Přejít na obsah
Plavidla.cz

Elektrický manipulační vozík pro přívěs


Lubor

Doporučené příspěvky

  • 3 weeks later...
  • Odpovědi 96
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Další stupeň vývoje samohybu.

Jak jsem psal, prokluz kol samohybu bylo nutné řešit přidáním zátěže na oj přívěsu. Původně jsme na tom stáli celá rodina, pak jsem tam rovnal pyramidu betonových cihliček, v neděli jsem si na to vyrobil závaží:

http://img21.rajce.idnes.cz/d2101/13/13238/13238477_bf085c10723d876aedcbb60f88f07a22/images/Zva1.jpg?ver=0

http://img21.rajce.idnes.cz/d2101/13/13238/13238477_bf085c10723d876aedcbb60f88f07a22/images/Zva2.jpg?ver=0

Hrnec je z nějaké velké železné trubky s navařeným dnem. čekalo to na mne ve sběrně. Olovo také tam odtud. 100kg. Mám to na vozíčku, přijede se s tím pod hlavu přívěsu, zacvakne, přizvedne a je to tam.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 year later...

Ahoj.

Omlouvám se Luborovi že se mu motám do vlákna, ale chtěl jsem mu poděkovat za doporučení navijáku.

A tady to jsem si dal dohromady a již vyzkoušel, funguje to parádně, ještě schází nějaký lak, ale zima je dlouhá...

20181008_130217.jpg?ver=0

Upraveno uživatelem mirzik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to je nádhera!

Koukám, že jsi šel do toho systému matice pod koulí. Napiš jak se to osvědčilo.

Jak máš upevněné to primární řetězové kolo? Máš celou novou špulku navijáku?

Já budu v zimě předělávat. Musím dát silnější řetěz a trochu to vyztužit. Síly v převodu jsou ohromné.

Co kola, neprokluzují?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Šel jsem cestou "co dům (dílna) dal"

Takže kola jsem si zatím půjčil ze čtyřkolky kluka, koupil naviják, kouli a řetězová kola.

Ostatní jsem dal dohromady z domácích zásob.

Matice pod koulí se osvědčila, po dotažení se to ani nehne.

Naviják měl bohužel bubínek z nějaké lehké slitiny, takže ano udělal jsem celou novou špulku a na ní navařil řetězové kolečko. To byl asi největší oříšek kvůli drážkování pastorku převodovky. Pro přesun se dá naviják uvolnit z převodovky, takže přejetí s tím není žádný problém. Oj a držák baterky je nasazovací. Podpěrné třetí kolečko je jen pro přesun, při tahání vleku je volně nad zemí. Bál jsem se odporu kol při zatáčení, ale je to v pohodě, minimální odpor.

Mám před barákem i na dvoře zámkovku, tam kola drží a neproklouznou, na trávě jsem to nezkoušel, ale ani na ni nepotřebuji zajíždět.

Chtěl jsem to na popojíždění na dvoře pro potřeby údržby lodě, a parkování, a na to je to perfektní. Naviják má i dálkový ovládání, takže sám dokáži zaparkovat opravdu přesně a bez námahy.

Určitě by se dalo kdeco vylepšit, nebo udělat jinak, ale moje očekávání to splnilo 100%

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 6 months later...
  • 6 months later...

Dobrý den, uvažuji o podobném stroji a snažím se snížit náklady na minimum. Železo mám, akumulátor také, takže koupím pouze kola a motor.

Mám dvě otázky:

- z čeho je řetěz a rozeta na ose s kolama?

- co si myslíte o navijácích z aliexpressu , konkrétně tento https://www.aliexpress.com/item/32991489471.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.405d3c89trr3Ik&algo_pvid=8206b0e9-c89b-4f28-8dbb-7ad4a523ff71&algo_expid=8206b0e9-c89b-4f28-8dbb-7ad4a523ff71-0&btsid=a80a3888-8b9f-4a8c-8606-aae433ea9660&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_6,searchweb201603_55

Je to dle popisu 4000 lb a cena okolo 2000,- korun.

Dal by se použít?

Díky za odpověď.

Upraveno uživatelem fisher
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten naviják z odkazu má uvedené parametry podobné jako ten můj, ale nějak se mi to nechce věřit. Převodovka je menší, takže v ní těžko bude 3x planetové soukolí dostatečně bytelné jako v tom mém a menší průměr motoru taky vybízí k úvaze, jestli skutečně bude mít deklarovaný výkon 1,2kW.

Ten můj má železnou špulku, na kterou šlo snadno přivařit řetězové kolo. Kola a řetěz jsem kupoval z webu od českého dodavatele. K dispozici je celá škála těchto komponentů a řetězů. Do kola k navaření na špulku jsem nejdříve vysoustružil otvor průměru špulky. Pak jsem vzniklý prstýnek s ozubením rozříznul na dva kusy, ty přiložil na špulku a přivařil. Převodový poměr musí být co nejvyšší, tedy co nejmenší ozubené kolo na špulce a co největší na ose kol.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

08B-1 DIN8187 1/2x5/16 (balení/pack. 5 m)

Řetěz válečkový

1x

Cena/m: 117,00 Kč

Celkem: 117,00 Kč


08B-1-17-P (1/2x5/16) ploché/platewheel

Řetězové kolo

1x

Cena/ks: 43,00 Kč

Celkem: 43,00 Kč


08B-1-48-P (1/2x5/16) ploché/platewheel

Řetězové kolo

1x

Cena/ks: 323,00 Kč

Celkem: 323,00 Kč


Spojka 08B-1 DIN8187 1/2x5/16

Řetěz válečkový

1x

Cena/ks: 5,00 Kč

Celkem: 5,00 Kč


Poštovné


Celkem: 146,00 Kč


Cena objednávky celkem bez DPH

634,00 Kč

Cena objednávky celkem s DPH

767,70 Kč

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Já jsem přesně tento naviják použil, mám příspěvek s fotkou o něco dříve.

Naviják je pro mojí loď dostačující, ale pozor... má středový buben z nějaké slitiny, a nejde na něj navařit řetězové kolečko!

Jediná možnost je vyrobit nový, ale pokud nemáš možnost si to vyrobit sám, tak se to prodraží, je v něm vnitřní ozubení do slepé díry. Výrobně dost náročné a drahé.

Upraveno uživatelem mirzik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za odpověď. Máte to chlapi vyzkoušeno na travnatém terénu? Jestli neprokluzujou kola? Vzhledem k tomu, že se pohybuji převážně po travnatém a měkkém terénu, tak bych nerad stavěl něco, co bude mít sice sílu, ale ne trakci. Více by se mi líbil tento dezén https://stavebni-kolecka.heureka.cz/duse-plus-pneu-pr-420-mm-4_00-8_00-2pr-sip/.

Kdysi jsem stavěl takový postrk, něco podobného jako toto https://dum.bazos.cz/inzerat/110185880/Freza-domaci-vyroby.php a ty gumy opravdu v terénu "platily". Akorát potřebuji, aby to bylo univerzální pro více přívěsů. Tedy cvaknutí na kouli a baterku s sebou na šasi. Myslíte, že s dvěma gumama zatočím?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teorie říká, že třecí síla ja rovna tíhová síla krát koeficient tření. Ten koeficient nikdy není větší, nežli 1. Spíše je třeba uvažovat o hodnotách třeba 0,3 až 0,6. Takže pokud mám kola zatížená tíhou 100kg, tak jsou schopná vyvinout tah 30 až 60kg. Teda pokud nemám pneumatiku s hřebíkama.

V mém případě viz foto odhaduji tíhu na kola okolo 250 až 300kg a loď s přívěsem celkové váhy 1800kg to vytlačí i přes šikmý chodník do dvora viz video. Zkoušel jsem i na trávě a jelo to. Jenže každý trávník má jinou míru nerovností, takže těžko z toho usuzovat, že když to jelo na mém, pojede to i na jiném. Pomalý posun samohybem neumí využít dynamiku pohybu a každou sebemenší nerovnost musí překonat silou viz výše.

Z vývoje mého samohybu mám poučení. Odhadoval jsem potřebné výkony, síly, proudy, kapacity. Praxe pak ukázala, že jsem podlehl naivnímu doufání, že to bude stačit. Nestačilo. Zvyšoval jsem výkon motoru, kapacitu aku i pevnost mechanismu. Stálo ro hromadu peněz a času a i nyní jsem na dolní hranici výkonu a pevnosti.

Aku 40Ah, naviják 4000Lb, kabely siné jak malíček. Snažil jsem se o co nejnižší náklady, ale kdybych šel rovnu do vyšší úrovně, náklady bych naopak ušetřil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

…... Akorát potřebuji, aby to bylo univerzální pro více přívěsů. Tedy cvaknutí na kouli a baterku s sebou na šasi. Myslíte, že s dvěma gumama zatočím?

Zatočení určitě nebude problém, ale prokluz podle mne ano. Udělej si tam stupátka, abys na to mohl stoupnout až to bude prokluzovat. Nebo 200kg závaží.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na trávě jsem to zkoušel po rovném, suchém a celkem tvrdém trávníku a jelo to, zatočit také šlo. Do mírného kopce po trávě to ale prokluzovalo, zřejmě by se musel postrk nebo oj vleku zatížit, váha cca 60kg na kouli je málo. Ale na trávu s tím jezdit nepotřebuji. Na zámkovce po rovině pohoda, ale na ní proti kopci cca 25-30° to brousí gumy o beton, ale pouze při rozjezdu, sílu to má, ale trakce je naprd. Pokud se to zatíží cca 180kg už to dá bez prokluzu.

Určitě bych počítal se závažím, nějak už ho tam zakomponovat, položit na oj vleku, nebo to vyřešit jako Libor v jeho případě. Zatáčení na zámkovce je v pohodě, a mám kola dost od sebe, šlo by to i méně, ale stavěl jsem to pokus - omyl, povedlo se na první pokus, a to i díky tomuto vláknu a Liborovi.

Upraveno uživatelem mirzik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...