Přejít na obsah
Plavidla.cz

Rada ohledně kotvy


JirkaK

Doporučené příspěvky

já jsem to jen vymyslel,vyměřil a udělal maketu pro výrobu,vyleštěnou nerezovou bedýnku mi udělal kamarád,on je na práci s nerezem opravdový mistr v tom nejlepším slova smyslu a navíc u práce přemýšlí...

 

Zbytečná skromnost není na místě.

Vymyslel!

Vyměřil!

Maketa!

 

Tagže tag.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Jirko,

uvažoval jsem také o takové kotvě - je dobrá jako druhá kotva na řeky kde nejsou kameny. Levné vrátky má pan Valůch v marinesport.cz https://www.marinesport.cz/p/9136/kotevni-vertikalni-vratek-quick-dp1 původně jsem chtěl dát na moji loď 3m řetězu a 25m lana, nakonec jsem dal 30m lana a vůbec nelituji. U vrátku je nákladné příslušenství a montáž, v mém případě kabeláž přes celou loď kabel cca 16mm, odpojovací relé 150A , ovládání vrátku a jistič. Mám řetěz i kotvu pozink, kotva pluhová 7,5kg, vyzkoušeno Labe, Vltava a Řecko - zatím spokojenost. Pokud si na to zvykneš je to naprostá pohoda při kotvení.

Také jsem hledal starší, ale v rozumném stavu jsem žádnou nenašel - většinou když ji někdo namontuje na loď tak ji tam nechává - byla by to asi velká náhoda. Montoval jsem si to sám a vyšlo mi to asi na 32tis, ale vrátek byl asi o 5 tis dražší než dnes.

Martin

IMG-3279.jpg

 

upload image

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A když tak čtu rady zkušenějších kolegů a čtu zde, že naviják, který jsem koupil za 6.000 je na velké H.... Nemá někdo na prodej vrátek s řetězem za nějakou rozumnější cenu???

 

navij-k.png

el.vrátek nabízí auta-lodě Bobek,viděl jsem ho,vrčí,ale pro mě byl moc velkej,nezbylo by mi místo na skládání řetězu.Jinak jetý nikde nejsou,sleduju to už rok.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

na tomto videu z Dunaje u Lince je trochu vidět nerezový kotevní box i set vrátku Lewmar,celé to mohlo vyjít odhadem na 35tis Kč (25 vrátek,3,6 řetěz,4 box,2,5 kabeláže),hodnota vlastní práce je těžko převoditelná na konkrétní částku,placený servis by se pravděpodobně nezdržoval montážním provedením jako majitel lodě,a to od vrátku až na můstek,instalace proběhla před rokem na sezonu 2018 včetně vyřešení nutnosti optické informace o stavu délky řetězu i uložení kotvy pomocí zpětného zrcadla,je to na malém plavidle netradiční řešení,ale je lepší než tahat kotvu ručně jako poslední 4 sezony bez vrátku,velké pasažíráky běžně používají zpětná zrcadla podobně jako autobusy,sportovní lodě s jinou architekturou nic podobného řešit nemusí...

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JIRKAK - Mám i použité vrátky i řetěz.Na jak velkou lod jej potřebuješ-tím je daný potřebný výkon vrátku.

 

bootcentrum

 

Mám loď Four Winns 7.5 m, Hmotnost něco přes 3 tuny. Přemýšlím jak přidělat kotvu, když mám na přídi můstek. Je Možné přidělat kotvu mírně na šikmo???

 

 

 

lo-1.png

Upraveno uživatelem JirkaK
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jirko,je vždy lepší mít kotvení v ose lodě,přední badenplato jsem na loď dával před lety také včetně skládacích teleskopických schůdků,jen je mám více schované pod platem,přední kotevní čelen tedy nemusím mít tak dlouhý jako by jsi ho musel mít ty,ale šlo by to u tebe udělat velmi podobně.Samozřejmě čelen s kladkou není možné přišroubovat jen do teakových prken,je potřeba prkna ze spodní strany vyztužit nerezovým plechem a vše prošroubovat s konstrukcí plata,případně i schůdků a záleží i na silové kvalitě montáže badenplata skrz laminát,nejlépe opět přes nerezové plechy z vnitřní strany laminátu včetně nutnosti silikonového utěsnění proti vlhkosti.

 

Pravděpodobně budeš mít kotevní schránku podle fotky pod nerezovým deklem,ale přenést celou váhu zakotvené lodě jen na dekl kotevní schránky držený dvěma panty v laminátu bych se bál,síly působící v silném větru na zakotvenou loď jsou obrovské,po velké bouřce jsem už plato kdysi rovnal a dokonce se mi po této bouři rozlomil hlavní vazák na dva kusy,lano naštěstí vydrželo na zbytku vazáku,proto jsem minulý rok předělával kompletně celý systém kotvení včetně srovnání zkrouceného badenplata...

 

Dnes bych zakotvenou loď při opuštění paluby na delší čas pojistil lanem mezi řetězem a předním okem lodě pod platem a další dva "by-passy" bych dal od řetězu na palubě na dva nové hlavní vazáky prošroubované přes plechové "uši" kotevního boxu i spodní výztužné plechy po obou bocích kotevní schránky tak,aby případná vichřice nijak nezatěžovala přes vrátek kotevní box s vrátkem v páce,ale aby síly a rázy držely jen vazáky a tažné oko lodě pod platem, z vrátku bych navíc odmotal cca 0,5m řetězu "na volno" tak,aby všechny rázy přejímaly uvedené 3 úvazy,ale nikoliv vrátek a kotevní box, i když i on by měl při nejhorším spolehlivě posloužit jako 4-tý úvaz...

 

Bouře na konci léta 2017 byla velmi prudká,létaly zde na NM1 vzduchem kromě slunečníků i kontejnery a loď stála hned vedle na jezeře na kotvě tehdy ještě s lanem,naštěstí se jen zkroutilo ve spojích badenplato,což stačilo pak jen povolit ,srovnat a znovu utáhnout a rozlomil se hlavní vazák,ale lano se o něj naštěstí neprodřelo, bylo to o ten pomyslný fous,pojišťovna by zřejmě měla událost a já smutek...ještě ve vichřici jsem se jel v noci na loď podívat,z parkoviště jsem na ni svítil dálkovými světly,skákala na vodě jako hračka,ale držela a cestou jsem musel objíždět popadané stromy na silnici i rozbité kontejnery,proto si nedovedu představit přenést celou tuto silovou zátěž na dva pantíky mezi deklem kotevní schránky a laminátem,deklík schránky by měl podle mého sloužit pouze jako krycí část s hezkým leštěným otvorem pro řetěz k vrátku pevně ukotveným někde v kotevní šachtě lodě a netvrdím samozřejmě,že jiné systémy konstrukce kotvení jsou špatné,jen jsem tu svoji co nejvíce přizpůsobil zkušennosti z té děsivé bouře...

 

pokusím se během dne udělat fotku přídě ,třeba ti to nějak pomůže,je to momentální stav pořád "v zimovacím režimu",tedy se sundaným zrcadlem,nenaleštěné,neošetřené,atd,ale pro představu konstrukčního řešení by to mělo stačit...

sta-en-soubor-1.jpg

 

sta-en-soubor-2.jpg

 

sta-en-soubor.jpg

 

teen roleplay

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj všichni, dlouho jsem tu nepřispíval, tak si alespoň vyzkouším vkládání obrázků. Na fotce je velmi osvědčená kotva která se používá na orlické přehradě, kde je na dně hodně překážek, pařezů atd. Říká se jí orlická kotva. Výhodu má v tom, že rameno kotvy je průběžné a když se kotva zasekne a nejde vytáhnout, tak se lodí přejede na druhou stranu za kotvu, oko sjede průběžným ramenem na konec kotvy a kotva jde pak lehce vytrhnout a vytáhnout ven....

orlick-kotva.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už asi pět lidí, s loděmi jako je Regal, Sea Ray, Cranchi a tuším Bayliner, které mají hodně vysuté a štíhlé přídě, měli stejný problém jako já, tzn, že sklon kotevny není ideální a je potřeba aby řetěz z homole sklouzával co nejsnadněji, což se bohužel u pozinku neděje. To je celé. Takže primárně i neprimárně, je potřeba zajistit aby řetěz sklouzával. Kdybych to neměl u sebe, sám bych tomu nevěřil. Přeju ti abys neměl tak pitomou kotevnu a stačil ti pozink. Zdar. Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vše si nejdříve vyzkoušej a popřemýšlej, přední schůdky jsem měl za 5 let vytažené 1x,jinak vždy lezeme na koupačku do vody i do tendru přes zadní badenplato se stejnými schůdky opatřenými dodatečnou nutnou vzpěrou kvůli prohýbání, kdyby ti měly nějak výrazně překážet,pořád drží jen na 4 šroubech a u tebe navíc dost přesahují plato,proto jejich demontáží by jsi si zřejmě hodně ulehčil rozhodování,u mě je to celkem jedno,kotva tak jako tak musí najíždět v úhlu kvůli výšce kotevního boxu,u tebe by však mohla být v rovině jak to má většina lodí... Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nezapomeň ještě na vhodné zajištění (brzdu) řetězu pro bezpečnou přepravu,každý to bude mít vyřešené nějak jinak,já jsem použil malý řetízek se dvěma karabinkami,jeden konec je uchycený na držáku kufru pro náhradní kotvu s původním řetězem i lanem a druhým uchytím oko řetězu,pak se samozřejmě změní osa geometrie řetězu mezi čelenem a vrátkem,ale nemůže se stát,že by se řetěz nějak samovolně uvolnil...


zabudovaná kotevní schránka v lodi bude mít určitě i vhodný otvor pro odtok špinavé vody,nebudeš tedy muset řešit její vypouštění tak,aby ti špína netekla po boku lodě,mě k tomu posloužily dva připravené vývody z boxu a dvě nasměrované hadice,při každém propláchnutí řetězu v boxu tento neestetický doplněk blahořečím...


bylo zde napsáno asi vše podstatné,držím palec a těším se na případnou fotku výsledku

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...