Přejít na obsah
Plavidla.cz

Konzervace


Doporučené příspěvky

Rad bych ozivil / vymenil zkusenosti na tema zazimovaci konzervace motoru. Nekdo strika zimovaci sprej do sani az motor zdechne, nekdo konkor nebo jiny olej sroubenim svicek s protocenim, nekdo nic. Nekdo ma Evinrude s jeho vlastnim programem. Prosim zkusenosti s konzervaci hlavne tech, kdo zimuji venkovne nebo jinak v prostorech s vykyvy teplot a tudiz kondenzaci par, a ty, kteri videli sedla ventilu, popr. valce po delsi odstavce. Otazka zni: existuje vyznamnejsi riziko koroze pri beznem venkovnim zimovani napr. pri osetreni zazim. sprejem do sani? Teplotni bod kondenzace par je v techto dnech nameren kolem 7 C, tz. ve valci se pri tomto ochlazeni vysrazi voda. Prosim zkusenosti i tech, kteri motoru vice rozebrali, napr. Bootcentrum, David atd.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S tím olejem do sání bych si to dvakrát rozmyslel, jde o čidla (samozřejmě starší motory takové divné věci nemají). No a z pricipu věci jde, zdá se mi, o snake oil: Tedy věc nepotřebná avšak dobře se prodávající. Také mi není až tak moc jasné, co na to svíčka a pak také se mi nezamlouvá vyfukování pomalu hořícího oleje do výfuku. Já osobně bych volil variantu přímého vstříknutí pár kubíků oleje do válce skrz otvor pro svíčku a samozřejmě bez zážehu protočit. Záměrně píši bych, nic podobného nedělám při celozimním odstavení u motorek, aut ani lodí. Do lodi pouze dodám nemrznoucí směs a odpojím baterku a tu zase připojím na nějakou konzervační nabíječku. Kdysi jsem koupil vědro silikagelu, když začne mrznout tak ho upeču v troubě (vysuším a reaktivuji) a vysypu ho v lodi do plastového pekáče. Olej v motoru měním obvykle na podzim, i na tohle jsou dvě teorie co je lepší.

Loď samozřejmě umytá, suchá, sedačky ošetřené, nádrž plná. Přes zimu nové mapy do GPS, oblečení a boty, brýle a muzika do přehrávače. Nezapomínám samozřejmě na přívěs, letos jsem si dopřál kompletní nové brzdy i s nájezdovkou, jedno světlo, všechna podpěrná prkna s kobercem, nový opěrný bod vepředu (taková ta rolna) a spoustu dalších maličkostí.

Ještě odnesu značky od auta do depozitu (mám ho extra na tahání) spolu s tabulkami od motorek. Stejně si pořád říkám, že to pojištění musím nějak sjednotit, mám toho hodně a občas zapomenu něco zaplatit a od nového roku zase má nastoupit teroristicko-homosexuální organizace čKP: Ideální by bylo mít na tyhle věci sekretářku, tu ovšem nemám. Do loňského roku mi tyhle záležitosti ohlídal spřátelený pojišťovák ze staré školy, šel však do důchodu a jeho kolegové na to kašlou a mě sice přijde nějaká obálka s upozorněním, ale když je toho pojištění hodně, ztrácí se přehled co je a co není zaplacené.

Nezapomenu se těšit na jaro, už tady zase bude ani né za půl roku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dělám to asi podobně jako Jirka, já tam teda ten sprej stříkám, motor mi nikdy nezdechne jen začne trochu hulit. Nikdy jsem neměl problém s jarním startem atd ale faktem je, že asi až ten sprej dodělám, další už nekoupím. Odstávka není zas tak dlouhá aby se z motorem něco stalo. Jinak já palivovou nádrž neplním, naopak nechávám ji co nejvíce vyjet, v benzínu je samozřejmě VIF. Nádrž neplním proto, prože benzín hrozně degraduje díky přemíře biosložek a raději před sezonou naplním nádrž čerstvým benzínem. Olej z nohy vypouštím a plním až před sezonou. Motor zalévám fridexem 1:1, vypustím bojler, vyfoukám vodu vzduchem z celého rozvodu a všech baterií, hajzl zaleju taky fridexem, přepumpuju něco do septiku který je před tím pořádně vypláchlý, naleju taky něco do macerátoru a vyházím ven, fridexem ještě zaleju studánku a počkám až čerpadlo v ní začne fridex házet ven a jako poslední napumpuju fridex do okruhu klimatizace. Umeju interiér, vytepuju čalounění, střechu, perseniky atd, natřu koženku, omeju trup, očistím nohu, klapky atd od vodního kamene a usazenin, promažu co jde, navoskuju, vyndám baterky a hybaj spát :) Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten benzín na konec sezóny a párkrát před kupuji samozřejmě bez biosložky. No, zase mám na jaře radost, že mám plnou nádrž. Dovnitř samozřejmě jednou dvakrát nakukuji, jestli se mi tam nehromadí nějaký nějaké usazeniny, to pokládám za základ bezpečníé jízdy a nejen na moři.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenom bych rád upozornil všechny,kteří nechávají lod přes zimu stát zejmena venku, na dosti závažnou korozi ZEJMENA VALCU motoru.Před více lety jsem jeden poškozený motor nechal stát přikrytý venku,byl to 8 válec,2 válce jsem nechal bez jakékoliv ochrany dodatečnou konzervací, na další jsem použil ke konzervaci KONKOR a jiné běžné značky olejů ve sprey,a další dva jsem ošetřil 2mi zn. specialních marine zazimovacích sprey.Na jaře přištího roku jsem byl sám překvapen jak to dopadlo.Válce bez jakékoliv ochrany mě-ly barvu lesní lišky-pěkně rezavou,konkor a jemu podobné byly podstatně lepší ale již byla znát koroze,pouze válce ošetřené marine originály byly v bezvadném stavu.

Tímto nechci nikomu nic doporučovat,at si všichni dělají jak myslí,ale od té doby používám a né jenom pro svoje lodě ,origo marine sprey i když je několikanásobně dražší nežli ty obyč.

Pokud lod stojí ve vytápěné garáži,kde nedochází k rosení par,používám třeba právě ten Konkor.

Toť vše k této problematice.


bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobne 3 roky pouzivam take zazimovaci sprej od Yachticonu. Konkor jsem nezkousel, ale na motorkarskem foru byly testy, ze hure odolava stridani teplot s rosenim. Jen doplnim k fyzice: V dnesnim krasnem slunnem pocasi je ve vzduchu tolik vody, ze by zkondenzovala pri 12,5 C. Profesionalne mereno. (S teplotou roste schopnost absorbce a naopak, jakmile je absorbce na 100%, pada rosa = kondenzace) Tz. ve valcich je stejna atmosfera a pri ochlazeni se orosi. Olejovy film z mazani asi dlouhou ochranu neposkytne (dle servisniho man. Yamahy do 2 mesicu). Ten zazimovaci spray se strika za chodu a dostane se doufam i tam, kam se asi jinak striknout otvorem pro svicku neda. Potiz je, ze karburatorovy motor s nim snadno chcipne a natahne si nespalenou smes, strikacka si smes upravuje a zdecha obtizne. Bootcentrum - strikas to tam do zdechnuti nebo vypnes klickem? -bylo by dobre, kdyby olej nestihl shoret a nebyl smyty nespalenym benzinem. Jarni start je s oblakem dymu. Jeste nekdo po zime sundaval / videl hlavu valcu a sedla ventilu?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za mně mám lod na zahradě celou zimu a nezakrytou

po vytažení z vody jí stáhnu WAPkou , pak rozmíchám solvinu s cifem a vezmu velkým kartáčem s jemným chlupem a blýská se jak psí ... k. Letos jsem do WAPky dal nějaký čistící přípravek ,

Temný kouty vyfoukám stlačeným vzduchem

Motor a všechny potenciálně reznoucí komponenty přestříkám voskovým sprejem co nateče všude zaschne a vytvoří povrch co snese i slanou vodu a je klid . Baterky neodpojuji , je tam hlídač GPS a ten by nadával že to někdo krade

 

http://bohemiaflux.cz/produkty/b7039-voskovy-antikrozni-sprej-transparentni.html?search_query=voskovy+sprej&results=1

 

 

 

http://bohemiaflux.cz/154-thickbox_default/b7039-voskovy-antikrozni-sprej-transparentni.jpg

 

 

Po zkušenostech z loňska je to trochu zázrak , funguje i na kabrio jako impregnace . Voda se od něj odráží v koulích a jen tak ho něco nesmeje a není vůbec vidět. Tkaniny hezky zvláční

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak to máš do jara dost co dělat :)

Jeden víkend a je hotovo :) Jsem rád letos, že to už mám z krku, konečně se můžu zase věnovat i jinejm věcem.

Kecáš, už za měsíc ti bude smutno, že nemůžeš sr*át rybáře na Labi! A moc bych nedal za to, že už teď tě mrzí, že jsi nenechal loď na vodě trochu dýl, když je teď venku tak krásně...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenom bych rád upozornil všechny,kteří nechávají lod přes zimu stát zejmena venku, na dosti závažnou korozi ZEJMENA VALCU motoru.Před více lety jsem jeden poškozený motor nechal stát přikrytý venku,byl to 8 válec,2 válce jsem nechal bez jakékoliv ochrany dodatečnou konzervací, na další jsem použil ke konzervaci KONKOR a jiné běžné značky olejů ve sprey,a další dva jsem ošetřil 2mi zn. specialních marine zazimovacích sprey.Na jaře přištího roku jsem byl sám překvapen jak to dopadlo.Válce bez jakékoliv ochrany mě-ly barvu lesní lišky-pěkně rezavou,konkor a jemu podobné byly podstatně lepší ale již byla znát koroze,pouze válce ošetřené marine originály byly v bezvadném stavu.

Tímto nechci nikomu nic doporučovat,at si všichni dělají jak myslí,ale od té doby používám a né jenom pro svoje lodě ,origo marine sprey i když je několikanásobně dražší nežli ty obyč.

Pokud lod stojí ve vytápěné garáži,kde nedochází k rosení par,používám třeba právě ten Konkor.

Toť vše k této problematice.

 

bootcentrum

Ono je poněkud jiné, je-li motor v lodi pod izolovaným deklem v provozním stavu, než když dám staré válce někam na dvorek pod přístřešek. Jakožto dlouholetý člen historic clubu nezřídka bývám u nálezů, kdy motory neběhaly několik desetiletí a dodnes nejrozšířenější způsob skladování je prostá nevytápěná stodola. Nikdo si s konzervací nelámal hlavu. Obvyklý postup je prostá výměna oleje, prostříknutí spalovacího prostoru olejem, roztočení motoru bez zapalování. Dvoutakty čtyřtakty je to jedno, pokud motor nebyl někde v otevřeném prostoru kde by na něj padala rosa nebo mlžilo či pršelo, motor se podaří rozchodit pokud tedy již předtím nebyl odstavený z důvodu poruchy. Proto se domnívám, že není na místě strašit lidi, že se jim po několikaměsíčním stání rozpadne motor.

 

Něco jiného je, když loď stojí na otevřeném prostoru pouze pod plachtou, zde bych to v žádném případě nepodceňoval. Rychlé střídání teplot jistě dovede udělat pěnou paseku nejen na motoru vně i uvnitř, ale i na čalounění. Kdo by ale něco takového dělal? Moc lidí kolem lodí neznám ovšem každý v mém okolí pro tu svoji postavil minimálně uzavřený přístřešek, aby z ní do jara neměl prašivou mrchu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak to máš do jara dost co dělat :)

Jeden víkend a je hotovo :) Jsem rád letos, že to už mám z krku, konečně se můžu zase věnovat i jinejm věcem.

Kecáš, už za měsíc ti bude smutno, že nemůžeš sr*át rybáře na Labi! A moc bych nedal za to, že už teď tě mrzí, že jsi nenechal loď na vodě trochu dýl, když je teď venku tak krásně...

Jéé stoupni si do fronty, jseš už asi pátej co mi tohle píše. Proč bych měl kecat? Loď mám rád ale já na loď chodím rád když se můžu koupat a je opravdu teplo. Jo asi sem divnej, holt nejsem ten správnej loďař a tak nějak mi to ani nevadí. Naopak, mám vše hotový, bez stresu a spěchu, což mám vždy, páč na podzim mám nejvíc práce, starostí atd. Naopak teď radši proháním motorku dokud to ještě jde a příští rok, to udělám taky tak. V září ven, protože bych si rád dal zase po sto letech na motorce nějakou dovču v zahraničí. Každej to máme holt jinak.

Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten zazimovaci spray se strika za chodu a dostane se doufam i tam, kam se asi jinak striknout otvorem pro svicku neda.......... Jeste nekdo po zime sundaval / videl hlavu valcu a sedla ventilu?

Kam ještě jinam než do válců by se měl dostat ten olej? Snad se opakuji, přímým nalitím několika kubíků do válce a protočením motoru se vytvoří jistě silnější film, než když tam foukám následně pálím a vyfukuji olejový aerosol. Ovšem každý nechť si dělá se svým motorem co chce.

 

Každý rok si vezmu do práce nějaký motor ze své sbírky a udělám na něm kontrolu, ano, obvykle sundám i hlavy a zkontroluji spodky. Zrovna na zimu se chystám na stařičký Landrover SIII který čtyři roky nejezdil. Bez stříkání oleje do sání před odstavením, při vstupní prohlídce jak na tom motoru ani neměnil olej, jenom jsem (nijak důkladně) vyčistil palivovou soustavu, motor jsem krmil z kanystru a připojil jsem nabitou baterii. No světe div se, na několik otočení to chytlo a asi tak za půl minuty už to běželo pravidelně. Auto bylo celé ty roky pouze pod přístřeškem s jednou stranou otevřenou. Byl-li by zájem, mohu vyfotografovat. Prostě jsem na to auto jenom neměl čas, stojí-li větrané pod střechou, neplesniví a nehnije a pouze nabírá na hodnotě. Chci stejně ten motor zrevidovat stejně tak jako celou mechaniku, chce to jistě nové brzdy ale jinak to je a dlouho bude funkční zdravé auto ještě v době, kdy z většiny současných šmejdů bude plech na psí konzervy.

Upraveno uživatelem jirkas
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jeden víkend a je hotovo :) Jsem rád letos, že to už mám z krku, konečně se můžu zase věnovat i jinejm věcem.

Kecáš, už za měsíc ti bude smutno, že nemůžeš sr*át rybáře na Labi! A moc bych nedal za to, že už teď tě mrzí, že jsi nenechal loď na vodě trochu dýl, když je teď venku tak krásně...

Jéé stoupni si do fronty, jseš už asi pátej co mi tohle píše. Proč bych měl kecat? Loď mám rád ale já na loď chodím rád když se můžu koupat a je opravdu teplo. Jo asi sem divnej, holt nejsem ten správnej loďař a tak nějak mi to ani nevadí. Teď radši proháním motorku dokud to ještě jde a příští rok, to udělám taky tak. V září ven, protože bych si rád dal zase po sto letech na motorce nějakou dovču v zahraničí.

Přesně tak, moje řeč, jaro a podzim je nejlepší čas na motorky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K tomu spreji, amíci to tak běžně dělaj na standartní zazimování, spoustu dotažených motorů jsem už viděl rozebraných a vše bylo v cajku. Zase bych to asi nějak nedémonizoval, zázrak to nebude ale ale nic zlýho taky ne. Používám to od roku 2007 a nikdy trabl... Samozřejmě, kdo chce lejt po lžičce oleje do každýho válce, určitě ničemu neublíží. Mě osobně to přijde zbytečný kvůli jednomu zazimování a bohatě stačí sprej, kterej používá půl světa, nemá s tím nikdo problém, ale to je věc názoru. Mimo jiné přítelkyně motorka stála 6 let ve vlhký garáži, tak jak jsem jí tam kdysi dal. Teď se komplet dělala, rozebraly se karbce i válec (kvůli něčemu jinému) a po těch 6 letech s tím motorem není vůbec nic, ani známka rzi. Ne olej jsem do válců nelil protože jsem na tu motorku prostě téměř zapomněl. Znovu opakuji, nechci tím říci, že to je něco špatného, ba naopak.


PS: mě dalece více kondenzuje v lodi voda, pokud je loď ve vodě, hlavně když je voda chladná a vzduch teplý. V hale, kde se netopí a je teplota stále stejná a mění se plynule s okolím jsem neměl za ta leta s kondenzací nějaký problém. Ale jak říkám, můj názor.


JIRKO: prosím tě hoď mi nějakou fotku toho poškozeného SEADEKU jak to vypadá po používání :) Moc díky!

Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vzhledem k umisteni a pristupu se nemusi otvorem pro svicku vstrikly olej dostat napr. na cele plochy sedel a driku ventilu, navzdory vzlinavosti. Ten sanim vstrikly konzervak udela lepkavou mazlavinu, je to dobre videt na jare na svickach i endoskopem na valci. Nehoruji tu pro jediny postup, proto jsem vlakno zakladal, aby se probraly moznosti teto otazky s ruznymi pristupy a jejich + a - , takze diky vsem za reakce, treba budou nekomu napomocny.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JIRKO: prosím tě hoď mi nějakou fotku toho poškozeného SEADEKU jak to vypadá po používání :) Moc díky!

Právě jsem se vrátil z Hradu!

 

Respektive jsem šel vyfotit ten Seadek abych to zase neodkládal. Jak jsem již psal, mám tu vodní kamufláž (aqua camo) a půjde tam černá. Je to tam tři sezóny, mechanicky poškozené a to jsem hlídal děcka, aby po tom nic nešoupala. Asi blbě. Ze zkušeností jiných na US fóru to vydrží asi pět let než to začne degradovat poškozením UV zářením, obzvláště je dobré zamezit nechtěnému soustředění slunečního záření (efekt lupa) kdy se to poškodí tepelně. Pro mě za ty peníze by to mělo vydržet mnohem ale mnohem déle. Jak jsem předestřel, příště budu vážně uvažovat a) nad pravým teakem b)nic je také varianta

 

x_190729.jpg

 

x_190836.jpg

 

x_190920.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výborná diskuze. Super.

Ještě bych se zeptal, jestli dělam dobře / blbě / nebo je to jedno, když motor cca každej měsíc startérem protočím. Doufám, že se díky tomu máznou válce. Nebo tomu spíš uškodím?

Pokud vypneš zapalování a palivovou pumpu a budeš to točit tak deset vteřin, motor pěkně promažeš a ničemu neublížíš. Obávám se ale, že ani ničemu nepomůžeš. Nezapomeň potom dobít baterku. Já to ale stejně v zimě nevydržím a tak v lednu v únoru si nastartuji nějakou motorku. Nebo se na Vánoce i projedu, když je teplo. Nebo také ne, podle nálady.

 

Jo a dříky ventilů a tak podobně jsem už dlouho neviděl rezavé, jestli to nebude tím, že se obvykle nejedná o obyčejné železo: Zrovna jsem si vzpomněl, že u lodě Yamahy je mám podobně jako u motoru motorky S&S z titanu a výfukové navíc s vnitřním chlazením? Takové věci fakt nereznou, toho se nebojím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...