Přejít na obsah
Plavidla.cz

vlnobití a rychlost plavby


david

Doporučené příspěvky

Mohl by mi někdo vysvětlit, proč 9 z 10 rychlíků naprosto sere na § 74 Pravidel plavebního provozu, konkrétně na odst. b), c)


§ 74

Zabezpecení ochrany před vlnobitím a sáním

(1) Plavidlo upraví rychlost plavby tak, aby nevznikalo nadměrné vlnobití nebo sání, které by

mohlo způsobit škodu na stojících nebo plujících plavidlech nebo stavbách na vodní cestě. Plavidlo

sníží včas rychlost plavby tak, aby byla dostatečná k bezpečnému ovládání plavidla

a) před vjezdem do přístavu,

b) v blízkosti plavidel vyvázaných ke břehu nebo k přístavním můstkům a v blízkosti plavidel,

které se nakládají nebo vykládají,

c) v blízkosti plavidel, které stojí na obvyklých stanovištích,

d) v blízkosti prevozních lodí, které neplují volně, nebo

e) v úsecích vodních cest označených signálním znakem A.9 uvedeným v příloze č. 7 k této

vyhlášce.

(2) V blízkosti plavidla, které nese signalizaci uvedenou v § 34 odst. 2 nebo v § 38, sníží plavidlo

rychlost plavby v souladu s ustanovením odstavce 1 a pluje od něj co nejdále.


Mimo to, že obvykle umí kulový a plavou v tom nejdebilnějším režimu tipu - hrnu vlnu, přes příď nevidím a rozhlížím se, jak mi okolí moji yachtu závidí, pak skučím, co mi to pod ty Slapy sežralo, se taky najde debil, co do zblbnutí krouží na 200 metrech u zakotvených lodí, místo aby popojel o kilák dál, kde není nikdo. Tam ať se třeba posere.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohuzel naprosto souhlasim, co jsem zazil, málokdo z majitelu vetsich lodi umi spravne snížit rychlost. Ovšem je taky potřeba rict, ze u lodi s dost silnym motorem je často lepsi rychlost nechat na maximu, protože snizenim rychlosti vyrobi vlnu sice třeba jednu, ale zato poradnou. V tomhle ohledu je myslim predpis ponekud pozadu za U.S. technikou. ;)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odpovědět je jednoduchá.Je to o lidech.Vždy jsou lidé co se snaží s ostatníma vyjít a lidé co jsou arogantní sebestředný a bezohledný.Jako ostatně ve všem.Proč jsou slušní rybáři a rybáři co mají vlasec přes plavební dráhu a v případě jeho zachycení (a možném poškození lodi) ještě po plavidle ještě střílí s praku Boilies.Proč je rychlíků více je jasné.S výtlačnou lodí je větší problém dělat bordel.😀
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Panove, samozrejme souhlasim s tim, ze pokud je clovek ukotven v nejakym jachtaku, nebo naklada a vyklada lod, je v miste, kde je zakaz delat vlny, tak je prasecina kolem nej litat v prechodaku, o tom zadna. Nicmene pro vsechny stezovatele dneska uz si to muzu dovolit hodnotit. Sjedte si pul evropy a pak tady brecte. V nemecku na kanalech kolem vas litaj tlacaky, ktery delaj pulmetrovy vlny a nikoho to netrapi, ze tam ste uvazany u kotviste. Na Rynu ani nemluvim, tam je skoro sebevrazda se nekde uvazat pokud se nejedna o marinu, na Ijseelu sem se uvazal v jednom meste kde bylo mozne zakotvit, protoze sem se chtel nadlabnout u nedalekeho bistra. Kolem projel nakladak takovym stylem, ze sem slysel, jak krupe laminat u vazaku a ze na te velke lodi to nejsou zadny prckove. V Holandsku na velkych kanalech, kde frci nakladni doprava kolem vas taky projizdej tlacaky, ktery vas rozhoupu, ze koukate na ty dreveny bidla v zemi, jak se kroutej a modlite se, aby to neustrelilo. Vim, resime tady bezmozky na malejch lodich co delaj naschvaly, ale je treba si uvedomit, ze jste na rece, takze clovek musi mit dostatecny fendry a spravne, dobre lod uvazanou !!! Bez urazky, ale miluju ty vetsinou v nasem useku plachtare, co si tam nahazej petflasky misto fendru, koupej u rakosky pradelni snuru a kotvej na Labi v miste kde je nejvetsi provoz a zadne omezeni a pak se muzou posrat, kdyz kolem nich projede nekdo ve skluzu, kdy dela mensi vlny, jak nejakej nalozenej remorker.

A jak to dopadlo?? Bylo tady pod Zernosekama jedno krasny misto na rece na kotveni. Rad sem tam jezdil, protoze tam bylo betonove molo, nad nim hnedko vzrostle stromy a louka. Tedy klid a stin, bohuzel se clovek obcas pohoupal, ale jak sem psal sem na rece, tak s tim pocitam. Takze letos je tam uz zakaz kotveni, proc asi??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Naschvály nikomu nedělám, snažím se neškodit, na druhou stranu, nevidím nic zlého se projet středem Labe. A že na mě kupříkladu minulý rok nějaký píčus hrozil, protože se jak Tomáš píše vyvázal u betonového mola a bál se každé 10cm vlnky, tak tojako sorry, to bych se ani nesvezl. Jo, jak vidím, že někdo nakládá/vykládá atd. rád zpomalím, ovšem minulý rok si třeba skoro ve středu Labe zakotvil pan jachtař a mohl se posrat, když lítaly lodě kolem. Je to jen a jen o lidech.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady nezbývá než souhlasit s Tomas80 a Sullaco . Labe a Vltava jsou proti evropským tokům rybník a řada majitelů lodí si myslí že když v 6 večer uvážou na klidném toku svojí loď s nejmenšíma fendrama co se daj

í na ebay sehnat k molu , že to tak bude OK . NENí . Je to prostě voda,kde jsou vlny a je třeba s tím počítat . Fendry by měli po celám obvodu lodi při kotvení mít aspoň 30 cm v průměru . Dneska jsem to zrovna měřil , když jedu ve skluzu dělám na břehu cca 15 cm vlny , když je Král Jiří ,, tak asi 30 cm , když jede vana s bagrem tak asi 40 . To je prostě normálka a je třeba se na to připravit . Samo sebou když vidím uskupení lodí uvázaných u břehu , nebo nakládání a vykládání,tak uberu plyn na výtlak,ale ty vlny jsou zhruba stejný . O přechodu ani nemluvím . Stěžovat si ale,že uprostřed řeky proletí člun ve skluzu a zhoupne mě to u mola 10-20 cm,,,, to je spíš o nepřipravenosti posádky .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bavím se o trvalém stání na řece. Až tam jeden z vás bude taky 9 let stát, pochopí. Je to vyznačené kotviště a v tom případě není

co řešit. Stojím-li na kotvě, nebo za plavby, tak mě vlny opravdu nezajímaj.


Pokud jde o Tomas80, po Evropě sem si taky zaplaval a to, že hodně. Je rozdíl, jestli jde půlmetrová vlna od tlačáku na kanále v Německu, kde smí plout 12 až 15 km/h, a kde je, btw. zákaz stání, nebo stejná vlna od lodi plující 40 - 60 km/h. Tvrzení, že rychlíky plujou prostředkem řeky, či snad dokonce uhnou dál od stojících lodí, je velmi optimistické. Opak je pravdou.


Fendry můžeš mít jaký chceš, loď s molem cvičí tak, že na něm praskaj sváry.

Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady nezbývá než souhlasit s Tomas80 a Sullaco . Labe a Vltava jsou proti evropským tokům rybník a řada majitelů lodí si myslí že když v 6 večer uvážou na klidném toku svojí loď s nejmenšíma fendrama co se daj

í na ebay sehnat k molu , že to tak bude OK . NENí . Je to prostě voda,kde jsou vlny a je třeba s tím počítat . Fendry by měli po celám obvodu lodi při kotvení mít aspoň 30 cm v průměru . Dneska jsem to zrovna měřil , když jedu ve skluzu dělám na břehu cca 15 cm vlny , když je Král Jiří ,, tak asi 30 cm , když jede vana s bagrem tak asi 40 . To je prostě normálka a je třeba se na to připravit . Samo sebou když vidím uskupení lodí uvázaných u břehu , nebo nakládání a vykládání,tak uberu plyn na výtlak,ale ty vlny jsou zhruba stejný . O přechodu ani nemluvím . Stěžovat si ale,že uprostřed řeky proletí člun ve skluzu a zhoupne mě to u mola 10-20 cm,,,, to je spíš o nepřipravenosti posádky .

když ubereš na výtlak a vlny jsou zhruba stejný, tak si ubral málo.

 

Porovnávat jen výšku vlny blbost. Jde taky amplitudu, rychlost a úhel, pod jakým na tebe přijde. Od pomalých lodí jde ke břehu s velkým úhlem, tak pokud stojíš podél, přijde víceméně zepředu nebo zezadu a celkem nic se neděle. Od rychlíku jde vlna téměř rovnoběžně s břehem a když je vysoká a rychlá, je to maso.

 

A kdyby někdo nevěřil, ať mi řekne, stoupne si někde ke břehu a já jen tak názorně projedu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevím nakolik někde SPS nebo policie hlídá právě tvorbu vln. Například loni v květnu na Dalešicích (tedy po uvolnění plavby v kluzu) jsem potkal člun SPS nebo policie (už si to nepamatuji přesně), který chytal všechny, kteří projeli kluzem zúžením u lodní zastávky Dalešice s tím, že je tam přehrada užší než 100m a tedy se právě v tomto místě v kluzu nesmí. Osobní loď ani nikdo jiný, koho by to mohlo ohrozit, v dohledu nebyl a sami tím úsekem v kluzu rovněž projížděli. Když pominu to, že podle mapy to místo vypadá stejně široké jako kterékoliv jiné na Dalešicích, tak mi to silně připomíná praktiky silniční policie - měří se zpravidla rychlost v úseku, kde to nikoho neohrožuje, ale je tam zaručený výdělek. S hlídáním skutečně nebezpečného chování to nic společného nemá.

Samotné omezení rychlosti ale taky nic neřeší. Třeba v šibenickém kanálu je omezení na 10 uzlů, takže většina lodí si nasadí 10 uzlů (protože policie to kontroluje) a jedou bez ohledu na to, co se děje za nimi. Pro 5-7 metrové čluny to obvykle znamená ten nejhorší přechodový režim s metrovou vlnou, ale to zjevně nikoho netrápí, hlavně, že se nejede rychleji než 10 uzlů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Otázka je co je nebezpečné vlnobití a sání . Jsem přesvědčen,že to rozhodně nejsou 30 cm vysoké vlny . Kdo kotví na hlavním toku , včetně mně , s tím prostě musí počítat a uzpůsobit tomu uvázání ,fendry a podobně . To jsou běžné vlny. Co by jste dělali na Lipně nebo na fjordu ,kde když foukne ,tam metr vysoká vlna ,žádná míra . Je to prostě voda , tam vlny jsou , není to parkoviště u Lidlu . Lodní doprava dělá vlny daleko horší než 5-7 metrová loď ve skluzu .
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi tak nějak. Jako sorry ale na Labi od Žernosek dolů k ústí kotví na každém půl kilometru někdy i méně někdo nastálo. Takže se vlastně nemůžu v kluzu středem řeky svézt již nyní. Aha, tak to je super. V tom případě jsem grázl, hajzl a bůhví co, a jezdit budu v kluzu na tomto úseku, vyjma výjimek, které jsem uvedl výše nastálo.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vlna od tlačáku na kanále v Německu, kde smí plout 12 až 15 km/h, a kde je, btw. zákaz stání, nebo stejná vlna od lodi plující 40 - 60 km/h. Tvrzení, že rychlíky plujou prostředkem řeky, či snad dokonce uhnou dál od stojících lodí, je velmi optimistické. Opak je pravdou.

Je to samozrejme o lidech, ja se vzdy snazim jezdit co nejdal od kotvicich lodi. Jak s mensi, tak i tedko s vetsi lodi i kdyz ve vytlaku tak velkou vlnu nedelam, ale stejne. Nicmene na tech kanalech zakaz stani je, ale na mistech kde jsou nakladni kotviste jsou na koncich mista pro male lode "sport", kde se kotvit muze. a tam se nikdo nepta, jestli chces pohoupat nebo ne :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi tak nějak. Jako sorry ale na Labi od Žernosek dolů k ústí kotví na každém půl kilometru někdy i méně někdo nastálo. Takže se vlastně nemůžu v kluzu středem řeky svézt již nyní. Aha, tak to je super. V tom případě jsem grázl, hajzl a bůhví co, a jezdit budu v kluzu na tomto úseku, vyjma výjimek, které jsem uvedl výše nastálo.

pokud jsi víc jak 50 m od břehu ( přehradní nádrže a rozlehlé vodní plochy) nebo ještě dál - po prostředku, a navíc plaveš v čistém kluzu, tak co bys nemohl?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 weeks later...
Dneska jeden umělec na Orlíku - kotví na Loužku s velkym kajuťákem - pluje si k molu, cestou to střihne kolem mola a lodí na bójce na Boru, jak jinak než v přechodovym režimu a zasebou vlnu jak kráva - lodě na bójkách k vlnám zrovna bokem. Tak 20metrů od lodí - pršelo, úplně klidná hladina, no vylil nám 2 kafe, shodil bajbót z lodě, pomlátil lodě u mola. Hlavně že ke svýmu molu si už dojel pomalounku.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...