Přejít na obsah
Plavidla.cz

Jedna nebo dvě nápravy?


Lubor

Doporučené příspěvky

Budu pořizovat loď s prázdnou hmotností vč. motoru okolo 1150kg. Vychází to tedy na jednonápravový přívěs 1800kg, který unese 1410kg, nebo dvounápravový 2000kg, který unese 1505kg.


Když vezmu dvounápravový, získám 95 kg užitečné nosnosti při nárůstu vlastní hmotnosti přívěsu o 105kg. To mi nepřipadá jako zásadní rozdíl při ceně o více jak 10 tis. vyšší. I když vím jak lodě těžknou a dalších 95kg nosnosti může být fajn.


Nikdy jsem neměl dvounápravový přívěs. Předpokládám, že je za jízdy stabilnější a že bude snadnější ho vytáhnout z vody na nezpevněném skluzu.

Na druhou stranu když jsem někdy viděl s ním najíždět šikmo přes horní hranu skluzu, tak jsem měl pocit, že v některých okamžicích je celá váha na jedné nápravě a že ta to snad ani nemůže vydržet.


Podělte se prosím o zkušenosti, abych se mohl správně rozhodnout.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jednoosa je jednoznačně lepší na manipulaci. Otáčení a ostré zatáčky jsou pro ní hračka. Taky je jednoduší na údržbu a levnější na provoz. Tím ale její výhody končí. S dvouosou nemám vlastní zkušenosti. Co jsem ale viděl, tak v ostrých zatáčkách se kola strašně kříží. V podstatě pod tou váhou musejí jít do smyku. Zase je to ale prý při jízdě stabilnější.

Krátkodobýho přenesení váhy na jednu nápravu bych se vůbec nebál. Nápravy jsou předimenzovaný. Zvládnou 2x tolik. Na svým přívěsu 500 kg. jsem v klidu vezl paletu cihel. Podle stupně vlhkosti má 1,1 - 1,3t.


Já teď budu vlek přestavovat a jednoznačně chci jednoosu. Stejně s tím nejedu víc jak 90km/h. Do 110km/h je to pořád bezpečně stabilní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jednoosák už bych asi nechtěl na těžkou loď. 2 osák je podstatně stabilnější a jízda příjemnější, nehoupe se atd. Ano, při manipulaci na fleku se kola kříží ale to ničemu nevadí, tak nebo onak to tahám/tlačím autem. Na druhou stranu jsem 1600kg loď vozil jedoosákem a nikdy neměl nějakej trabl. Pokud se jedná o takhle lehkou loď co píšeš a nehodláš s tím točit 2x ročně chorvatsko, nebál bych se toho.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

I s dvounápravou 2000kg se souprava vejde do 4250. Auto má maximální hmotnost 2250kg. V mém případě ale asi nemá smysl se tím zabývat, řidičák mám plný a manželku k absolvování zkušební jízdy na "B96" stejně nepřinutím Prý se tam při zkoušce musí s přívěsem couvnout :-))))))

Jenže jsem si uvědomil, že jsem zapomněl zohlednit jednu důležitou věc a sice max. hmotnost přívěsu dle TP auta, což je 1900kg.

Pokud bych vozil dvouosák 2000kg, můžu na něj kvůli omezení koule auta a jeho prázdné hmotnosti naložit užitečnou nosnost 1405kg. Na jednoosák s celkovou 1800kg můžu naložit 1410kg.

Co se týče užitečného nákladu, tak v mém případě druhou osou nic nezískám (ztratím 5kg).

Takže nyní je otázka, jestli mi nějakých 12 tis. navíc stojí za lepší jízdní vlastnosti. Ročně s lodí na přívěsu najezdím tak 4 tis. km. Většina z toho je po dálnicích a tak max. rychlost je pro mne důležitá. Teď to můžu s krátkým autem rozjet na 120, s dlouhým se to při 105 začíná vlnit. Budu měnit auto za těžší, ale vyšší, takže nedokážu odhadnou jaké budou jízdní vlastnosti s přívěsem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sám s tím zkušenost nemám, ale jak se dvě nápravy na vleku kříží ( hlavně při prudším zatáčení), tak tím prý odchází rychleji ložiska. švagr teď kupoval karavan a taky mu byl doporučen jednonápravový.

Stabilita při jízdě dost záleží na vyvážení vleku, podle mých zkušeností je lepší mít na kouli více kg. Mám tam skoro 100 kg a zadek auta sice trochu sedí, ale vlek je stabilní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já musel taky posunout těžiště a více zatížit kouli, abych získal vyšší stabilitu. Ale jak je nájezdovka víc zatížená, tak už nejde tak zlehka a nástup brzdícího účinku přívěsu je méně plynulý. Když bylo na kouli 0kg, tak to brzdilo absolutně plynule, ale zase to mnohem víc nakopávalo na nerovnostech a při 90km za hodinu to začínalo houpat do stran .....

 

Pokud s vlekem takhle spechas tak bude urcite zabavnejsi kdyz ti bouchne guma na dvouosaku. Ale v tehlech rychlostech uz je to stejne asi jedno 😂

Mám na nápravě tlumiče a i když se přívěs někdy rozkýve do stran, nikdy se to nedostane do extrému aby mne to honilo nekontrolovatelně po silnici. Je to jen nepříjemné. Zřejmě to tlumiče hodně zklidňují. Proti destrukci pneu odolný nejsem, snad jen tím, že je mám nezpuchřelé a vhodně nahuštěné na diskách a bubnech, které se nepřehřívají...

 

Zatím se tedy ve svém rozhodování o přívěsu pro novou loď kloním k jednonápravovému.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Maximum na pneu mám tuším 2,8. Hustil jsem na 2,4 a "rozpláclost" pneu mi přišla přiměřená. Kola se nehřála, nesjížděla a trochu tlumila. Letos po nasazení těžšího motoru jsem přidal až na 2,8.

Co se týče spotřeby, při cestě Chorvatsko Praha a průměrné rychlosti za celou cestu 90km/h jezdím za 7,6l. Loď je dost nízká, takže má menší odpor vzduchu. Váha cca 1t, tahám Ceedem 1,6 CRDi. Jsem s tím nadmíru spokojený.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to seš teda rychlík! Klobouk dolů.

Díval jsem se do záznamů a já mám průměrnou rychlost podle palub. pc max. 78 km/h. Loď + vlek cca 900 kg. Octavia 1,9 tdi 77kw. Spotřeba 7,4 lt

Jinak mám taky v záznamech autem solo bez lodi prům rychlost 93 km/h - když to nejelo a někde se popojíždělo.

Jde o to jak pc tu rychlost vypočítává, já když stojím chvilku s nastartovaným motorem, tak průměrná rychlost rapidně klesá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nuluju na začátku cesty. Ta cesta naším směrem je z 90% po dálnici. Počítá to když běží motor, takže stejně. Těch průměrných 90 jsem docílil jen jednou cestou domů. Jeli jsme v nějaký všední den a nikde nebyl žádný zádrhel. Celé Chorvatsko jsem jel pohodových 105 až 110. Na hranicích se Slovinskem jsem měl průměrnou rovných 100. Pak šla dolů přes Vídeň, od Znojma do Jihlavy jsem to nevylepšil a posledních 100km z Jihlavy do Prahy jsem to už nenahnal i když jsem to valil 120. :-)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to jo☺ většinou se ale poštěstí, že někde půl hodiny popojíždíš a je po rekordech.

Ještě u té dvounápravy, nevím jak je to rešeno, ale určitě bude slozitějši naštelovat na všech kolech brzdy na stejný záběr.

Upraveno uživatelem sedivak
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pneu hustim cca 0,5 pod výrobcem pneu daný maximum. Píšou to tak na karavan fórech. Nechytejte mě za slovo, ale je to tušim někde kolem 3,5. Kontroloval jsem to pak po ohřátí a vždy jsem byl bezpečně pod maximem. Pneu samozřejmě ne starší 4-5 let. To je základ.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No. Nechci ti kazit radost,ale jestliže je max váha 2000kg tak ho dle mého názoru nesmíš táhnout ani prázdný.☺Je to stejný jako platák na auta.Vzdy se počítá max. váha a je jedno co na něm vezeš. Upraveno uživatelem Jbenda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No. Nechci ti kazit radost,ale jestliže je max váha 2000kg tak ho dle mého názoru nesmíš táhnout ani prázdný.☺Je to stejný jako platák na auta.Vzdy se počítá max. váha a je jedno co na něm vezeš.

Doufám, že tím zase neotevřu nekonečnou diskusi, ale nemáš úplně pravdu. Pokud mám auto s maximální povolenou hmotností 2250kg, které má v techničáku uvedenou max. hmotnost bržděného přívěsu 1900kg, pak za něj mohu zapřáhnout bržděný přívěs s celkovou (papírovou) hmotností max. 2250kg a naložit ho mohu jen tak, aby jeho okamžitá hmotnost byla max. 1900kg. K řízení takové soupravy s celkovou (papírovou) hmotností 4500kg ale budu potřebovat B+E i když to bude aktuálně vážit celé třeba jen 3800kg (1900kg auto + 1900kg přívěs)

 

Další případné dohady na téma spojitelnosti vozidel a oprávnění k řízení veďme v příslušném vlákně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...