Přejít na obsah
Plavidla.cz

Nerezová palivová nádrž a hrdlo - uzemnění v lodi


Doporučené příspěvky

celkově kabeláže na lodi mám předimenzované, k vrátku vedou o řád větší lana a kdysi k lodnímu e-motoru vedly kabely s průřezem 65mm2,proto vím jak moc záleží na průřezu kabeláže vzhledem k proudům,ale to teď není aktuální,teď jen nechci dráždit hada bosou nohou a cpát bezhlavě elektriku k benzínu,určitě to ještě proberu s elektrikářem i servisem a pravděpodobně každý bude tvrdit něco jiného, těžko si pak vybrat,opatrnost je myslím si na místě a případná chyba se v tomto případě může trestat nekompromisně a tu zmíněnou opatrnost bych jednoznačně nadřadil nad znalost či neznalost...


každopádně všem děkuji za snahu poradit,čas do dodání potřebných dílů alespoň hezky uteče,proto ani zatím netuším jaké konkrétní vývody na terminály bude mít objednaný plovák

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prosba o radu - jak máte vyřešené uzemnění nerezové palivové nádrže či nerezového nalévacího hrdla paliva na lodi? V autě toto uzemnění půjde na kostru,v lodi je kostra minusový terminál akumulátoru,táhnout minusový fous z baterky k nádrži a hrdlu mi také nepřijde moc ideální,proto prosím o radu jak máte vyřešené uzemnění proti statické elektrice při dolévání paliva.Díky.

 

 

Tvoje pocity by asi poklesly pod bod mrazu kdybys věděl, že jsou lodě, které mají jako auta palivová čerpadla uvnitř nádrže? Starosti s mínus pólem připojeným na tělo nádrže jsou v tomhle kontextu až úsměvné. Prostě uzemnit a hotovo. V Německu jsou někde (typicky poblíž Dunaje a jiných lodních rejdišť) u benzínových pump varování, že se při čerpání paliva do lodí musí tato uzemnit na k tomu určeném místě. Jestli to někdo dělá nevím, ještě jsem nikoho s lodí u pumpy nepřistihl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

na Dunaji jsem tankoval pouze 1x ,asi 3km nad Greinem,bylo to minulý rok v květnu a benzín po zimě nebyl dobrý,ředil jsem ho pak z kanystrů,cedule s nápisem o uzemnění jsem si žádné nevšiml,obsluha nic takového neříkala,elektrické čerpadlo v nádrži samozřejmě nemám a mít nebudu,jen ke sprše v koupelně ,k čerstvé vodě a k odpadní nádrži...


jinak úsměv je na místě do chvíle,kdy mezi člověkem a lodí přeskočí jiskra viditelná i ve dne ,což dělaly všechny lodě u plastových mol na Dalešicích,pak ten smích kohokoliv asi přejde dost rychle při pohledu na kolegy s kanystry a touto nechtěnou elektrikou,což jednoznačně dokazuje zbytečnost jakéhokoliv zemění do vody,bude to asi muset být ten minus...od těch Dalešic se celkem bojím elektrostatického výboje

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

s mokrým lanem tam nikdo necvičil,prskalo to všem,bylo to nebezpečné


celkem by mě zajímal seriozní výklad tohoto jevu,prskaly všechny lodě,tedy i ty s vestavěnými nádržemi z fabriky,zcela jistě uzemněné minusem...my jsme v té době (sezona 2016) pluli převážně v hybridním plug-inn režimu na e-pohon,na spalovák jen na doplutí s přenosnou plastovou nádrží a prskalo nám to stejně,proto si myslím,že pouhé napojení palivového systému na minus toto nijak neřeší a nebezpečí trvá...mimochodem za celou sezonu jsem tehdy propálil maximálně 30 litrů paliva,což je z dnešního úhlu pohledu provozu na Dunaji se dvěma spalovacími motory celkem úsměvné,což sem však nepatří


na molech s kovovou konstrukcí a dřevěnou podlážkou jsem podobný jev nikdy nezaznamenal,pouze na těch plastových molech na Dalešicích,stejná plastová mola byly i na Radavě,kde však žádné výboje za 3 dny pobytu také nebyly

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nás kdysi učili, že průřez vodiče se dimenzuje podle jeho délky. Nejde tam o proudy, ale jde o odpor vodiče. Čím větší, tím vyšší rozdíl potenciálu ne něm může být. U statického náboje to rozhodně nejsou napětí jen o jednotkách, ani stovkách voltů.

Zdendo, to je hrozně zavádějící co jsi napsal. Asi bych doporučil to smazat dřív, nežli na tom někdo začne stavět další hypotézy. :-)

 

Možná si něco pamatuju blbě. Přecejen už je to skoro čtvrt století a nikdy jsem se tím pak neživil. :)

Netuším proto co je zavádějící. Můžeš prosím víc info? klidně do SZ, ať to tu neplevelíme.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...Možná si něco pamatuju blbě. Přecejen už je to skoro čtvrt století a nikdy jsem se tím pak neživil. :)

Netuším proto co je zavádějící. Můžeš prosím víc info? klidně do SZ, ať to tu neplevelíme.

To je na celou učebnici, nedá se to jen tak vysvětlit pár větama. Co se týče elektriky, tak v tom většina lidí dost plave a pak jsou z toho dohady založené na pocitech.

Máš pravdu, že za určitých okolností se pro dimenzování vodiče zohledňuje jeho délka. Rozhodně tam ale o proud jde také. V každém el. obvodu je třeba vždy uvažovat o všech třech základních parametrech, tedy proudu, napětí a odporu. Vazba mezi těmi veličinami je daná Ohmovým zákonem, který málokdo umí aplikovat v praxi a přitom je to základ náhledu na jakýkoli obvod, ve kterém je zdroj, vedení a spotřebič.

To dimenzování podle délky vodiče je o tom, že na dlouhá vedení je třeba použít silnější vodič, nežli by vycházelo podle protékajícího proudu, protože úbytek napětí na vedení způsobený proudem procházející přes odpor vodiče by způsobil, že napětí na konci vedení by bylo nižší, nežli je potřeba pro spotřebič (U=I x R kde U je napětí, I proud, R odpor).

Dále nelze říci, že „Čím větší odpor vodiče, tím vyšší rozdíl potenciálu ne něm může být“. Pokud se bavíme o obvodu kterým teče proud, pak tam ten rozdíl prostě vždycky je a bude daný protékajícím proudem a odporem vodiče zase přesně podle Ohmova zákona.

Je to ale strašně zjednodušené a nelze to aplikovat na problematiku uzemnění. Tam se dráty dimenzují podle úplně jiných pravidel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...