Přejít na obsah
Plavidla.cz

Z náhon Volvo Penta sx - vypadávání rychlosti


Doporučené příspěvky

Dobrý den, Potřeboval bych radu..

při zařazení dopředné rychlosti a při pomalé plavbě do 4000 ot. je vše ok . Ovšem jak přesáhnou otáčky motoru přes 4000 o/m tak z ničeho nic vypadne rychlost, motor jde samozřejmě do otáček a po ubrání plynu a snížení otáček, aniž bych znovu musel zařadit se rychlost sama zařadí a vše je zase v pohodě než se dostane motor zpět nad 4000 otáček kdy zase rychlost vypadne... a tak pořád dokola.. Nemáte někdo podobnou zkušenost?? nebo radu čím by to mohlo být?

Předem děkuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 65
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Zdravím,

Tím to určitě není , nějakej pátek se po vodě brouzdám tak to poznám :)

Koukal jsem na nějaké schémata a připadá mi že se odstředivou silou nadzvedne planetové kolo v převodu řazení a po ubrání plynu se tam zase vrátí, jestli je tedy horní kolo na pohon vpřed.. Možná , že je jen špatně nastavené táhlo řazení a kolo nezapadá úplně,...

Noha je určitě SX foto bohužel nemám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V záběru jsou stále obě ozubená kuželová kola, řazení se realizuje posuvnou kulisou, která propojí s hřídelí buď jedno, nebo druhé kolo.

Při 4 tis. otáček není podle mne opětovné zařazení možné, zuby kulisy by nezapadly (šíleně by to rachotilo), nebo by se očesaly.

V jakém režimu jede loď při 4 tis. ot.?

Ta závada dřív nebyla?

Upraveno uživatelem Lubor
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zařadí to zpět při nízkých otáčkách asi cca1500ot ,když uberu plyn, ale nemusím dát neutrál. Zvuky to žádné nevydává... při 4000 ot. je to přesně na rozhraní kdy jde loď do skluzu. Někdy ji tam dostanu, někdy ne. Loď normálně jezdila pak musel motor ven kvůli vodě ve válcích a potom což nemůžu určit zcela přesně kdy, to začalo blbnout...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pořád se mi nechce věřit tomu, že by se převodovka chovala takhle a nebyla už po smrti. Zařazení i při 1500 ot by byla velká rána.

Není tam jiná vrtule? Nebo některé vrtule mají plastový kroužek na předním obvodu, aby lépe pasovaly do nohy. Když tam není, mohou výfukové plyny jít tou škvírou a podpořit kavitaci.

Podle mne se musí začít ověřením, jestli se ten záběr skutečně rozpojuje. Když jsem prvně zažil nasátí vzduchu vrtulí, tak jsem si v první chvíli myslel, že jsem jí ztratil. Další myšlenka byla, že se při větší zátěži protáčí unašeč vrtule......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejsem tak zkušený jak mnozí zde, ale rád čtu diskuze a tak si vzpomínám, že co píše Lubor (protáčení vrtule na unašeči při vyšších otáčkách, kdy je vyšší krouťák) se tu už někdy řešilo. Napovídá tomu okolnost, že nejsou slyšet žádné zvuky. Přece "vyskočení a následném zapadnutí " rychlosti by muselo být cítit a slyšet, podobně jak u auta.


O důležitosti plastového kroužku jsem se přesvědčil na vlastní kůži. Protože byl zdeformovaný, tak jsem ho sundal a chovalo se to následovně. Při jizdě ve dvou po přidání plného plynu motor krátce zakavitoval, pak vrtule nabrala vodu a bylo to v pořádku. Ale pak jsem jel ve čtyřech a do skluzu ani náhodou. Míchalo to vodu a nic (mám jen závěšák Suzuki 25RL). Lámal jsem si hlavu a pak mě osvítila můza, dal jsem tam ten starý a bylo to v cajku. Možná je to dobrá zkušenost pro druhé.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kotvím na Slapech tak tam zajedu a zkusím následující:

dostanu to do otáček kdy to vyskočí ,snížim otáčky třeba na 2tis a vytrimuju nohu na horu a podívám se jestli se točí vrtule.

Vrtule je pořád stejná,zkoušel jsem trimovat nohu nahoru dolu ,klapky taky a prostě to po každý přestane jet....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kotvím na Slapech tak tam zajedu a zkusím následující:

dostanu to do otáček kdy to vyskočí ,snížim otáčky třeba na 2tis a vytrimuju nohu na horu a podívám se jestli se točí vrtule.

Vrtule je pořád stejná,zkoušel jsem trimovat nohu nahoru dolu ,klapky taky a prostě to po každý přestane jet....

hlavne to nedelej sam. Pokud vrtule skutecne hrabe vzduch, tak dojdes dozadu, vrtule zabere, ty se budes koupat a lod si pofrci sama po Slapech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsou jen amaterské dohady a rady i od těch,kteří ani nevědí jak SX řadí-viz Lubor.

Pokud chceš,zavolej 608081142,jsem ochoten přijet na Slapy , projet lod a diagnostikovat závadu.

 

bootcentrum

tak se podel o svoje znalosti s plebs a dej alespon odhad, kde je problem. Dej svou kuzi na trh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

číháš v pozadí jak jezevec, nic neriskuješ a místo abys napsal: "Lubore, jsi vedle, Volvo SX neřadí kulisou se zubama, ale s kuželovou spojkou", tak vystrčíš hlavu a plivneš urážlivou slinu o "amatérských dohadech". Tohle není profesionální fórum, tady jsou dohady povolené a očekává se, že kdo ví víc, ten to napíše a sice bez urážek ostatních.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lubore palec nahoru!!!, napsal jsi to hezky.

Já bych si například nedovolil ani omylem radit ve věcech, které mi nejsou jasné. Nerad bych, aby si o mě někdo myslel že jsem hlupák. Na druhou stranu nejenom samostudiem živ je člověk a diskuze může sloužit ke korekci mých názorů. Tohle není pouliční bitka ale diskuzní fórum, nepopichuji a ani se k nikomu nepřidávám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemáte pravdu. Bootcentrum se hned v prvním příspěvku pídil po fotkách v souvislosti s SX, leč fotky se nedostavily. Bylo mi to nápadné, protože obvykle noha jako noha, max el. řazení. Že by nějaký exot?? A tak jsem kouk na výkres. Což jste mohli udělat taky.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem na netu hledal a našel rozkres. Těch typů SX tam bylo plno. Zjistil jsem, že řazení se odehrává na horní svislé hřídeli a ne až dole v noze na hřídeli vrtule jako u přívěsáků. Nezazoomoval jsem dost, abych si všimnul detailu provedení kulisy. To jsem udělal až po tom, co jsi psal, že to nemá na kulise zuby.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak abychom se vrátili k tématu. Díky skromným indiciím těch co vědí víme už i my, že převodovka řadí přesuvníkem pohybujícím se na šnekovitě drážkované horní hřídeli nohy. Mechanismus je udělaný asi tak, že čím větší je přenášený kroutící moment, tím větší je přítlačná síla na kuželovou spojku a tím ze zvyšuje přenositelný moment.

U takového mechanismu si už dovedu představit, že dojde k rozpojení a opětovnému spojení i při vyšších otáčkách, aniž by to bylo slyšet.

Vidlička řazení podle mne nemá šanci zatížené spojení uvolnit (vyřadit při tahu), nezdá se mi tedy, že by problém způsobovalo špatné seřízení táhla řazení. Vidlička jen podá přesuvník k mírnému záběru a ten se pak pomocí šneku a síly motoru utáhne do plného záběru. K uvolnění podle mne může dojít až když je přenášený moment malý a vidlička řazení přemůže přítlačnou sílu šneku. Netuším, při jakých otáčkách to je.

Tuto nohu jsem možná někdy viděl na nějaké lodi, nikdy jsem s ni ale nejel ani jí nerozebíral. Jen se dohaduju.

Kdybych to řešil u své lodě, v první řadě bych si sehnal servisní manuál a přeci jen zkontroloval mechanismus řazení. Kdyby to dle očekávání nepomohlo, pak bych kouknul do horní části nohy a zjišťoval stav, vůle, opotřebení a poškození.

A teď do mně, napovím:

"Další amatér co radí jak opravovat něco co nikdy neviděl"

"Kdybys nebyl debil, tak bys věděl, že jsou tam předepsané vůle, které musíš vymezit speciálníma podložkama, nemůžeš jen tak vyměnit nějaký díl"

"bez přípravku to akorát zkurvíš"

"další chytrák co si koupí čínský díly a pak bude brečet, že se mu to rozbilo"

"co sis to koupil za šrot, chtěl jsi ušetřit a teď vysolíš balík za opravu"

.......

:-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím, koukám že se to tu trochu rozjelo :)

Další pokus: sundal jsem propeler a vše je v pořádku i unašeč . Zkusil jsem tedy obvyklí postup, nohu až dolu 4000 ot. a zas vypadla rychlost, Snížil jsem otáčky na 3tis a začal jsem trimovat nahoru že se podívám dozadu to už loď skoro stála(samozřejmě se mnou jela přítelkyně) a když jsem měl nohu skoro nahoře, tak se to chytlo otáčky šli dolu jak propeler začal zabírat, přidal jsem zase na 4tis a znovu to vypadlo, tak druhý pokus na 2tis a trim nahoru a zase když byla noha skoro nahoře záběr a loď jede. Připadá mi jako když jde noha nahoru jako kdyby se zkracovalo táhlo řazení a zařadilo to, ale to je jen moje domněnka. Zkusil jsem to vytočit i na zpátečku a to šlo skoro do 5tis a nic se nestalo... Zítra zkusím sundat kryt od převodu táhla na noze a podívám se jestli je tam vše ok..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...