Přejít na obsah
Plavidla.cz

Rada nováčkovi


sakal01

Doporučené příspěvky

Ahoj všem.

Chtěl bych radu. Mám možnost koupit malou kajutovou plachetnici, bez plachet. Využíval bych jí pouze s motorem 5hp. Délka je 6,2 m, šířka 2,2 m. Váha cca 500 kg. Kajutka pro max 3 lidi.

Můžu s tím plout např po labi, vltavě, u nás na probostskych jezerech (propojeny s labem), když vlastně nepodléhá žádné registraci a nemá žádné doklady? A mohu jí kotvit kdekoli?

Děkuji moc za odpovědi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plout a kotvit můžeš všude, kde to není znakem zakázaný. Což Probošťák zrovna je.


Jen se mi nezdá, že by 6,5 m mělo jen 500 kg.

Pokud bys byl komplet s posádkou přes tunu, tak to je na papíry.

Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plout a kotvit můžeš všude, kde to není znakem zakázaný. Což Probošťák zrovna je.

 

Jen se mi nezdá, že by 6,5 m mělo jen 500 kg.

Pokud bys byl komplet s posádkou přes tunu, tak to je na papíry.

Díky. Za odpověď. Moc ale tedy zrovna nerozumím tomu probostaku. Když by to tak bylo, tak by tam přeci potom nemohli být lidi, např. rybáři, kteří používají pramice, nebo nafukovací čluny, se zavesnym motorem, nebo dokonce jako obyčejná veslička, ne? Jaký je potom rozdíl mezi takovou pramicí a tím, co mohu koupit? (Prý má opravdu 500 ) a motor také pouze zavesny. Je to někde popsáno? Nemůžu nic najít..

 

Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

O rybarich je znamo, ze prevladajici menšina na plavebni předpisy zvysoka *ere. Když mas "jachtu", jsi jejich nepritel. Tak takovej to je rozdil. ;)

No dobře. Pominu-li rybáře, tak se tam prohání na windsurfech a v kempu na slapadlech. Není to tedy stejné, jako malé plavidlo bez nutnosti VMP?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proc plachetnici bez plachet? Ma to stezen? Kyl?

Srovnej si ceny motoráků a plachetnic. Za o dosti menší loď s kajutkou dáš většinou od 50 000, zatím co větší trup plachetnice ve stovnatelným stavu se snadno seženeš za polovic. Dej na větší kajutovej motorák 5hp a moc se nepovozíš, protože trupy těhle lodí jsou většinou stavěný na větší výkon a plavbu v kluzu. Trupy plachetnic jsou stavěny tak, aby měly co nejmenší odpor v nižších rychlostech a samozřejmě ve výtlaku, což je pro malý motory docela výhoda.

Pokud chceš loď pro toulky s pouze 5hp motorem s relativně slušným komfortem a za málo peněz, tak je takováto loď asi ta nejsnažší cesta, jak mít za málo peněz dost muziky. Plachty zase na středním Labi taky moc nevyužiješ.

To co jsem zde napsal, je pouze můj názor na věc. V lecčems se můžu mýlit a proto to neberte moc vážně.

Upraveno uživatelem Olin
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proc plachetnici bez plachet? Ma to stezen? Kyl?

Srovnej si ceny motoráků a plachetnic. Za o dosti menší loď s kajutkou dáš většinou od 50 000, zatím co větší trup plachetnice ve stovnatelným stavu se snadno seženeš za polovic. Dej na větší kajutovej motorák 5hp a moc se nepovozíš, protože trupy těhle lodí jsou většinou stavěný na větší výkon a plavbu v kluzu. Trupy plachetnic jsou stavěny tak, aby měly co nejmenší odpor v nižších rychlostech a samozřejmě ve výtlaku, což je pro malý motory docela výhoda.

Pokud chceš loď pro toulky s pouze 5hp motorem s relativně slušným komfortem a za málo peněz, tak je takováto loď asi ta nejsnažší cesta, jak mít za málo peněz dost muziky. Plachty zase na středním Labi taky moc nevyužiješ.

To co jsem zde napsal, je pouze můj názor na věc. V lecčems se můžu mýlit a proto to neberte moc vážně.

Krásně napsáno. To jsou přesně moje myšlenkové pochody 😀

No a hlavně... šlo mi o Ty dotazy. Jestli s tím můžu do komor třeba.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na Labi v Litochovicích maj takhle starýho Korzára, kterej má místo kormidla pantograf se 4hp Tomosem. Takováhle lodička má na víkend dle mého větší užitnou hodnotu, než fungl nová 420 polská slupka, co se prodává za 100 000,-. Když nic jinýho, tak je určitě prostornější a má víc úložnejch prostorů. Upraveno uživatelem Olin
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jirkas - ty dovedeš dodat optimismus :) . Ale vážně, ony plachetnice mají většinou trupovou stabilitu dost mizernou. Trochu lepší je to u šarpií (třeba zrovna ten zmiňovaný Korzár), ale u jolových typů při odmontovaném kýlu nebo zatažené ploutvi je dost problém přejít po boku. Jinak ty výhody jak psal Olin jsou nesporné, ale i tohle bych bral do úvahy.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na něčem podobném se loni (nebo předloni?) někdo utopil, tuším, že během provádění úprav příliš ubrali na balastu?

To ale z trupu odřízly kýl s balastem. Pak se není čemu divit, že trup neměl žádnou stabilitu a převrátil se. Pevný kýl a vysouvací ploutev je veliký rozdíl.

Lodě, které mají pouze vysouvací ploutev bez zátěže, tak jí mají většinou pouze pro směrovou stabilitu při plachtění a nemělo by vůbec vadit, když se odstraní. To samozřejmě platí, pokud se pouze motoruje.

Taky nikdo neříkal, že zde je v úmyslu ten kýl odstranit. Při plavbě po Labi ten kýl nevadí a na těch pár místech u břehu se může zvednout.

 

Na Orlíku (kotví v Barandovský zátoce) má známej zase nějakýho dvoukýlovýho asi 5m frantíka, kterýho má bez takeláže. Honí ho 4hp motorem +/- 8km/h na půl plynu a nemůže si tu loď vynachválit.

Upraveno uživatelem Olin
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...