Přejít na obsah
Plavidla.cz

Kolize malého plavidla a kontejnerové lodě


jirkas

Doporučené příspěvky

Už několik dnů sleduji diskuzi zde https://www.boote-forum.de/showthread.php?t=279949 a abych pravdu čekl, nevím, kde bych hledal vinu. Osobně se přikláním spíš na stranu kontejnerové lodě, i když původně jsem byl zcela jasně přikloněn straně opačné. Hlavně jsem se zděsil, co se stalo a hlavně so se stát mohlo (bez zranění).

 

https://www.ad.nl/utrecht/geplet-plezierjachtje-total-loss-na-aanvaring~a035c859/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Otázka viditelnosti: Amatér věří v radar a že bude viděn, hlavně když má plechovou loď nebo trubičkový koutový odražeč. Ten kdo radar používal v praxi ví, že na řece je vlastně k ničemu, na blízkou vzdálenost v podstatě nepoužitelný (z důvodu zarušení odrazem od blízkého okolí, potom se zvedne práh odfiltrování tohoto jevu a mohou zmizet i lodě obzvláště pak když nejsou v pohybu). Za mě je největší pojistka v podobné situaci AIS, není to drahé a být viděn je tak prakticky zaručeno.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nedovedu si představit, jak by ti v této konkrétní situaci AIS pomohl. Kontejneráku to ulítlo nejspíš větrem a malá loď byla v blbej čas na blbým místě.

Já si dovedu představit alespoň to, že by vůdce kontejnerovky o mé lodi věděl. V našich podmínkách to zjevně nutné není, vidím-li však provoz v sezóně na Dunaji nebo na MDK (Main-Donau-Kanal), určitě bych to na lodi měl, kdybych byl nucen se tam v tom provozu motat. Dovedu si představit, jak komplikované musí být kormidlování takového šífu, omezený výhled dopředu i do stran, prakticky jízda na slepo ohromnou (alespoň z mého pohledu) rychlostí. Tím AIS mu dám jasně na vědomí kde jsem, jak jsem velký a jaký mám kurs. Navíc mu jeho antikolizní automatický systém prakticky nedovolí si mě nevšimnout a nebezpečně se k mému plavidlu přiblížit. Asi tak ve zkratce.

Ale o to mě primárně nešlo. Mě to zajímá z hlediska odpovědnosti vůdců plavidel, jak platné jim budou plané výmluvy na náhlý poryv větru, který se musel na základě povětrnostní předpovědi z mnoha zdrojů očekávat či že se musel nutně vyčůrat. Na straně druhé je otázka, kam až sahá plavební dráha (například na Dunaji u Passau sahá přímo ke břehu na němž jsou osazeny i plavební znaky), na řeč pak jistě přijdou i ostatní maličkosti typu vybavení a použití záchranných prostředků, předepsané revize atd. Každopádně bych na tyhle veletoky či frekventované kanály poslal na exkurzi věčné stěžovatele, jimž na našich vodách vadí vlny vytvořené malou byť rychlou lodí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Těžko soudit, komu v tomto případě nevyšel manévr a kdo si koho nevšiml. I s pomalu se sunoucí plechovou lodí je třeba sledovat provoz za sebou a odhadnout, jak se bude situace vyvíjet. Navíc v případě malých lodí ještě nastupuje pravidlo umožnit velké lodi předjetí i za cenu vlastního manévru (nejsem tak zběhlý v cizokrajném kanálním právu, pochytil jsem z výše uvedené diskuze).


No a tom "prd platné": Zatím se neví, jestli manévr vyšel nebo nevyšel, zda se na onom místě mělo počítat s výskytem (snad) vyvázané lodi a podobně. Jistě se nudně opakuji, ovšem pokud by o něm šífák věděl hodinu (obrazně řečeno, prakticky stačí několik minut) dopředu, učinil by potřebnou úpravu kurzu i s ohledem na možný vliv větru a k podobné situaci nemuselo dojít. Jak z videa zřejmé, celá nepříjemnost se udála v zatáčce, v protisměru další velký šíf. V kombinaci s obecně známým omezeným výhledem na krátkou vzdálenost bych já osobně uvítal, kdyby o mé lodi maník za rudrem šífu věděl a zdaleka se jí vyhnul. Nepředpokládám až takovou aroganci, aby snad kdokoliv podobnou situaci vyvolal záměrně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak nevím Jirkas jestli už jsi plul po kanálu někde v cizině, ale "maník s šífem" se nikomu uhýbat nebude - ono to není tak snadné a navíc mají přednost, to má za povinnost ta malá kocábka.

Pochopil jsi to špatně, od začátku jsem na straně velké lodi a kdo komu by měl dávat přednost je mi poměrně jasné. Obecně vzato, pořád se opakuji: Nepotřebuji, aby se mi kontejnerová loď vyhnula, mě by stačilo, aby o mě věděli a to by mi stačilo, nepředpokládal bych zlý úmysl ale jenom to, že oni prostě o malém hmyzu ve svém okolí často ani nevědí a čím blíže k nim jsem, tím je to horší. A ano, na kanálu už jsem byl, sice na malém Ludvíkovo, ale i tak mi tam je provoz značný pokud stav vody dovolí, ovšem vládne tam zjevná pohoda: Zdraví hlavně velké náklaďáky, méně již prosklené transporty skotu. Víc se ale líbí na řece, tam není tolik omezení a je tam většinou víc místa, jenom je třeba dávat si dobrý pozor na hráze ke zvedání hladiny vody, jsou skoro všude mimo plavební dráhu. Na řeku zase nemohou kanálníci a když, tak leda po proudu bez zpátečního lístku. Tady vládnou malým lodím velké kajutovky o stovkách koní, v náciterminologii Halbgleitery (ono to fakt vypadá, že neplují v kluzu ale v polokluzu jak mají zabořenou záď) obvykle se dvěma motory, nejde se spoléhat jen na jeden: Na celém horním Dunaji v Německu vládne až na výjimky poměrně silný proud. Rakousko znám jen kousek po Aschach, dál po proudu už jsem nebyl a možná to je jinak, nemohu sloužit. Možná tam jsou šífaři ještě pohodovější než tady ale co já vím, záměrně by nikomu neuškodili, POKUD VěDí, ŽE JE NěKDO V JEJICH BLíZKOSTI.

Když už jsem se tady rozepsal, kdyby někdo potřeboval například poradit kde zdarma či za mírný poplatek (např. za 7€ tam i ven včetně parkování soupravy pod Regensburgem či zdarma nad Regensburgem) jsem tady.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V Holandku na hlavnich kanalech je treba hodne premejslet. Na kanalech kolem Amstru i Rotterdamu je provoz tehle nakladnich lodi extremne velkej a vzdy je treba si hlidat, kde a jak plujou a klidit se jim z cesty. Dokonce je nekde i pripis, ze se jim s nasema malejma lodema nemame motat do cesty a vzdy se klidit nekam pryc, jelikoz, jak zde bylo receno, nas nevidej. Tihle jsem pochopil podle clanku, ze tam byli u brehu, mozna dokonce uvazani, coz s ohledem na provoz na techto tocich, vnejsimu oblouku zatacky a vetru, ktery foukal primo na ne, je hola sebevrazda. Pokud si tam delali piknik, jejich blbost, pokud meli poruchu, tak to byla bohuzel smula v nespravny cas na nespravnym miste.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z tohoto videa lze odhadnout rychlost proudu: https://www.youtube.com/watch?v=3jWkrdfKb7c

Dunaj v Německu znáš lépe ty než já,odhadem přes Německo teče 5-12km/hod u soutoku s Inn,přes rakouské Wachau místy teče stejně jako v Bratislavě pod Děvínem,tedy také 12 a více km/hod,přes Rakousko na horní vodě vždy tak v délce 5-7km nad komorou je rychlost proudu 2-5km/hod,pod komorami pak sílí na 7-9km/hod,místy je však tento více tekoucí úsek dlouhý 12-24km a na Freudenau z Bratislavy cca 60km,ale zvládáme protiproud i s pomalým výtlakem jako většina německých cesťáků,kteří na rozdíl od rychlých kluzáků připlouvají v drtivé většině na noc do mariny ,rychlíci většinou blbnou hlavně kolem marin v okolí do 10km,dlouhé štreky a dlouhodobý pobyt na vodě jsou víceméně doménou pomalých pohodlných výtlaků lhostejno jestli po nebo proti proudu, každopádně jsem na takové vodě vděčný za dva tlačné motory,které si svým "langsam" tempem poradí snad s každým stoupáním a pravděpodobně díky kterým jsme ještě necouvali...

 

pokud by jsi se vydal dále než do Německa,mohu poradit (SZ) s úsekem od Schlogen-Schlinge až po Budapešť,(svážnice od 7,-Eur,volné kotvení,ceny marin,případné tankování,atd.)

 

 

nedovolil bych si takto zakotvit na Dunaji s hustou lodní dopravou,na to jsou čekací jezera za dalbou u komor,případně mariny,ostatně na dálnici také nikdo neparkuje auto,v případě poruchy by měl přijít ke slovu záložní motor a odplutí do nejbližší mariny

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jo, nemeli tam co delat, jenze když je protiproud a delší oblouk, tak ho s takovouhle kocábkou jedou klidne treba 15 minut a to je ten sif klidanko dojede, jede prdeli po brehu a oni mu nedokazou ani ujet ani uhnout, protože na to proste nemaji motor.


Coz jim ovšem na zacatku ty zatáčky asi nedoslo ... neboli - priste uz to jiste neudelaji. :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Letos jsem jezdil po Holandsku se svou kocabkou pet tydnu. Kdyz jsem videl na tech kanalech jak s tema velkyma lodema ti chlapi vladnou, tak clovek musi smeknout. Na takovem sirokem kanalu kde jezdi takove lode je sebevrazda jen uvazat lod u brehu. Vlna co takova lod tlaci i pri relativne male rychlosti je docela velka.

Vidim ze ta lodka tam sice mohla byt ale od toho kdo ji ridil to byla hloupost. Tomu šífakovi to patrne nevyslo. To ale urcite nebyl umysl a ten s lodkou mel myslet trochu hlavou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...