Přejít na obsah
Plavidla.cz

zajíždění motoru


Doporučené příspěvky

pořídil jsem Suzuki DF2,5 na tendr a zajíždím ho podle pokynů manuálu,ale přijde mi to velmi nešetrné k syrovému motoru,prodejce mi telefonicky potvrdil tento způsob záběhu,což je 15 minut volnoběh při mírné zátěži,pak 1a3/4 hodiny otáčky do 3 tisíc (1/2plynu),čtvrtou hodinu už otáčky do 4 tisíc(3/4 plynu) s občasným plným plynem,dělám to tak,snažím se ho však nepřetěžovat,ale přijde mi to na záběh celkem drastické,nicméně mi bylo sděleno,že pokud ho nebudu zajíždět v uvedeném režimu,bude líný a neúsporný...


každopádně jsem teď denně na vodě s gumákem nebo s hliníkovou pramicí,i když velká obytka je už venku z vody a překvapilo mě,jak ten malý střízlík ochotně zvedne příď už na půl plynu...navíc díky kolečkům si lodičky odvezu z domu rovnou na vodu,mám to cca 300 metrů a je to příjemná změna proti cestování někam za ukotvenou lodí,rád bych záběh stihl do zámrazu tak,aby na novou sezonu byl již po garanci připravený k provozu bez nutnosti nějakého servisu,zatím mám 3-4 mth


Yamahu FT9,9High Thrust jsem zajížděl 20mth,prvních pár mth však šetrněji než je uvedeno v manuálu pro DF2,5

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

U dnesnich motoru s jejich vyrobnimi materialovymi tolerancemi jde pri zajizdeni predvsim o to, aby nedoslo k jejich prehrati, pri kterem tolerance mizi na minimum. Nezajety motor se pritom vice a rychleji zahriva. U vodniku by to nemel byt pro beznem provozu problem a proto se napr. auta zajizdeji v beznych otackach. Zato vzduchem chlazene napr. motocyklove motory maji predepsany rezim zajizdky. U vsech je podstatne menit otacky, tz. nenastavit na pine napr. 1/2. otevrene klapky a nejet s tim tak hodiny. Nebat se motor obcas vytocit, ale s rozumem, v ramci doporuceni vyrobce. Zajizdel jsem si 3 lodaky a tyto rady motorare ze Skodovky zverejnene ve Svetu motoru se mi vyplatily. Videl jsem pisty a ventily podtacenych motoru pri zajizdce a byly zakarbonovane, to se tyka zej. dvoutaktu Evinrude.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlasim, doby opatrného zajíždění jsou dávno pryč. Součásti motorů jsou vyráběné s obrovskou přesností a s vysokou kvalitou povrchu. Nevim jak u malých lodních motorů, ale u motorů řízených elektronicky se "zajíždí" pouze řídící jednotka. Musí se naučit pracovat s konkrétnim motorem, upravit si svoje vlastní mapy atd. Hlavně se ale musí naučit řídit motor ve všech režimech.


U všech motorů platí - šetřit ho dokud se celej neprohřeje. Celej je myšleno nejen voda, ale hlavně olej. Když je ohřátý olej, tak už je ohřátý celý motor. Jak se motor ohřeje, tak ho využívat v celym spektru otáček. Stejně jako trvalý přetáčení motoru škodí i trvalý podtáčení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mam Envirude 60hp. Slape bez problemu, ale pouze na nizsi vykon. Pokud pridam na maximalku nebo na na vykon vyzsi ponejake dobe asi cca 2 az 5 min zacne ztracet otacky az behem nekolika sekund vypne. Potom zase normalne nastartuji a jedu dale, ale poze na mensi vykon. Pokud zase pridam tak znovu vypne a naposledy jsem nemohl nastartovat asi 30 min az motor vychladl. Potom jsem ujel bez problemu kolem 8km, ale pokud jsem oped zrychlil, tak opet vypnul ale okamzite naskocil. Motor je asi z roku 1989. Nove svicky, prevodovy olej a impeler, palivo nove z pomerem100:1. pouzivany poze ve slane vode. Mate nekdo nejaky tip cim to muze byt?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pořídil jsem Suzuki DF2,5 na tendr a zajíždím ho podle pokynů manuálu,ale přijde mi to velmi nešetrné k syrovému motoru,prodejce mi telefonicky potvrdil tento způsob záběhu,což je 15 minut volnoběh při mírné zátěži,pak 1a3/4 hodiny otáčky do 3 tisíc (1/2plynu),čtvrtou hodinu už otáčky do 4 tisíc(3/4 plynu) s občasným plným plynem,dělám to tak,snažím se ho však nepřetěžovat,ale přijde mi to na záběh celkem drastické,nicméně mi bylo sděleno,že pokud ho nebudu zajíždět v uvedeném režimu,bude líný a neúsporný...

 

každopádně jsem teď denně na vodě s gumákem nebo s hliníkovou pramicí,i když velká obytka je už venku z vody a překvapilo mě,jak ten malý střízlík ochotně zvedne příď už na půl plynu...navíc díky kolečkům si lodičky odvezu z domu rovnou na vodu,mám to cca 300 metrů a je to příjemná změna proti cestování někam za ukotvenou lodí,rád bych záběh stihl do zámrazu tak,aby na novou sezonu byl již po garanci připravený k provozu bez nutnosti nějakého servisu,zatím mám 3-4 mth

 

Yamahu FT9,9High Thrust jsem zajížděl 20mth,prvních pár mth však šetrněji než je uvedeno v manuálu pro DF2,5

Do 5-6 hodin nevytáčet na plno a potom normální režim.Tak jsem získal info a předávám dál.Byl to Tohatsu 5HP a lítal jak drak a funguje dál stejně.

Upraveno uživatelem JPfish
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pořídil jsem Suzuki DF2,5 na tendr a zajíždím ho podle pokynů manuálu,ale přijde mi to velmi nešetrné k syrovému motoru,prodejce mi telefonicky potvrdil tento způsob záběhu,což je 15 minut volnoběh při mírné zátěži,pak 1a3/4 hodiny otáčky do 3 tisíc (1/2plynu),čtvrtou hodinu už otáčky do 4 tisíc(3/4 plynu) s občasným plným plynem,dělám to tak,snažím se ho však nepřetěžovat,ale přijde mi to na záběh celkem drastické,nicméně mi bylo sděleno,že pokud ho nebudu zajíždět v uvedeném režimu,bude líný a neúsporný...

 

každopádně jsem teď denně na vodě s gumákem nebo s hliníkovou pramicí,i když velká obytka je už venku z vody a překvapilo mě,jak ten malý střízlík ochotně zvedne příď už na půl plynu...navíc díky kolečkům si lodičky odvezu z domu rovnou na vodu,mám to cca 300 metrů a je to příjemná změna proti cestování někam za ukotvenou lodí,rád bych záběh stihl do zámrazu tak,aby na novou sezonu byl již po garanci připravený k provozu bez nutnosti nějakého servisu,zatím mám 3-4 mth

 

Yamahu FT9,9High Thrust jsem zajížděl 20mth,prvních pár mth však šetrněji než je uvedeno v manuálu pro DF2,5

Do 5-6 hodin nevytáčet na plno a potom normální režim.Tak jsem získal info a předávám dál.Byl to Tohatsu 5HP a lítal jak drak a funguje dál stejně.

díky,zatím jsem mu plný plyn nedával a raději s tím o hodinu déle počkám

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mam Envirude 60hp...Motor je asi z roku 1989. Nove svicky, prevodovy olej a impeler, palivo nove z pomerem100:1.

Připadá mi to jako přidírání/přehřívání. Osobně bych nejdříve zkontroloval chlazení (stříká z kontrolního otvoru?) a pak vyzkoušel palivo v klasickém poměru 1:50. Poměr 1:100 byla taková obezlička, aby motory splňovaly nějaké tehdy zaváděné emisní předpisy, ale provozně jim to moc nesvědčilo (podobně jako dnešní "longlife" intervaly výměny oleje u aut)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mam Envirude 60hp...Motor je asi z roku 1989. Nove svicky, prevodovy olej a impeler, palivo nove z pomerem100:1.

Taky bych to tipoval na přehřívání. Mám Johnsona, který se chová stejně. Protočila se v něm miska, co je kolem impelleru a proto to chladilo málo. Ještě jsem to chlazení nedělal, ale ve stávajícím stavu chvíli voda z motoru šla a chvíli ne. Při větších otáčkách mi nešla skoro vůbec a jak píšeš, po chvíli motor začal ztrácet výkon a otáčky, až chcípnul úplně. Někdy šel natočit zase na chvíli hned a někdy až po vychladnutí. Pokud je chlazení v pořádku, tak to prej u dvoutaku můžou dělat i gufera na klice.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Diky za navrhy zkusim pridat olej. Voda strika z motoru normalne vsemi otvory ale pro jistotu necham zkontrolovat impeller a procistit trysky na karburatoru a ty bufera. Nejhorsi na tom je ze motor byl v servisovany pred mesicem v profi servisu. Pri reklamaci mi tvrdi ze je vse ok a vsechno funguje normalne. Musim zmenit mechanika coz je tady problem najit nekoho kdo tomu rozumi a praci neodbyde jako minuly servis. (irl)

Jenom je problem to v tuto chvili vyzkouset, musim pockat na lepsi pocasi az nebudou takove vlny. Pouzivam lod na rybareni v sev. atlantiku a pekne pocasi je tady vzacnost.

Diky za rady Pet

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdysi jsem si kdysi půjčil v HR malý člun, motor běžel spolehlivě jen na půl výkonu. Při plném výkonu se za chvíli začal dusit a chcípnul. Pak jsem zjistil, že není otevřený přivzdušňovák nádrže a ta je propadlá. Po jeho otevření to bylo OK.


Pak se mi taky jednou stalo, že se mi u Mercury 50HP 2T přicpala hadička přívodu paliva u ventilku balónku. Chovalo se to podobně. Jak šel motor na plno, přítok benzínu nestačil, nebo možná pumpa při vyšších otáčkách nesála dostatečně a začal se dusit. Po ubrání se chytil, když jsem nechal plný plyn tak chcípnul.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chci se zeptat,jak se má zajíždět nový motor, nová stříkačka Mercury 60HP.Prý je úplně normální a nutné,že min.10hodin bez lodě v sudu, tvrdí nový prodejce co nabízí dovoz lodních motorů na lodním bazaru za lepší cenu z Holandska.Já tomu nerozumím,ale trochu se diivím ,jestli to je nutné a nejde motor opatrně zajíždět na lodi.Ten motor nemám,jen mne zajímá Váš názor a nejlepe někoho, kdo ho vlastní a zajížděl ten motor, nebo podobný.Vím ,že plný výkon motoru naběhne po záběhu při našich moto hodinách po dvou i více letech.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

.... zajíždět nový motor, nová stříkačka Mercury 60HP.Prý je úplně normální a nutné,že min.10hodin bez lodě v sudu, tvrdí nový prodejce.....

To je nesmysl. Provoz prvních hodin je popsán v uživatelské příručce motoru a zabíhá se na lodi za jízdy. Možná prvních pár desítek minut na zvýšený volnoběh a pak několik dalších hodin klidnou jízdou bez vytáčení do vysokých otáček a bez využití max. výkonu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě k tomu zabíhání motorů obecně. Hodně to zjednoduším.

Jde o to, že mezi povrchy vzájemně se po sobě pohybujícími vzniká tření a to způsobuje opotřebení styčných ploch. I zdánlivě dokonale hladký povrch je při velikém zvětšení drsný. Opotřebení má zamezit mezivrstva tvořená olejem. Ta je tak silná, jak je silné naolejování dosedacích ploch a s větším přítlakem a teplotou se ztenčuje. Dále zásadně záleží na tom, jak vzájemně pohybující se plochy k sobě doléhají ve smyslu shodného tvaru. Například čep uložený v kluzném ložisku je sice kulatý, ale nikdy ne dokonale. Zrovna tak to kluzné ložisko. Snadno tak mohou vznikat místa, ve kterých je z důvodu nerovnosti dosedacích ploch mnohem větší tlak na olejovou mezivrstvu, který jí může vytlačit tak, že dojde ke styku mezi samotnými třecími plochami. V tu chvíli pak kriticky závisí na tom, jestli se povrchy o sebe jen lehce líznou, navzájem se vyleští, nebo se do sebe zakousnou a místo vyleštění vznikají škrábance.

čím větší drsnost povrchů, tím je to k zadírání náchylnější a tím déle se musí vzájemně pohybující se části provozovat v takovém režimu, aby se povrchy navzájem leštily a ne škrábaly. Dříve neměly pohybující se díly motorů tak hladké povrchy a proto správné zajetí bylo pro další život motoru klíčové.

Pokud není záběh respektován, mohou se vytvořit místa v třecích plochách s hrubším povrchem nežli byl původně a tato se pak dále mnohem rychleji opotřebovávají, plní olej úlomky které fungují jako brusivo atd..

Záběh ale musí být takový, aby se povrchy navzájem skutečně leštily. Během záběhu by mělo dojít k odstranění drobných nerovností vzájemně se pohybujících ploch. Nemá tedy smysl zabíhat mechanismus dlouhým provozem bez zátěže, protože v tomto režimu je většina vzájemně se pohybujících se dílů vůči sobě chráněna olejovou mezivrstvou. Může také dojít k situaci, kdy motor běžící na volnoběh nedokáže dostatečně promazat některé partie a tam pak dochází k vydírání namísto k leštění ploch.

Takže motor zabíhaný při nedostatečné zátěži vlastně není zaběhnutý a po zatížení na plný výkon pak dojde k tomu, že se to někde začne vydírat.

Naproti tomu záběh při velkém výkonu může způsobit rychlé opotřebení ploch místo vzájemného zaleštění.

Dalším kritickým faktorem je teplota jednotlivých dílů. Každý ví, že některé mechanismy se sestavují či rozebírají s využitím roztažnosti při zahřátí. U studeného motoru se téměř okamžitě ohřeje píst, roztáhne se, ale válec je ještě studený a jeho průměr menší. Dojde tak ke zmenšení vůle mezi třecími plochami. V kombinaci se studeným olejem, který se hůře do mezivrstvy dostává a hůře udrží mazací film může snadno dojít k místnímu kontaktu ploch a tím jejich opotřebení. V tu chvíli závisí jen na tom, jakou silou a jak dlouho budeme ty plochy vzájemně mordovat.

Míst, kde se vzájemně pohybující díly zahřívají různě rychle je v motoru plno.

Síly v motoru nevznikají jen jeho zatížením (výkonem), ale i setrvačnostmi jeho pohybujících se dílů. Takže v motoru kloktajícím na volnoběh a třepajícím se nepravidelným chodem mohou vznikat paradoxně větší síly hrozící opotřebením, nežli v motoru jedoucím na střední otáčky a výkon.

U vznětových motorů se při zkoušce kouřivosti nahrazuje zatížení motoru brzdou průdkým přidáním plynu z volnoběhu na max. otáčky. Během rozběhu motoru je tento zatížen na maximální výkon. Takže takové prudké VROUUUM, VROUUUUM u nového nezaběhnutého motoru chvilkově zatěžuje motor na maximální výkon a tomu bychom se měli při zabíhání vyhnout.

V různých otáčkách a různé zátěži působí síly v motoru na různá místa, Proto je důležité během záběhu provozovat motor v různých režimech, aby se zaleštila všechna místa, kde v budoucím provozu budou síly vznikat. Tím docílíme zajetí celého motoru.

Jak zabíhat motor bylo popsáno mnohokrát, tady jsem se pokusil zjednodušeně napsat proč by se to tak mělo dělat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jak pise Lubor, v zasade lehci normalni provoz bez podtaceni i pretaceni. Pravda je, ze mi kdysi take jeden nejmenovany prodejce nabizel zabeh v sudu. Za sebe jeste zduraznuji jednu nutnost, a to vcasnou vymenu oleje i s filtrem (ac jen nekteri vyrobci vymenu filtru uz pri prvni vymene oleje predepisuji). Pokud ma byt dukladna, je treba vypoustet ohraty olej a nechat dele steci. U meho motoru trva vice nez hodinu, nez vykape cela napln, a to jak u motoru, tak nohy. Olej pomale steka ze sten. S tim se servisy obvykle nezdrzuji. Navic u kazdeho srdcare je fajn pocit, kdyz motor dostava dobrou peci, servis je soucasti radosti z lode.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jak pise Lubor, v zasade lehci normalni provoz bez podtaceni i pretaceni. Pravda je, ze mi kdysi take jeden nejmenovany prodejce nabizel zabeh v sudu. Za sebe jeste zduraznuji jednu nutnost, a to vcasnou vymenu oleje i s filtrem (ac jen nekteri vyrobci vymenu filtru uz pri prvni vymene oleje predepisuji). Pokud ma byt dukladna, je treba vypoustet ohraty olej a nechat dele steci. U meho motoru trva vice nez hodinu, nez vykape cela napln, a to jak u motoru, tak nohy. Olej pomale steka ze sten. S tim se servisy obvykle nezdrzuji. Navic u kazdeho srdcare je fajn pocit, kdyz motor dostava dobrou peci, servis je soucasti radosti z lode.

poslední Martyho věta je pravda sama - pouze dobrý servis je součástí radosti z lodě

 

(proto si drtivá většina servisuje lodě sama ,nenechá si kazit radost "výplodky" z lodních servisů a jako bonus zpravidla ještě musí vyslechnout plácání nesmyslů směřující pouze k odrbání zákazníka)

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 5 months later...
malý keplík Suzuki DF2,5 má za sebou necelých 8mth a překvapilo mě před chvilkou jak po cca 2mth provozu v bahnité vodě mu ztmavnul olej,syn s ním projel bahnitou vodu,dopoledne jsem mu dával motor se 6mth s čistým olejem v kontrolním okénku a odpoledne po 2mth je olej tmavý,je něco špatně,nebo je to normální?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tmava barva motoroveho oleje byva nejcasteji zpusobena koncetraci rozpusteneho karbonu, coz je jev normalni. Ukazuje na to, ze aditiva oleje plni mj. cistici funkci. Je ale otazka, jak moc to ztmavlo. Hladina zustala stejna? Kdyz se podivas s baterkou dovnitr nalevaciho otvoru, dily jsou ciste, bez emulze? Vune standardni? V pripade vaznych pochybnosti je moznost poslat vzorek do laboratore dodavatelum, zkus v takovem pripade zagooglovat. Delaji i tzv. papirkovou zkousku - posles pokapany jejich papirek. Dle vysledku se da orientovat. Ale myslim, ze kdyz na to mrkne nekdo, kdo dela prvni vymeny naplni i napr. na sekackach, odhadne, zda je to normalni.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Volal jsem dnes prodejci,říkal mi,že je to normální,hladina je stejná,pěna ani šlem v oleji není,překvapila mě ta změna během 2 hodin,příležitostně čichnu k víčku,každopádně by bylo potřeba co nejdříve dotočit mth a udělat celkový 1.servis,jenže natočit potřebné mth na malé lodičce je trochu jiné než s obytkou
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...