Přejít na obsah
Plavidla.cz

2T lodní motor nestartuje


Doporučené příspěvky

Hezké velikonoční pondělí všem,


pokouším se nastartovat 25 let starý lodní motor Mercury 20HP 2takt.

Po prvních pokusech motor ani neblafl, štříknul jsem tedy trochu benzínu

pod svíčky a motor alespoň párkrát blafl.

Rozhodl jsem se tedy vyčistit karburátor, což jsem i provedl.. petrolejem,

pročistil trysky tenkou strunou, namontoval zpět... a výsledek?


... motor k mé radosti naběhl, ale jen asi na pět vteřin.


Teď po zatažení za šňůru má jakoby tendence chytat, z výfuku jde světle modrý kouř,

ale do plynulého běhu nenaskočí. Zkoušel jsem startovat s přidaným plynem, ale bez efektu.

Svíčky jsou tam NGK BPZ8H-N, vypadají jako nové, zkoušel jsem je i čistit, ale bez efektu.



Mé zkušenosti s dvoutakt motory (ještě né moc velké) končí u Jawy 250 :-)


Jedná se o motor s elektronickým zapalováním.


Poradil by někdo, co by to mohlo způsobovat?




Děkuji za každou radu.


Jirka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 216
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Všechno v karburátoru jsem poctivě vyčistil, plovák po té trubičce ve které je tryska jezdí volně, ještě ho zdvihá vidlička.


Hlavně se mi to ani moc zanesené nezdálo, přesto jsem vše pečlivě vyčistil a vyšťoural. :-)


Po dalším dnešním zkoušení jsem ještě zjistil... že když delší dobu zkouším šňůrou startovat, tak po hodně zátazích

začne vytékat voda z horního vývodu chlazení. Když přestanu tahat za startovací šňůru, tak začne vytékat zbylá voda z chladícího

okruhu spodním výpustním otvorem kousek nad propelerem... což by bylo v pořádku... jenže voda vytéká i ze škvíry v prostřední části nohy

a kolem výfuku... je to směs vody, oleje a benzínu..... typuji to na špatné těsnění pod hlavou...:-( Mohl by mi to někdo potvrdit... popř. vyvrátit...?


Když nechám motor cca 2 hodiny v klidu tak zase na 5s naskočí, hned zdechne a pak se už téměř ani ťuk.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To může být 10 různých vad. špatná funkce jehlového ventilu na plováku, nefunkční sytič, špatně seřízená volnoběžná tryska, problémy v zapalování.

Když se ten motor podařilo roztočit, tak běžel těch 5 vteřin dobře?

Benzín do vody se dostane při pokusech o startování, kdy směs projde nespálená motorem do výfuku.

Já bych začal kontrolou funkce jehlového ventilu. Rozebrat a pod lupou prohlédnout. Vibracemi se kužel jehly opotřebovává a projevuje se to vydřeným kroužkem v místě, kde dosedá do tělíska ventilu což je většinou šroub s dírou se sraženou hranou v úhlu kužele jehly.

Chtělo by to vyndat karburátor, napojit na přívod benzínu a sledovat, jestli se to nepřeplavuje. Ty jehlové ventily se dají koupit i na takto staré motory. Při dobré zručnosti se to dá i opravit (zaleštit).

Chtělo by to někde zjistit základní nastavení volnoběžné trysky. Když je špatně nastavená, tak některý motory jsou přecitlivělý na použití sytiče a chovají se jak popisuješ.

čerstvý benzín, namíchaný ve správném poměru (ne od oka).

Vyndat svíčky, bez sytiče s plným plynem párkrát protočit aby se to vyvětralo.

Dát svíčky, aktivovat sytič, bez plynu, zkusit nastartovat max. 10x. Pokud nenaskočí, vyšroubovat svíčky, zjistit, jestli jsou mokré. Pokud jsou mokré, vyvětrat a příště zkusit nedat sytič plný.

Pokud jsou suché, nejde tam benzín.

Pokud krátce naskočí a chcípne, opět vyndat svíčky zjistit suché/mokré. Pokud suché, nejde tam benzín, třeba je málo otevřená volnoběžná tryska. Pokud mokré, moc otevřená volnoběžka atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak opět zdravím,

 

motor běžel těch pár sekund pravidelně.

 

zkoušel jsem různé starty, se sytičem, bez něj, svíčky venku.. vyvětrat. Startovat

na plný plyn...bez úspěchu.

 

Rozebral jsem tedy znovu celý karburátor, vyvařil půl hodiny ve vodě, smontoval

a výsledek byl, že motor naběhl alespoň na 7 vteřin, ale zase nejde znovu nastartovat...

 

Podařilo se mi na internetu najít schéma toho mého karburátoru...

 

carb.jpg?ver=0

 

 

Doufám, že správně chápu jeho funkci.... kdyžtak mne opravte.

 

přívod paliva je na levé straně se shora,

do membrán. čerpadla pod krytem 13,

odtud přes trysku do plovákové komory,

kterou zavírá, nebo otevírá kužel 6,

6 by měl zavírat přívod paliva když je plováková komora plná

(zkoušel jsem jeho těsnost a těsní)

dále palivo jde nahoru přes trysku v trubičce na které je nasazený plovák

tudy se dostane do prostoru sání

 

jehla 16 slouží na nastavování volnoběžných otáček ?

 

 

Můžete na to někdo kouknout a opravit mně?

 

Díky moc.

Zároveň se omlouvám, ale ptám se duplicitně ještě i v jiném fóru, víc hlav víc ví. Děkuji za pochopení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nikdo neodpovídá tak dám zase šanci, aby se na mne následně sesypali že tomu nerozumím a jen teoretizuju.

Podle mne ano, jehla 16 s pružinou je volnoběžná. Kdysi jsem zaslech, že se dává u mnoha motorů základní nastavení někde okolo 3 otáček. Tak bych to zkusil.

Ostatní jak popisuješ podle mne taky sedí.

Pokud by nedávalo membránové čerpadlo, pak by podle mne motor běžel déle, nežli těch pár sekund, nežli se spotřebuje palivo v plovákové komoře.

Karburátor ale podle mne nemá klasický sytič, tedy klapku na sání, ale nějaký injektor s membránou. Předpokládám, že se jedná o nějaký způsob přidávání benzínu do směsi opakovaným mačkáním knoflíku co je přepákovaný na membránu. Takže startovací procedura bude asi úplně jiná, nežli s karburátorem s klasickým sytičem. Odhaduji něco jako 2x zmačknout před studeným startem, jakmile motor naskočí a chtěl by chcípnout znovu zmačknutím přikrmit a opakovat, dokud motor neběží sám bez podpory obohacování mačkáním knoflíku.

Třeba jen blbě startuješ! :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pozice 33 kolečko plastové černé.Pootočením doprava se přidají volnoběžné otáčky pro studený start,vytažením se zapne sytič.Je to náchylné na seřízení.Pokud ti to nepůjde tak mi to dovez do práce.Dáme to dohromady.

Jak ten sytič funguje? Membrána nějak dočasně zvýší hladinu v plovákové komoře? Myslel jsem, že to tam aktivně vstřikuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tu jehlu 16 jsem zkoušel v různých polohách po půl otáčce... zatím na to nemá vliv

 

Kolečko sytiče 33 nejde vytáhnout, ani zatlačit. Jde s ním jenom otáčet doprava a doleva a šnekový převod pohybuje plastovou zátkou a jednou páčkou, která pohybuje asi 3mi táhly na motoru.

 

http://img25.rajce.idnes.cz/d2503/14/14640/14640535_eef6664849f25cb74e81830ee167cdea/images/sytic.jpg?ver=0

 

 

 

 

Kde přesně by měli být ty planžety...někde tady?

 

http://img25.rajce.idnes.cz/d2503/14/14640/14640535_eef6664849f25cb74e81830ee167cdea/images/plan.jpg?ver=0

 

 

 

pohled na táhla kterými knoflík 33 při otáčení o pár milimetrů pohne, ta samá táhla se více posunou po přidání plynu.

 

 

http://img25.rajce.idnes.cz/d2503/14/14640/14640535_eef6664849f25cb74e81830ee167cdea/images/mot.jpg?ver=0

 

 

No uvidím... zas dnes navečer:-)

 

 

to: fishmaster

děkuji za nabízenou pomoc, rád bych to k Tobě zavezl, ale mám to do Libčice trochu z ruky...

Upraveno uživatelem gepr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty planžety jsou podle mne na fotce zrovna vidět. Opírají se (zavírají) o žebra vložky, která je v sání hned pod karburátorem. Neohni si je, až je budeš prstem zkoumat!

Dělá to na mne dojem, že mechanismus sytiče by mohl být dost citlivý na nastavení, když to zároveň obohacuje směs a ještě přiotvírá hlavní klapku. Chtělo by to sehnat předpis pro nastavení.

Může to být klidně úplně rozhozené. Mnoho lidí neumí seřídit správně volnoběh kombinací nastavení dorazu klapky a trysky volnoběžné bohatosti. Spokojí se s tím, že motor nechcípe a mají to nastavené tak, že je třeba klapka pootevřená tolik, že volnoběžná tryska už je mimo hru. Pak nemusí fungovat ani sytič, když je na jiném principu nežli klapka v sání.

Já bych zkusil sundat kryt sání karburátoru, natavit plyn tak, aby byla hlavní klapka mírně pootevřená, sytič nechat být, a ucpáváním sání rukou si hrát na klapkový sytič.

Vždycky jsme takhle startovali motory v modelech a dalším krátkým přicpáním se udržely v chodu, když ještě studené chtěly hned chcípnout. Přicpáním sání si motor výrazně obohatí směs. Nesmí se to přehnat, pak se uleje a do vyvětraní nenaskočí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stále si ale myslím,že pokud je karbec -minimálně hladina paliva v plovákové komoře a hlavní tryska v pořádku tak to musí běhat.Při nejhorším nebude držet volnoběh,ale za plynem půjde krásně.S největší pravděpodobností hledáš chybu jinde než by jsi ji měl hledat.Když motor chytil aběžel těch 7 vteřin běžel na oba válce?Poznáš to vůbec?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vytažení vstříkne palivo a do doby než se vrátí zpět zůstane otevřený kanál kudy saje víc benzínu.

To se mi nezdá. Podle mne vytažení knoflíku zatlačí na membránu vedle plovákové komory, tím se zvýší tlak v plovákové komoře a běžnou cestou přes hlavní trysku dojde k výronu paliva do difuzoru. Žádný další kanál tam nebude.

Membrána nic neotvírá, jen zvýší tlak v plovákové komoře. Když se pak knoflík vrátí do výchozí polohy, membrána se vlastní pružinou zase zvedne, hladina v plovákové komoře klesne, jehlový ventil otevře a hladina se doplní.

 

gepr: už jsi ten mechanismus rozhýbal, aby šlo za knoflík tahat? :-)

Upraveno uživatelem Lubor
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stále si ale myslím,že pokud je karbec -minimálně hladina paliva v plovákové komoře a hlavní tryska v pořádku tak to musí běhat.Při nejhorším nebude držet volnoběh,ale za plynem půjde krásně.S největší pravděpodobností hledáš chybu jinde než by jsi ji měl hledat.Když motor chytil aběžel těch 7 vteřin běžel na oba válce?Poznáš to vůbec?

Některý motory prostě bez sytiče nechytnou a pokud chytnou, tak zase chcípnou. Pokud ten sytič fakt nefunguje, nebo není správně používán, tak by to tím klidně být mohlo.

Na podzim jsem koupil jetou Yamahu 4HP pro záložní účely. Chovala se při zkoušce velmi podobně. Zatím leží a čeká, až budu mít čas renovovat karburátor, nezlobil jsem se s ní a koupil servisní kit, roky na to má. Paki uvidím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Suchá/mokrá jsem radil, nevíme jestli gepr vyhodnocoval. Jestli hází jiskru? To by snad proboha zjistil. To by nás teda dostal, kdyby toto neměl ověřené. :-))

Podle mne je tady ale hodně zásadních nejasností okolo toho sytiče. To se musí vyjasnit, než se bude laborovat dál.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Smysl má devátý příspěvek od fishmastra.Skusil jsi?
Pozice 33 kolečko plastové černé.Pootočením doprava se přidají volnoběžné otáčky pro studený start,vytažením se zapne sytič.Je to náchylné na seřízení.Pokud ti to nepůjde tak mi to dovez do práce.Dáme to dohromady.
...Kolečko sytiče 33 nejde vytáhnout, ani zatlačit. Jde s ním jenom otáčet doprava a doleva ...

....to: fishmaster

děkuji za nabízenou pomoc, rád bych to k Tobě zavezl, ale mám to do Libčice trochu z ruky...

Já jen dodávám, že výraz "se zapne sytič" může být matoucí, protože to není sytič jak jsme zvyklí sytič chápat, ale vstřikovač paliva do difuzoru a z toho plyne úplně jiný způsob použití nežli u běžného sytiče.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No je to jen můj názor, ale když by sitič nefungoval nechytlo by to tak hned a když by se mel motor sytičem přehltit(uchcat😀) tak by to nebylo za 5 sek.Jedna z mozností by byla ze nezavře plovakovka a tím by to dokázalo do 5 sek.zdechnout,ale to by právě poznal na ulitejch svitcích po zdechnuti.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...