Přejít na obsah
Plavidla.cz

Mercury 5 Hp upgrade na 6 Hp


bon

Doporučené příspěvky

Zdravím, mám Mariner (Mercury) čtyřtakt 5 Hp, motor úsporný, nejsou s ním potíže. Protože bych ale vítal přírůstek výkonu, poptával jsem se a v jednom lodním kšeftu mi tvrdí, že ke změně na 6 Hp stačí vyměnit karburátor, nebo jen přetryskovat. Koukal jsem do katalogu a zdá se, že rozdíly mezi 4-6 Hp jsou jenom v karburátoru. Ale vypadá to, že taky nesouhlasí hlava válce. Tak nevím. Opravdu stačí přetryskovat? To by, podle mne, udělal každý.

Máte s tím někdo zkušenost?

Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neporadim primo k veci, ale kdysi jsem uvazoval obdobne. Pak jsem 5 prodal a koupil 10, s tim, ze budu mit rezervu vykonu. Tu rezervu jsem "mel" pul roku a koupil se stejnou filozofii 20. Ta vydrzela dalsi rok a sel jsem dale. Toto je typicky prubeh u vetsiny, kteri jsou lapeni. Tim chci rici, ze investovat odhaduji 3 tis. do upravy 1 kone navic nema valny vyznam. Krom toho, krome koni jde i o tocivy moment, takze napr. zvyseni krivky vykonu na samem jejim konci v dusledku zvyseni ot. napr. z 5500 na 6000 nema v realu efekt. Ale zde tu krivku neznam.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen bych dodal, že zvýšení výkonu z pěti na šest koní je zatraceně znát, za již zmíněné tři tisíce se "dokoupí" dvacet procent výkonu navíc. Neteoretizuji, mám to udělané na Tohatsu čtyřtaktu, jenom se dokoupil již výše zmíněný karburátor s větším průměrem difuzoru a s jiným otryskováním.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Marty, sice je stará pravda že každému motoru chybí nějaký ten koník a každá loď je o metr kratší než potřebuješ, ale zrovna v případě toho pětikoňáku bych v řadě případů viděl tohle navýšení jako dobrou věc. Příklad - gumák 2,4m s pětkou v jednom lítá v kluzu jako z praku, ale jak jedeš ve dvou (samozřejmě záleží na jejich výživném stavu) tak to z vody zvedneš jen s milostí boží. Pokud se ti to podaří, tak už frčíš na půl plynu jako pán. Typově silnější motor je sice hezká věc, ale ono už tý pětky je na časté nošení dost a každý kilo nad její váhu se ti pěkně pronese. Přitom tohle zvýšení výkonu je pro zvednutí z vody dostačující při zachování rozumné manipulatelnosti. Mám ten samý motor a možnost používat 6 k Yamahu - než bych se s ní tahal tak radši nacvičuji spartakiádní sestavy pro dostání do kluzu s mnohem lehčím pětikoňákem, bohužel ne vždy úspěšně.

Pokud jste někdo tohle zvýšení výkonu realizoval, hoďte do placu konkrétně jak, za kolik, kde a tak vůbec zkušenosti.

edit - pardon, není to Yamaha ale Honda.

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dělal jsem to letos u motoru Mercury 4HP 4T.


Rozdíl 4-5-6: šestka je uškrcená 5 (menší trysky), difuzor stejný. čtyřka má menší karbec (difuzor a trysky). Celý nový karbec 6HP stojí 2500 Kč (Imramovský), výměna zabere tak dvacet minut. Změna výkonu je poznat..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem přemýšlel nějak posílit mojí pětku Hondu.... teď je ale v inzerci 15Hp. Když pětku prodám a tak bůra si přidám, tak bude patnáctka. Takže za těch 5 tis. bych měl nárůst 300%. To je lepší, než za 3 tis. nárůst 20% ne?

Dopovat pětku má smysl jen tam, kde je používána na neregistrovaném plavidle. Jinak asi ne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dík za info. Ten člověk toho prodává mraky. Překupníky zrovna moc nemusim. Zejména ne ty, kteří ze zahraničí tahaj zaplavený herky, trochu to pošolichaj a prodávaj to pak jako 1A stav jetý jen na sladké vodě.

Ostatně i ta podezřele nízká cena u tohoto konkrétního motoru o něčem vypovídá.


Mimochodem jak jsem tak procházel nabídku motorů, tak jsem narazil na pětku na plyn. Ještě ke všemu s nulovýma emisema. :D No to musí bejt chuj.... a ještě větší ten, kdo si to koupí. :D

To jen tak pro zasmátí.... diskuze o lpg už tu někde je.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli stojí nový karburátor 2800 a opravdu by šel výkon nahoru, asi bych do toho šel. pokud ale je mezi 5 a 6 rozdíl jen v tryskách, bylo by to jen za 1800. Nějak mi to ale hlava nebere, že není jiný rozdíl. Proč výrobce nabízí identické motory s různými karburátory, prakticky se stejnými výrobními náklady. Znám to z motorek. Vyladit stejný motor na větší výkon rozhodně nešlo jen karburátorem. Z logiky věci vyplývá, že u šestky naroste spotřeba paliva, což je věc, kterou jsem si u pětky hodně chválil. Neví někdo, kde se najde tenhle údaj u všech variant 4,5,6 ?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bone, řešit spotřebu u těchto motorů by mě nenapadlo, rozdíl bude v decilitrech. Spíš bude záležet na tom, jak otvíráš plyn. Stejně jak u větších motorů, když máš výkonovou rezervu tak jedeš ve skluzu na půl plynu, než když seš s koníky na hraně a musíš to dusit na plnej.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bone, výrobci lodních motorů používají u malých výkonů do cca 30 HP spoustu společných dílů. Ve výkonové řadě mají (například) 4-5-6-8-9,9-10-15-20-25... atd. Vyrábět pro každý z nich rozměrově jiný blok, písty,.. to by stál ten motor majlant. Takže Mercury má 4-5-6. Dále např. 6-8, 10-15,20-25.. Někdo zase má společnou řadu 15-20HP. Když se podíváš na technickou specifikaci a ješte do katalogu náhradních dílů, je to tam vidět.


Nejde mi sem vložit obrázek.


Já například bych rád sehnal dobrý 9,9 HP Mercury, Mariner nebo Tohatsu od roku výroby 2008. Mají obsah 351ccm a jsou stejné jako 15HP. Na štítku i v papírech bude do 10 a nemusím řešit omezení na některých vodních plochách.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Spotřeba mě naopak docela zajímá, občas vyrážíme na celodenní jízdy se spoustou zastávek, mám 12L plastovou nádrž a zásobní kanystr sebou tahat nechci. Veslovat ale taky nechci. S předchozím motorem 8 Hp sovětské výroby jsem občas stopoval kolemjedoucí Manfredy a bylo to vždycky na rozvod.

Taky by mě zajímalo jak velký vliv má oktanové číslo benzinu. Psáno jest jezdit na 95, můžu bez obav o motor tankovat 98?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro Bona: Jednou sem někdo dal zajímavou "hračku" www.boat.fuel.economy.com kde si navolíš motor (značku a výkon) a krásně ti to ukáže spotřebu v určitých otáčkách. Vím, že záleží na jaké lodi je motor, v jakém režimu jezdíš apod. Bohužel je to až od 25Hp a podle mé zkušenosti to celkem sedí. Myslím, že u pětky stejně bude spotřeba kolísat mezi 1,5 - 2,5l/hod, takže nějaký údaj od výrobce ti nebude moc platný, musíš to sám vyzkoušet, na kolik ti ta tvoje nádrž vydrží. Jestli jezdíš na bubláka nebo na plnej kotel, tak to bude hodně velkej rozdíl. Podívej se na údaje výrobců aut, kde se na deklarovanou spotřebu dostaneš tak bosky a s přehuštěnejma gumama.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevim nevim jestli 6HP bude takovej problem. Moderni ctyrtakty jsou ve spotrebe docela ukazneny, jak ho tejras, tolik bere.


Mam 5HP, realne jezdi za cca 1.5l/h, predpokladal bych teda, ze 12L nadrz ti vydrzi 4 hodiny, nez bude potřeba se zabývat moznosti doliti.


I když se mi zda nadrz prakticky prazdna, obvykle je v ni aspoň litr benzinu. Jezdim podle GPS rychlomeru, dokazu tak odhadnout za jak dlouho kam dojedu a i celkem vim při jaky rychlosti mi to zere nejmíň (s ohledem na proud samozrejme).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro Bona: Jednou sem někdo dal zajímavou "hračku" www.boat.fuel.economy.com kde si navolíš motor (značku a výkon) a krásně ti to ukáže spotřebu v určitých otáčkách. Vím, že záleží na jaké lodi je motor, v jakém režimu jezdíš apod. Bohužel je to až od 25Hp a podle mé zkušenosti to celkem sedí. Myslím, že u pětky stejně bude spotřeba kolísat mezi 1,5 - 2,5l/hod, takže nějaký údaj od výrobce ti nebude moc platný, musíš to sám vyzkoušet, na kolik ti ta tvoje nádrž vydrží. Jestli jezdíš na bubláka nebo na plnej kotel, tak to bude hodně velkej rozdíl. Podívej se na údaje výrobců aut, kde se na deklarovanou spotřebu dostaneš tak bosky a s přehuštěnejma gumama.

ahoj,ten odkaz jsem dal já :) a =)

Ten motor prostě vezme podle difuzoru a trysky nějaké množství benzinu a pak je to podle váhy lodě/trupu a dalšího,jakou dosáhneš rychlost a tím spotřebu na kilometr jízdy.s větší tryskou to pojede líp,ale taky proteče o něco víc benzínu.S tím se nedá nic dělat

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejsem motorář. Něco málo jsem si jen načetl. To co psal viky o podseklých lodních motorech je v podstatě o otáčkách. Motorka 125 ccm má sice o 2/3 větší výkon, ale v mnohem vyšších otáčkách. Jenomže kdo ten motor v těch otáčkách provozuje trvale že? Tak si to výrobci motorek mohou dovolit. Já mám u motorky strop 14 tis. Za dobu, co jí mám, se tam ten motor podíval jen párkrát.

Naopak zejména malé lodní motory běhají na maximální otáčky dost často.


Když jsem se podíval na výkonovou křivku, tak i ty skútry 125ccm mají v nízkých otáčkách srovnatelný výkon s pětikoňkou.


Motory, který nejsou "uškrcený", se moc ladit nedají. Rozhodně ne jen karbecem. Prostě množství směsi, který si ty motory natáhnou je daná fyzikálními zákony.

Dá se buď zlepšit účinnost spalování, nebo přeplňovat (nebo obojí).

Takže je potřeba např.:

- zlepšit plnění a vyprázdnění komory (ventily, vačky, vačkovka, časování, zdvih ventilů, leštěný potrubí, svody, výfuk v rezonanci se sáním apod.)

- zajistit lepší směs (homogenita, poměr směsi, velikost částic)

- spalovat chudší směs (jiný výfukový ventil a jeho chlazení)

- no a nebo nakonec to přeplňování..... pak už je všechno jinak. Vše je o plnícím tlaku a o hledání výkonu, který motor ještě neroztrhá. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taková malá poznámka (v podstatě souhlas se Zdendou) - kdysi jsem na moři utopil trysku u Tohatsu 2T 5K. Nikde nebyla v HR k sehnání, situaci vyřešil šroubek M5 (nebo M6, už si závit nepamatuji) rukou dotažený místo trysky. Nějakými netěsnostmi okolo konce šroubku si to bralo benzín dle "potřeby". Na výkonu, startování nebo spotřebě jsem žádný rozdíl nepoznal - bylo to na těžké lodi, kde nešlo o nějaké přechody do sluzu apod. Jediný problém byl, že jsem před vypnutí motoru musel vyjet karburátor, jina benzín pomalu vykapal - závit jsem nijak neutěsnil. Tryska nebyla ani u nás nějak k mání, tak než jsem si ji vyrobil jsem takhle jezdil bez problémů až do podzimu.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...