom o mnoho lip, ale porad to chce docela dlouhy anteny.


Dneska ale není problém mit po ruce PMR, dosah tak akorát, aby se clovek domluvil v ramci mistniho provozu, funguje dobře i z ruky. S PMR mají sice trochu hendikep naopak ocelovky (je zakazany mit jinou antenu nez primo na rucni radiostanici), ale při domluve na stovky metru to nehraje roli.


Akorát teda nevim o nikom, kdo by realne PMR na lodi pouzival. Ja tyhle radia doma mam, ale na vodu je bezne neberu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

PMR mam na lodi, myslel sem, ze je budu pouzivat jako interkom, ale docela me vyvedlo z omylu Holandsko, kde byl problem v tom, ze jsem samozrejme nebyl jedinej, kdo je pouzival a tak to bylo jak v nejakym diskuznim krouzku, kterymu jeste ke vsemu clovek ani poradne nerozumel, takze jsem zjistil, ze v lokalite, kde je hodne lodi, je to docela problematicke si vybrat kanal, kde by byl trochu klid :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...