Přejít na obsah
Plavidla.cz

Dunaj


Doporučené příspěvky

Po loňském výletě po Dunaji z Dolního Rakouska do Budapešti jsme se rozhodli,že letošní sezonu 2018 strávíme na Dunaji celou,peripetie s kontraktem trvalého kotvení probíhající od října minulého roku do letošního ledna přinesla nakonec své ovoce a od 23.dubna kotvíme v luxusní marině za klubových 350,-Eur na celou sezonu,což je při srovnání s cenami kotvení v čR téměř legrační.

Při spouštění lodě mi sklouzla na svážnici gumová bota a spadl jsem částečně do vody mající 12 stupňů,následný zánět močových cest na sebe nenechal dlouho čekat a bylo nutné domácí přeléčení ATB,tak jsme zahájili letošní sezonu...

V léčbě jsem pokračoval pár dnů i na lodi v marině a po doléčení jsme vyrazili na první velkou letošní dunajskou plavbu do Schlogen-Schlinge,což je překrásné ohbí řeky až na hranicích s Německem a připsali si tak za 5 dnů plavby a 2 dnů pobytu ve Schlogenu prvních 308,6km velmi náročného "Danube",a to spravedlivě rozdělenou plavbou do kopce i z kopce...

 

Vzpomínal jsem od 4.května na sraz plavidel.cz na Orlíku,kdy jsme tou dobou byli někde u Linz a uvědomil jsem si,že přehrada nad komorou Persenbeug-Ybbs jsou svoji scenerií Slapy a Orlík dohromady na druhou,snad ještě víc pak přehrada s ohbím ve Schlogenu,kam člověk proplouvá přenádhernou scenerií cca 28km proti mírnému proudu od 2 do 4km/hod,zbytek přehrad je pak velmi podobný regulovaný tok s proudem sílícím ze 2km/hod až na 7-8km/hod ve vzdálenosti od 7 do 24km pod komorami,ale krásu nebezpečně kolísavých štěchovic rakouský Danube nemá.

 

Postaral jsem se o mezinárodní ostudu,kdy jsme čekali pod komorou Abwinden a proplavení jsem objednával na cca 25km vzdálenou komoru Ottensheim,po zjištění omylu mi jen obsluha s úsměvem sdělila "kein problem" a frčeli jsme dál...

Propluli jsme soutoky Ybbs a překvapivě velké řeky Enns v Mathausenu stejně jako množství říček ústící do Danube,který rozhodně nedostatkem vody netrpí,naopak teprve čeká na jarní tání v Alpách,kde přes letošní zimu napadlo hodně sněhu a koncem května až počátkem června začne tok cca měsíc sílit.

 

Pokusím se přidat odkazy videí na Youtube,kam je právě láduji.

Doprava na Dunaj je pro nás výrazně kratší,bližší a podstatně komfortnější než třeba na Vltavu díky novým rakouským dálnicím,které začínají 15km od domu a cesta nám nezabere ani 2 hodiny, plavební komory v Rakousku fungují bezchybně a proplavení je vždy maximálně ohleduplné k lodím.

 

Jednou se zase určitě vrátíme za barák na jezero,ale to až nás Dunaj omrzí.

Přeji všem slušným kolegům co nejlepší plavební sezonu a hodně radosti na vodě a kamarádovi Mildovi nabízím kdykoliv pomoc s případným lodním výletem k nám na Danube.

Ahooooooooj / Haloooooooo

 

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 346
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

jirkas:

děkuji,horní tok neznám,i když jsme se letos původně chystali na cestu z Kelheimu po proudu dolů,ale díky dlouhé zimě a plánovaným úpravám lodě jsme to nakonec odpískali, každopádně kvůli Innu bych raději plul s naším výtlakem dolů z kopce...


Shlogen-Schlinge je pod Passau cca 40km a určitě stojí za výlet,jen nedoporučuji teď po zimě tankovat přímo na vodě,v Greinu jsem bral 41litrů a palivo nebylo dobré,ředil jsem ho natankovanými kanystry v lodi od rakouské benzínky a celkově na těch 308km jsem propálil 132 litrů benzínu při průměrné rychlosti 6-6,5km/hod proti proudu a průměru 10-12km/hod po proudu ,pak ještě 10litrů nafty do topení a dle slov rakouských (moc milých a přátelských) kolegů s kluzáky s motory V8 urazí stejný úsek za minimálně 600litrů benzínu,samozřejmě však podstatně rychleji a překvapil mě i poměrně vyrovnaný poměr výtlaků a kluzáků v navštívených marinách,myslel jsem si,že Danube bude jen o rychlých lodích

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Juro,děkuji ti ještě jednou mnohokrát za odkaz na knihu "die Donau",která je pro nás s odstupem času zcela nepostradatelným pomocníkem při dunajském cestování a i za praktickou ukázku plavby po bratislavském úseku Dunaje,ale nejsem dodnes nějak schopný psychicky strávit či si vůbec nějak rozumově zdůvodnit tvé fyzické odvázání naší lodě uprostřed noci ve tvé opilosti a bohužel bez jakéhokoliv mého vědomí na Dunaji ,byť v klidné Jarovecké zátoce, což se běžně mezi normálními lidmi nedělá a především dodatečně nijak a ničím neodpouští,ale každý jsme nějaký,někdo z nás i alkoholik a tak nic ve zlém,hlavně si užij výlet s Bohumilem Kunou,což ti přeji z celého srdce ,měj se krásně,děkuji ti za kanál SOS,který se budu vždy snažit nijak nevyužít ,pozdravuj svoji hodnou ženu,tvoji nabídku však nepřijímáme oba zcela kategoricky a nějaký pohárek klidně hoď do vody Neptunovi,nechybí nám...


prosím prima kolegy ze slovenského úseku Dunaje o rozlišení mé výtky na jednotlice,nikoliv na vás jako národ,jste fajn,jste podstatně lepší než někteří češi a mám vás rád, zdravím tímto skvělé lidi- Denise,Andreje,Peťu obchodujícího s ND na vozy škoda i dva kluky podivené nad naším odmítnutím společné plavby s Jurou do Hungary z Jarovecké zátoky...


nechtěl jsem to veřejně publikovat rok a myslel jsem si,že to nebude nikdy potřeba, ale každý máme představu o elementární lidské slušnosti postavenou evidentně zcela jinak...tož tak


Juro,každopádně se měj moc hezky,jsi ve své podstatě velmi hodný člověk a přeji ti krásnou plavební sezonu,ještě jednou upřímně za vše děkuji a přejeme ti oba hodně štěstí

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Máme za sebou další letošní dunajský výlet údolím Wachau ,které začíná středověkým městečkem Krems a je 36km dlouhé a určitě je jedním z nejmalebnějších úseků vodní cesty vůbec,ale po 4 hodinách hlučné plavby proti silnému proudu s motory nuceně točenými na 4.400 otáček už někde od Durnsteinu kousek nad zátokou Herzoglacke ,což je asi 6km nad Krems, už mi tak pěkné poslední dvě hodiny plavby na komoru Melk nepřipadalo a po celkových 8 hodinách plavby toho dne jsem měl hlavu jako kopací mičudu,malým bonusem bylo vychlazené české pivko během plavby bez jakéhokoliv rizika,rakouská tolerance 0,5 má něco do sebe,ale i tak hned zítra ráno pojedu koupit zvukovou izolaci na dekly motorů...dolů po proudu pak stačila jen desítka na necelé 3 tis otáček a kolem Spitz se i tak naše louda rozutíkala na 16km/hod,kde se silným proudem bojovaly i velké pasažíráky


letošní největší plavbu cca 600km plánujeme podle počasí,pokud vydrží toto hezké "září",pojedeme raději autem k moři,pokud se vrátí opravdové léto ,vyrazíme na lodi do Budapešti Szentender kanálem od Vyšegradu na Ráckeve Duna a samozřejmě se cestou budeme co nejvíce zdržovat v koupacích lokalitách,jinak by takový výlet neměl smysl,ryby jsou mi volné a jen polykat kilometry v chladném počasí je vhodnější pro auto než pro loď...


tento týden si pohraji s vylepením deklů 3 motorů (2,5-9,9-25),vyměním jednu žárovku v navigačním světle,uklidím loď a opět po 3 měsících promažu řízení,před "velkou plavbou" pak budu muset loď dozásobit vodou,palivem i potravinami,objednat nové manipulační kolečko na vlek,udělat na něm novou STK ,abych po naložení lodě v Maďarsku už nemusel cokoliv řešit, plavba cca 600km proti silnému proudu Dunaje je levnější i komfortnější na vleku,vloni jsme to udělali stejně...


podělím se o jednu zkušennost,kdy v silném protiproudu u Spitz jsme pluli rychlostí 3,8-4,0km/hod a využil jsem velkého krásně čitelného vracáku,který nás téměř okamžitě vystřelil na 9,5km/hod,bohužel asi po 30 metrech skončil a zbyl zase jen ten "hlučný očistec",naštěstí tak silný proud je asi jen v délce 5-6km,celkový průměr proti vodě jsme měli 6km/hod,samozřejmě s velkou spotřebou paliva asi jako všichni, když potřebují vytlačit 3 tuny proti Danube údolím Wachau...

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 5 weeks later...

http://www.shmu.sk/sk/?page=1&id=hydro_vod_all

 

na plavbu dolů můžeme zapomenout,minulý rok touto dobou bylo ve štůrově-Estergom cca 3 metry vody,letos je tam 44cm,pod Děvínem bylo cca 3,5m vody,letos jen 132cm,Rakousko díky přehradám vodu stále má,ale stav klesá,v marině už nejsou pod lodí 4m,ale jen 0,9m,na toku je vody na plavbu dost (Grein 2,5m,jezero Wallsee 1,9m,přehrada nad komorou Ybbs-Persenbeug 21metrů),při tomto stavu vody je však plavba proti proudu bez randálu se skvělou spotřebou

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...
čeká nás posledních letošních 95km ke svážnici s dostatkem vody,naložíme loď,odvezeme ji a sezona 2018 bude minulostí,ale ani trochu nelituji nedostatku vody a nemožnosti dálkové plavby,ve všech ohledech překrásné Rakousko vše vynahradilo a příští rok se vracíme opět na Danube,ale tentokrát už na "domovskou vodu",s rakouskými kamarády se budeme pravidelně 1x měsíčně vídat včetně listopadové návštěvy u nás,z Rakouska přijede 10 lidí,celkem nás bude 22-24,tak jsem objednal penzion,sklípek a selátko, je tedy na co se těšit...před tímto listopadovým víkendem udělám servis na motorech,na jaře pak nový AF,naleštím loď a hurá zpátky na Danube
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...

http://www.plavidla.cz/forum/uploads/images/2018/10/ab938a26dfec1ec9db8b21679e30bcdd.jpg

http://www.plavidla.cz/forum/uploads/images/2018/10/cd045f03872c6decf7104c48e8c2edd6.jpg

zkouška vložení fotky-vzpomínka na dunajskou sezonu 2017-velké díky za zjednodušení systemu

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Zima bude za necelý měsíc v polovině,servis na motorech i zazimování jsou hotové,akce sklep s českými i rakouskými kamarády byla fantastická,celkově nás bylo 26,návštěvy kamarádů v Rakousku stíháme podle předpokladu a samozřejmě plánujeme sezonu 2019,kdy by jsme měli někdy v květnu po naválení nového AF, přeleštění a nastěhování cca 750kg doložnosti spouštět lodě společně s dalšími českými posádkami na Mohanu,kde se chvilku pomotáme,pak poplujeme kanálem Mohan-Dunaj do Kelheimu a dále po proudu dolů až k nám do domovské mariny v Dolním Rakousku a ostatní posádky to možná natáhnou ještě dál až do Tullnu.

 

Čeká nás tedy hned na úvod sezony výlet v délce cca 600-700km a snad příští rok bude stav vody lepší než letos,protože 21.listopadu bylo v marině ještě o 1 metr vody méně než 7.října,kdy jsme už z důvodu nízkého stavu vody odplouvali nakládat loď cca 95km ke svážnici s dostatkem vody.

Aktuálně je naše kotevní místo jen kusem bahna,ale díky 3 metrům nového sněhu v Alpách se snad situace na jaře zlepší,momentálně je podle shmu.sk v úseku Štůrovo-Estergom stav vody jen 37cm.

 

Přeji pěknou zimu.

 

sta-en-soubor-1.jpg

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

letošní zima utekla jako voda,rychleji než minulá plavební sezona na vodě,Lydia dostane na letošek novou o 1/3 větší nádrž,elektrické měření paliva na můstku i komfortnější dolévání paliva bez nutnosti demontáže zadní sedačky pro větší pohodlí nás i hafanů,bude mít nově naválený AF,bude mít novou kontrolku ledničky,druhý stěrač na můstku,vyhřívání čelního okna,promazání ložisek i lanovodů vleku a po přeleštění bude opět připravená na sezonu...


Dunaj si však žije nevyzpytatelně vlastním životem, minulé léto nešlo vplout pod Gabčíkovo kvůli nedostatku vody,letos se naopak všechny přehrady připravují na tisíciletou vodu díky extrémnímu množství sněhu v Alpách...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Snad i kvůli riziku hrozící tisícileté vody na letošek výrazně zkomfortním měření i dolévání paliva bez nutnosti demontáže zadní sedačky,protože ve hře je varinata vyhnutí se povodním na velkých řekách plavbou z Čech po Labi do jeho ústí cca 900km,pak cca 1.200km po kanálech přes Německo,Holandsko,Belgii,Francii do Strasbourgu na Rýn, 210km po jeho proudu zpátky do Německa do Mainz na Mohan a odtud 370km proti proudu Mohanu do Bamberku na kanál Main-Donau,po 171km do Kelheimu na Dunaj a po cca 500km jsme v domovské marině v Dolním Rakousku...za ty 3-4 měsíce a cca 3-4tis km plavby už Alpy dávno Dunajem či Rýnem odtečou,my se po zimě dostatečně vyvenčíme a vychutnáme si náš speciál na evropských kanálech,kde nejdůležitějším kriteriem na takto dlouhé plavbě bude komfortní pohodlí lodě,nikoliv její rychlost...právě to měření a dolévání paliva je poslední úpravou k co nejlepšímu komfortu Lydie,vše ostatní už naštěstí má mojí hlavou i rukou udělané tak,aby zvládla pohodlně i tento delší výlet...každopádně původní plán spustit lodě na Mohanu a přes Bamberk a Kelheim se vrátit na Dunaj a splout "domů" se může výrazně změnit s ohledem na aktuální vodostavy Dunaje a jsem moc rád,že v obou variantách nepoplujeme jako jediná posádka...příští rok pak chceme splout Dunaj ve stejné sestavě až do Černého moře,tak by jsme si alespoň natrénovali delší pobyt na palubě,hezkou nadcházející sezonu,snad se vydaří. Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano,je to trochu úlet,ale těšíme se...


přidejte se, plujeme na výtlačných lodích,kluzák by to také zcela jistě zvládl,ale asi by se při loudavém tempu kroutil jako užovka a samozřejmě jeho spotřeba by asi také nebyla 15-18litrů/100km,ale zvládl by to.

Budu každopádně muset měnit olej v motorech na cestě každých 100mth pomocí odsávačky,v převodovkách ho pak vyměním až v Rakousku na vleku,převoďák bez vylovení lodě na vodě nezvládnu,ale snad ty 3-4 měsíce provozu nebudou ničemu vadit,byť na motohodiny to bude cca 4x víc než je limit podle servisního manuálu a při nejhorším to nechám někde vylovit a vyměnit...povezu s sebou 5-10 litrů motorového oleje,olejové filtry,palivové filtry,svíčky,řemeny a velký servis včetně impellerů a případně řemenů uděláme až v domovské marině společně s převodovkami,kdy loď vyndám na 1 den ven z vody na vlek.


Obdivuji s velkými díky Tomáše,který si dal během plavby práci s natáčením a následně s publikováním,což se určitě nikomu z nás chtít nebude,ale určitě se čas od času ozveme a pošleme report z plavby i s nějakou fotkou...momentálně čekám na vše potřebné k úpravě palivového systému,zatím mi nic nepřišlo a samozřejmě se snažím dostat evropské vodní cesty do navigace,bude toho ještě k zařízení dost a času už nazbyt nebude...


Akční rádius Lydie s plným stavem paliva je po proudu či na klidné vodě cca 1.200km,což by mělo být v pohodě,tak zatím

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...