Přejít na obsah
Plavidla.cz

Plavba Holandsko - CZ / 2016


Doporučené příspěvky

Ahoj pratele. Delsi dobu sem Vas tady nehlidal, tak doufam, ze jste zde netropili nejake hlouposti :). Nebylo to vsak tim, ze bych na vas zanevrel, ale jak jiz nekdo vite, poridil sem v Holandsku takovou vetsi kanoji, Princess 412 Fly, takze bylo par starosti s nakupem a potom s prevozem sem k nam. Samozrejme casove nejvyhodnejsi varianta se nabizela, hodit na naves a pretahnout k nam po silnici. Trochu me ale porad hlodalo, kdyz mam moznost se svoji lodi projet pul Evropy, tak ji jenom zbuhdarma nalozit na vlek a odvezt si ji tady pred frnak a vlastne se pripravit o neskutecnej zazitek a obrovskou zkusenost? Tudiz po koupi bylo rozhodnuti na snade a jelikoz doma se tento napad take zalibil, bylo rozhodnuto, lod prevezeme sami " po ose". Lod sem kupoval loni v prosinci a takze od te doby sem zacal shanet informace co a jak. Dostal sem se na lidi, kteri se plavili jak s vlastnima lodema, tak na lidi, kteri stejne jako ja koupili lod v cizine a na prevoz zvolili tuto variantu jako ja. Nazory se samozrejme lisily, nekdo nedoporucoval s ohledem na to, ze je to neodzkousena lod, nekdo mne dokonce odrazoval, ze jeste nezna nikoho, kdo by vubec takto nekdy dojel, nekdo i kdyz mel pri plavbe nejake problemy, tak mi nakonec rika, vis stalo to za hovno, ale jel bych to klidne znova, protoze ten zazitek za to stoji. I pres vrtani v hlave a stale zvazovani jistejsiho prevozu po silnici sem se priklanel k prevozu po vode. Termin sme naplanovali na kveten s tim, ze v breznu pred velikonocema vyuzijem delsiho vikendu a zajedem do Holandu pripravit lod, navezt zasoby a provest zakladni udrzbu motoru, co sme schopni v "polnich" podminkach udelat. Cekani do brezna bylo dlouhe, nicmene stale sem shanel informace kde se dalo, stahoval a studoval mapy a fotky na googlu a planoval strasu, delal itinerar, kde jsou mariny a nejake kotveni, kde se da nakoupit atd., daval do kupy proviant a vse potrebne pro tritydeni chod domacnosti na lodi. Na plavbu sem planoval tri tejdny, konkretne 21 dni a jeste 2 dny jako zalohu. Daval sem dokupy take nejake technicke zazemi a pripadne nahradni dily na motory, tudiz cas ve finale rychle utekl. A prisel brezen a my se s nalozenym plnym vozejkem za auto vydali do Holandu chystat lod. Prvotni pocatecni uklid lode se prenesl na motory, kde sem chtel zkontrolovat impelery, ktere i kdyz byly asi nedavno menene, tak sem vymenil za nove, ktere sem predem u nas nakoupil. Kontrola oleju a filtru. Vse se zdalo byti v poradku a funkcni, takze jsme najeli zkusebnich par desitek kilometru a po tydnu stravenem nikoli odpocinkem, ale praci na lodi, jsme jeli tentokrate jiz s prazdnym vozejkem domu. A prisel den D, tedy 6. kvetna a my jsme jeli znova do Holandu, ehm vezl nas tam jeden kamarad, aby nemel zaminku pro stourani :), akorat s tim rozdilem, ze on pojede spatky s autem a my jiz nepojedem po silnici, nybrz po vode. Prespali jsme jednu noc, dotankovali naftu, vodu a 7. kvetna odrazime od brehu domovskeho pristavu v Holandsku, tedy Terherne.

 

Holandsko - Neskutecna nadhera, obcas sem si nebyl jistej, jestli jedu po kanalu, nebo nekomu do garaze :)

Rano po natankovani odrazime z Terherne, proplouvam prvni pruplav a ocitam se na Sneekermeer. S ohledem na velikost lode, stale laboruju, jestli pojedu trasou pres centrum mestecka Sneek, nebo jej objedu. Precijenom sem lod jeste nemel vubec v ruce, spis ona jeste stale ovladala mne, ale nedam se. Pri pohledu na mozna jeste vetsi lode v rukou take neznalych vyletniku si dodavam kuraze a uhejbam doprava do mestecka Sneek. Projizdime prumyslovou zonu a dostavame se do centra. Pri pohledu na uzke kanaly a pravouhle zatacky na nich zacinam pochybovat o spravnosti meho rozhodnuti, ale furt si rikam, nebud mekej a projed to. Takze po zvednuti prvniho mostu vrazim plnou parou do centra. Lode nalevo, lode napravo, kanal se klikati a ja se prodiram mezi lodema k dalsimu mostu. Sem rozklepanej jak Civava za mrazu, nevim co mam hlidat driv, stale se seznamuju s chovanim lode, sice ma dva motory, ale primej nahon se chova trochu, no dost jinak nez Z-noha, ale stale se uklidnuju tim, ze prede mnou i za mnou jede taky takova velka krava, takze to proste musim dat. Proklickujem par zatacek, projedem par mostu a mestecko Sneek je za nami. Nepopsatelnej zazitek, stavim na prvnim volnym kotvisti a cigaro vytahnu na jeden zatah. Kdyz euforie trochu upadne, tak vyrazime dal vstric novym dobrodruzstvim. Z mestecka Sneek jedu kanalama na jezero Tjeukemeer. Toto je znamo ostruvkama z cehoz na jednom je vyhlasena pisecna plaz. Na jezero prijizdim vecer a ostruvek s plazi, kde jsou kotviste, je ale uplne obsazen. Jake prekvapeni, takze se vydavam na dalsi ostrov na tomto jezere, ktery jiz neni nijak vyhlasen, takze si rikam, ze by tam mohlo bejt volneji. Myslenka to byla spravna a vecer kotvim u mola na ostrove. Preckame noc a rano vyrazime dal. Dalsi zachytnej bod nasi plavby je mesto Zwolle. Tam se da dostat rychleji pres Ijseelmeer a nebo sloziteji postranima kanalama. Pri projizdeni map a internetu pres zimu sem zvolil cestu postranima kanalama, protoze sem cekal, ze zde bude cesta zajimavejsi. To se potvrdilo. Zpocatku sem sice trochu znejistel, protoze po case sem se podle trasy kterou sem si naplanoval, dostal na relativne uzkej kanal. Nebyl sem si jistej, jestli sem neudelal chybu ve vypoctu :) ale koukal sem, ze se za mnou vydala taky jedna vetsi lod. Takze to bylo 50 na 50. Bud to tady zna a je to v pohode, nebo si rika on to same o me. No nic, jedem a uvidime. Po case se proti nam objevily vetsi lode, takze sem se uklidnil a ujistil, ze tady asi neskoncime. Jak sem jiz psal, trasa byla nadherna. Dostal sem se do vesnicek, kde jsme se s lodema mijeli, tak, ze jsme si skoro mohli podavat ruce, protoze kanal nebyl nejak moc sirokej. Vsude kolem nadherny baracky, udrzovany zahradky a holandani slunici se u kavicky s pohledem na projizdejici lode. Jelikoz bylo krasne pocasi, tak jsem stale vyuzival vyhody zvane Flybridge a tim byl zazitek jeste umocnen. Krasa a malebnost vesnicek pomalu mizela a zacala se objevovat prumyslovost mesta Zwolle. Dorazili jsme vecer. Nepodarilo se mi zakotvit v marinach na zacatku, byl sem na ne moc velkej. Prej v centru se da zakotvit. Nojo, diky, pekny, ale je po sesty hodine a most kterej nas od centra oddeloval uz byl zavrenej. No nic, pred mostem je nakladni kotviste, tak to nechame na konci nakladniho, abychom neprekazeli a bude. Zakotveno jest a ja se kocham pohledem na protejsi breh, kde je rafinerka a zrovna tam stacej tanker. Vecer jiz za tmy uleham a po chvili slysim hrmot motoru v me blizkosti. Vylezu ven a koukam, ze za mnou se uvelebil s tim kravskym tankerem co jej staceli a na jeho miste uz pristava zase dalsi tanker na vykladku, kterej je plne nalozenej. Dalsi den vyrazime. Chvili, no asi pul druhou hodinu si pockame pred komorou. Svitej dve cerveny a podle informaci Holandanu s lodi za nami je komora rozbita a nyni ji spravujou. No, snad ji daj do kupy. Podarilo se. Sviti zelena, jedem. Projedeme komoru a dostavame se na Ijseel. Tady uz neni tak zivo jako na kanalech a oproti nim to uz trochu tece. Jedu proti proudu, ale zatim to jde. V techto mistech jeste neni tak silnej. Holandsko placka, Ijseel se klikati a je krasne, takze celej den zase nahore. Odpoledne se dostavame k mestecku Deventer, kde zustavam ve zdejsi marine. Jelikoz je dobrej cas, tak skacu do nedalekeho Lidlu dokoupit nejake zasoby, ktere jsme jiz behem cesty sporadali. Jelikoz bylo celej den pekne, a foukal zase silnej vitr, tak sem si ani neuvedomil, ze jsem malinko spalenej, to mi pripomel az batoh s nakupem, co sem si hodil na zada jak statnej jura a malem sem si ucvrnknul. Nojo, chce to mazat :). Rano vyrazime zase dal. Zase krasne, zase nahore a me uz pali celej clovek, ale neda se odolat tomu vyhledu. Odpoledne prijizdime pred Arnheimem k jezeru Gieseplas. Tady sem se byl napodzim podivat na jednu lod a jelikoz se mi zde libilo, tak si jezero projizdime po vode. Velke jezero a az spodivem krasne cista voda. Nechapu. Uz je ale odpoledne a ja koketruju s myslenkou tady zustat, ale rikam si, na hranice, kde jsem mel vyhlidlou marinu uz je to jenom kousek, tak to jeste dame. Kousek to byl, ale uz mi uniklo, ze se blizime k Rynu a proud zacina stoupat. Lod ma sice prebytek vykonu, ale nechci ji honit s ohledem na to, ze mam pred sebou jeste dlouhou cestu a nevim co vsechno motory po delsim stani ustojej. Takze sice do mariny na hranicich dorazime, ale uz v pozdnich vecernich hodinach. Ale podarilo se a kotvime v mestecku Tolkamer.

 

Ryn - Dalnice pro kamiony a vlny jak na mori

Rano vyrazime. Jelikoz sme jiz najeli po Holandu nejakych 200 kilaku a u mariny je benzinka, i kdyz sem si spocital, ze bych mel na nadrze dojet, tak radsi dotankuju znova doplna. Spotreba se mi zhruba potvrzuje a zase s plnejma nadrzema vyrazime do dalsiho dne. Marina byla na jezere, takze projizdim malej pruplav a jsem na Rynu. Proud jako krava a jeden kamion za druhym. Proklickuju mezi nima a jedu proti proudu. Dalsi zachytnej bod je marina ve meste Wesel. Je to sice nejakejch 50 kilaku, ale s ohledem na to, ze nechci jak sem psal motory honit, tak to hrnu proti proudu rychlosti nejakych 8km za hodinu. Stale mame stesti na slune pocasi, takze vyuzivame vrchniho rizeni, dneska uz je to ale ocistec. Jsem spalenej od slunicka jako svine, humr pripravenej k servirovani by mi mohl zavidet cervenou barvu, ale proste mi to neda a zase celej den stravim nahore na lodi :). Je to docela honicka, kamion zleva, kamion zprava, za mnou, proti me a od tech malejch tlacacku s sesti a vice vanama pred sebou, sou vlny, ze takove sem nezazil ani na mori v chorvatsku. Vse ale zdolavame a vecer dorazime do mariny ve Weselu. Trochu sem si oddychl, jelikoz zitra jiz najedu na nemecke kanaly a tam by snad mel byt uz trochu klid.

 

Wesel-Dateln kanal - komora sem, komora tam, co ja s nima udelam? Jo a voda cista jak na mori

Rano jeste zdolavam posledni asi 4 kilaky Ryna a najizdim ke komore na WDK. Pred komorou cekaj nakladaci a tak vyuzivam stani pro male lode pred komorou a volam na komoru. Maji tedko objednany nakladaky, kteri maji prednost, takze mi rikaj jmeno lode, ze ta pojede tretim komorovanim a za ni at se napaskujem. Beru dalekohled, ale tuto lod nevidim. Trochu zneklidnim, jestli sem svoji nemcinou rozumel spravne, ale tu se objevuje dalsi nakladak a ja ctu jeji jmeno. Super takze s touhle pojedem. Cekame a mezitim se k nam prifarej jeste jedny vyletnici s kanalovkou. Hazim s nima rec a pan rika, ze jedou do Dattelnu, takze mame spolecnou cestu. Rikam si super, je to nemec, ten se s nima lip domluvi, tak se ho budu drzet. A skutecne, pan take vola na komoru a potvrzuje mi co jsem slysel od komornika ja. Par desitek minut ubehlo a nas kamion uz najizdi do komory. Odvazujeme a jedeme za nim. V komore se napaskujeme za nej, vrata se zaviraji a boj zacina. Respektive se na nej pripravujeme. Sice sme jiz jednu komoru jeli ve Zwolle, ale to byla jenom vyrovnavaci, takze pokles v komore byl necelej metr, ale tady? Pojedeme nahoru a je to cca 10 metru, s takovouhle kravou sem komoru nezdolaval nikdy, takze s napetim cekam co bude. Nic. Po par metrech zjistuju, ze tyhle komory sou asi trochu o necem jinym a nebo to dela velikost me lode, ale proplavovani je naprosto v pohode. Jsme nahore a jedeme dal. Kolega nemec specha a predjizdi kamion, ja si ale rikam, stejne za nejakejch 10 kilaku je dalsi komora a myslim si, ze nema cenu spechat, protoze nas zase proplavej s velkou lodi. Takze ja ho nechavam a v klidu jedu za nakladakem. Hodka utekla a prijizdime k dalsi komore. Moje myslenky se potvrzuji, protoze nemecky kolega ceka na uvazisti pro male lode a pri prujezdu kolem nej na me vola, ze na komoru volal a mame se zase zaradit za nas nakladak. Zase tedy najizdim do komory, tentokrate jiz s trochu vetsim klidem co se bude dit. Pohled nahoru odhaduju zase na nejakych 10 metru. Komora zdolana a my vyjizdime dal. Takto se to do vecera opakuje jeste dvakrat. Cestou sleduju krajinu, ehm placku kolem ale hlavne vodu, ktera je az neskutecne cista. Nerozumim tomu, ale takhle cistou vodu sme meli snad jen v chorvatsku na mori daleko od civilizace. Jak je mozny ze je tady na kanalech? Neuveritelny. V Dattelnu jeste nejsme, ale jelikoz sme rano cekali delsi dobu na prvni komoru, takze uz je vecer a s ohledem na to, ze za ctvrtou komorou je moznost dobreho stani, zustavame na noc. Rano vyrazime. Jukneme do nedaleke mariny po ceste a je tu dalsi komora. Zakotvuju na uvazisti pro sportaky a volam na komoru. Jojo, tedko bude najizdet Iven ( nakladak) tak se za ni postavte. Iven uz ceka pred komorou, takze by to nemuselo bejt na dlouho. A je to tady, tak jedem. Zase 10 metriku a sme nahore. Drzim se Ivena zuby nehty a spolecne projizdime i posledni komoru. Za komorou je mesto Datteln a krizovatka. Do prava Duisburg, doleva smer domu. Takze hazu levej blinkr a jedeeeem.

 

Dortmund-Ems kanal - komor ubylo, staveb pribylo

Najizdime na DEK kde nas ceka cca 100 kilaku plavby. Voda jiz neni tak cista, ale stale na kanal pekny. Jelikoz je zase krasny pocasi a spaleni uz tolik neboli, tak se kocham krajinou "plackou" shora lode. Komor sice ubylo, ale kanal prochazi rekonstrukci, coz je videt na par usecich, kde probihaji stavebni prace v docela velkem rozsahu. Takze slovy klasika, stale se neco deje. Hodiny ubihaj a odpoledne dorazime do mesta Munster. Zde kotvim skoro v centru na nakladnim kotvisti. Respektive ve vetsine pripadu maji na koncich nakladnich kotvist mista pro sportaky. Bohuzel i v cizine zijou blbci, takze uprostred tohoto mista, kam se vejdou 4 moje lode je jedna a lana natahany X metru pred sebe a X metru za sebe, takze za ni uz stoji jenom mensi kajutovka a ja s ohledem na to, ze je nedaleko Aldi a ja potrebuju zase doplnit nejake zasoby, nojo no dny sou dlouhy, tak clovek furt neco zere a zasoby se tencej, takze se stavim pred nej v podstate uz na misto pro nakladaky. Jestli prijedou nejaci prudici s plackama na ramenou, tak at si prudej jeho a ne mne. Beru bagl a jdu na nakup. Aldi je skoro za rohem, takze pokoupim co sem potreboval a uzivam si veceru na lodi. A sou tady, prudici, tedy Wasserpolizei se vylupuje z poza rohu kotviste. Koukaj na nas, jak jsme zakotveny a neco si rozhazujic rukama mezi sebou povidaj. Uz se pripravuju na pojeb. Lod samozrejme v Holandu nebyla registrovana, takze jedna z veci, kterou sem pred cestou resil bylo, jak to vlastne papirove poresit. Opet sem stravil hodiny telefonatu s lidma kteri jiz neco tahli, dopisovani s nemeckou WSV a po zvazeni vseho pro a proti sem udelal na lod pojisteni a za podpory slovem namornika Kocfeldy, sem proste celou cestu sjel pod Holandskou vlajkou. Chtel sem udelat reklamu plavidlum, ale vlajecku sem radsi nevyvesoval a nechal na spici puvodni na nejakou holandskou pojistovnu, abych byl na pohled duverihodnejsi :lol:. Inu asi to fungovalo, protoze policajti pocumeli a jeli dal. Noc stravena v Munsteru byla rusnejsi. Zdejsi mladez si ocividne oblibila pristav, takze bylo veselo. Nicmene jsou meky a odpadli brzo :). Rano tedy vyrazime dal. Opoustime Munster a po nejaky hodce a pul nas ceka dalsi komora. Vycviceni z WDK ji zvladame s klidem a pohodou a jedeme dal. Pri ceste mi stale vrta hlavou, ze kanal je vetsinou nad urovni a ja cucim na strechy domku vedle kanalu. Jak na tom jsou s vlhkosti? Jak maj ten kanal utesnenej? No asi dobre :) Odpoledne dorazime do mestecka Horstel, pred kterym je krasna krajina, ale hlavne je zde odbocka na Mittellandkanal. Prijizdim na krizovatku, DEK jde stale rovne a ja uhejbam doprava a najizdim na Mittellenadkanal.

 

Mittellendkanal - Kavicka ve Wobu a neco na cteni pri rizeni

Najizdime na Mittellandkanal a jelikoz je pozdni odpoledne, dojizdim do Recke, kde je marina. Zakotvim a uzivam si klidu vecera. Vedle kotvi nejakej nemcour se sportovni obytnou lodi, takze trochu oprasim nemcinu, jelikoz se zajima odkud a kam jedeme. Kdyz mu to vysvetlim, tak kejva hlavou, ze to je pekna streka, tak prej stastnou plavbu. Domlouvam se v marine, ze potrebuju nabrat vodu. Recepcni, jojo pak prijdte my vam to pustime, si natankujete. Rikam kolik stoji voda, 0.5 EUR - 100 litru vody. OK neni problem. Vecer za ni skacu, aby mi pustili vodu. JJ je to pusteny muzete tankovat. Tak deme na to. Dotankovavame a ja si rikam, parada, jelikoz na nadrzi nemam merak, tak se alespon dozvim, kolik sem za ty tri dny spotreboval vody. Nadrz je plna, beru ecka a du platit. Tak kolik jste natankovali, pta se recepcni. Rikam nevim, to mi reknete vy ne? Docvakne mi to a tak rikam ze se velice omlouvam, ze pokazde sebou beru vodomer, ale dneska sem ho jako na svini zapomel :) Ona mi se smichem na tvari odpovi, ze oni tady zadnej merak nemaj, tak at jim neco dam podle odhadu, tak ji nechavam nejaky ecka a s mavnutim ruky se loucim s blazenym pocitem na srdci, ze zase vim kulovi. Rano jako kazdy den zase vyrazime. Uz je to takova rutina. Vstat, umejt, dojit s coklem, nasnidat, zkontrolovat motory, dojit s coklem a jedem :). Pocasi nic moc, kdyby nebyl kveten, tak si myslim ze je duben, protoze pocasi je naprosto aprilovy. Chvili sviti slunicko a najednou padaj kroupy. Takze mi ani nevadi, ze ridim dole v lodi a jelikoz spalene casti tela jiz pomalicku prichazeji k sobe, zacinam se loupat, jak jarni brambory. Prej se mam namazat, po ranu ne, to az vecer, aha jako kremem, tak to je jina :). Cesta utika klidne, sem tam projede nejakej nakladak, sem tam nejakej predjedu, ale provoz nic dramatickeho. Co se tyce sportovnich lodi, tak skoro mrtvo. Odpoledne dorazime do mesta Minden, kde kotvim v marine. Vjezd do mariny je docela uzkej, v podstate pruplav mezi larzenama, ale jelikoz uz sem dostal lod do ruky, tak si z toho hlavu nelamu a prvotni stres z uzkych kanalu Sneeku je tatam. Opet je tu rano a my vyrazime dal. Nektere casti MTK jsou az stresujici. Respektive krajina placka a kanal primka 20 a vic kilaku. Takze pri rychlosti cca 11 kilaku je to masakr. Skoda, ze nemam zadny noviny, to by je clovek za tu dobu prelouskal. Obcas me az na tehle rovinkach stvalo, ze lod bez Z-nahonu neklickuje a nemusi se o to v podstate clovek starat :). Ale cas utika a den nam sprijemni alespon prujezd Hannoveru a jedna komora na jeho konci. Tu s ledovim klidem profika zdolavame a jedeme dal. Vecer uz se ale blizi a tak zastavuju za mesteckem Sehnde na obratisti k nocovani. Je tady sice zakaz parkovani pro sportaky, ale siroko daleko pred nama jeste nic neni a je pul sedmi, takze uz chci mit klid. Vecer jeste kousek od nas parkuje nakladak, takze uz ma clovek takovej lepsi pocit, ze tam uprostred lesu nebude v noci sam :). Rano zase vyrazime dal. Kochacka krajinou, ehm plackou a zasperovany rizeni. Je zima, ale topeni funguje, takze v lodi je prijeme. V dali se zacne vynorovat nejake velkomesto. Pohledem do navigace konstatuju, nojo, je to Braunschweig. Projizdime v podstate prumyslovou zonou mesta a jedeme dal, kavicka bude az ve Wobu :). Dorazime ke komore ve Wobu. Vlevo je misto pro sportaky a je tam jedna kanalovka, takze se vazu za ni a jdu zase oprasit nemcinu. Dedula rika, ze do komory volal a mame pockat na jeden nakladak a pak se nacpat za nej. Pohodicka neni problem, mavnu rukou a jdu si zuzlat virzinku. Nakladak prijizdi, takze odvazujem a jedem za nim. Cekam az najede do komory nakladak, prede mnou jede german a ja s ledovim klidem jedu za nim. Vitr fouka zprava, takze me to trochu rozhazuje, ale pohoda jazz. Kdyz uz sme za vratama komory tak se dedula prede mnou s kanalovkou stosuje vlevo a ja si teda beru pravou stranu. Nicmene kazdej den neni posviceni a pan kapitan s nakladakem a posadkou na zadi se rozhodl, ze trochu otrese moji namyslenosti jak uz mam lod pod kontrolou. Takze kdyz uz sme byli kousek pred vazakem komory, tak kapitan nakladaku zaradil dopredu a pridal. Razem sem prestal sledovat pachole ke kteremu sem mel namireno, ale vrata komory, ktere pomalu z pozice za moji zadi se presouvaj pred moji prid. Kolega s kanalovkou mel asi ten samej problem, takze nas to z komory vyfluslo jak pubertak zvejkacku, zase do kanalu :). Nicmene kapitan a posadka, ktera to na zadi lodi sledovala se jiz asi pobavili, takze na druhej pokus uz tak zaskodnickej nebyl a nam se povedlo chytit v komore. Proplaveni v pohode a my jsme se ocitli v meste automobilu, tedy ve Wobu. Nejdriv prujezd prumyslovou zonou a na kavicku zakotveno primo pred arealem VW. Vyuzil sem toho, ze nedaleko byl Penny, tak sem popad bagl a sel zase nakoupit nejakej proviant na dalsi cestu. Kavicka dopita, proviant doplnen, tak jedem dal. Cestou potkavam ceskej tlacak. Ne ze by byl prvni, na DEK sem jiz nejake potkal, ale prvni, kterej byl v pohybu a tudiz byla posadka pritomna. Pres vysilacku houknu na kapitana, ze nejsem bludny holandan, kterymu se rozbila navigace a spletl si Holandsko s germanii, ale krajan z cech. Takze jsme poklabosili a jeste mi poradil kotveni na dnesni noc, coz bylo v nedalekem meste Calvorde. Zde byl opet nakladni pristav na jehoz konci bylo misto pro sportaky, takze zakotveno a jde se spat. Misto bylo v pohode, nicmene pri tvorbe itinerare sem vychazel z map a obrazku google, ktere jak sem nasledujici den zjistil obcas moc aktualni nejsou. Respektive dalsi den po ujeti nejakych 2-3 kilaku sem zjistil, ze je ve meste nova pekna marina, znamej mi pak potvrdil, ze je tam mozna rok dva, ale co, vody mam dost, elektriky moc ne, ale funguju, tak o nic nejde. Dnes bude navstevni den, takze dorazim do Bulstringenu. Odtud v par kilaku vzdalene vesnici bydli znami, takze naplanovani spicha bylo nutnosti. Navsteva probehla, nemcina oprasena, ale dneska sem toho moc nenaplul, protoze z navstevy odjizdim odpoledne, takze dojedu do nedalekeho mestecka Haldesleben a prechrapu v marine. Konecne marina podle mych predstav. Zajizdim do mariny a Hafenmajstr uz bezi k lodi. Navadi me kam zakotvit a jakmile se dostanu k molu, tak uz se sape po lane aby me uvazal. Marina pekna, udrzovana, Hafenmajstr prijemnej a ukecanej, takze zase procvicuju nemcinu. Jako by ji po dnesni navsteve nebylo dost :). Vecer mu jeste nesu nejaky nase pivo, ktere uvita s radosti, jeeee to znam, to piju kdyz jezdime do Spindlu v zime lyzovat. No a zase dalsi pokec. A je tu dalsi rano. Dneska se tesim, jelikoz nas ceka Magdeburg. Respektive chci projet akvadukt. Vyrazime a za nejakou chvili jsme pred Magdeburgem. Chci si projet akvadukt shora a pak se pod nej podivat z Labe. Tedy nesjizdim doprava na komoru, ale jedu rovne na akvadukt. Zrovna pred komorou nabira nejakej parnik turisty, takze cekam kam pojede. Jede take na akvadukt, takze se drzim za nim a plujeme "ve vzduchu". Krajina kolem je hodne hluboko pod nama a nejdnou sme nad Labem. Je to nepopsatelnej pocit, jet po vode a pritom koukat na tu masu vody, co tece pod nama. Ta masa je samozrejme prehnana, jelikoz jiz delsi dobu na strankach WSV sleduju hloubky Labe v danych usecich podle kterych se ridej i nakladni lode a tyto hloubky kazdej den nekompromisne klesaj. To vse je videt i na Labi a jeho brezich. Projizdime akvadukt a za nim nas ceka komora. Jelikoz je parnik pred nama, komora je pripravena a my snim a jeste jednim sportakem vplouvame na proplaveni. Pojedeme dolu, takze neni videt jak bude komora hluboka, ale jelikoz pri prijezdu vidim plovouci vazaky na prave strane, volba je jasna. Privazujem k plovakum a cekame. Vrata se zaviraj a my zaciname klesat. Sme uz dobrejch deset metru pod hladinou kanalu a spodni vrata jeste ani naznak se ukazat. Rikam si, ze tahle komora bude asi pekne hluboka. A opravdu. Kdyz se dostaneme dolu tak vejsku odhaduju na nejakejch 20 metru. Vecer pri prohledani internetu zjistuju, ze sem se moc nesekl, protoze komora je kolem 19 metru. Vyjizdime z komory a zjistuju, ze parnik ma asi tejnou cestu. Odbocuje doleva, kde nas ceka dalsi komora. Jiz pripravena, takze hnedko najedem a vrata se zaviraji. Cekam jak bude hlubkoa tato komora, ale klesnem mozna pul metru a uz se otviraji vrata ven. Jedna se o vyrovnavaci komoru, takze to bylo rychle. Vyjizdime ven a jsme na Labi.

 

Labe - masakr, hypnotizuju hloubkomer a oprasuji modlitby

Z kratkeho kanalu vyjizdime za komorou na Labe. Sportak co jel s nami to striha doprava po proudu, ale ja jedu domu, takze doleva. Jelikoz podle stranek WSV je tu jeste relativne hloubka v pohode, jedu na lodi nahore. Jelikoz mi totiz na horni palube nefunguje hloubkomer, tak verim informacim internetu ale i tak se snazim drzet ve stopak parniku co jede prede mnou a pocitam, ze tuto lokalitu zna. Labe je zde krasne, sama klikatice, vsude pricne hrazky, ktere diky nizkemu stavu vody jsou zmeneny v nadhrezne pisecne plaze, jen ta krajina kolem, no stale placka. Projedeme par klikatic a prijizdime k akvaduktu. Na to jak ohrome vypadal zvrchu je to zespod takovej mensi viadukt :). Samozrejme po prijezdu a podjizdeni akvaduktu nazor menim, protoze az kdyz je clovek skoro nadotek, tak teprve vidi tu monstroznost stavby. Jeste si dame par zatacek a dorazime k nakladnimu pristavu v Magdeburgu. Jelikoz je po poledni, uvazuju se, davam vyvencit coklika a neco pojime. Po obede jedeme dal. Dnesni plan je projet Magdeburg a dojet do prvniho, pripadne druheho jachtaku za nim proti proudu. Cesta je v pohode, kolem reky je hodne zelene, takze ani neni skoro poznat, ze v dali je jiz nejaka prumyslova zona. Proud zacina houstnout a pri prujezdu pod mostem zjistuju, ze obavana Magdeburgska zatacka bude asi fakt zajimava. Projedeme most a proud se zase trochu sklidni. Konecne zacinaji vykukovat budovy centra mesta. Na brezich jsou zakotveny lode, ale vsude je videt vodni deficit, kterej labe suzuje. Dokonce nektera mola pro parniky sou jiz opustena a vysej ve vzduch na pylirich. Zvlastni pohled. Proplouvame mestem a proud zacina priostrovat. Koncej parniky a reka se zacina stacet doleva. A je to tady, obavan Magdeburgska zatacka :). Jelikoz zacina bejt proud cim dal silnejsi, saham po plynu a pridavam. Motory tocim na nejakejch 1400 otacek a proti brehu pozoruju, ze skoro stojim. Pro zajimavost na stojate vode jedu na jeden motor skoro 12 kilaku, pri otackach kolem 1100. Koukam pred sebe a v plavebni draze vidim pereje. To ze s takovouhle lodi pojedu reku s perejema, sem necekal. I kdyz je problem udrzet lod rovne, protoze proud a viry delaji sve, kocham se perejema a mestem a mostem pred nami. Ano tohle tohle bude ten nejhorsi usek pak uz by melo bejt lip. Jenze samozrejme aby to nebylo tak jednoduche, v tom nejhorsim miste najednou vidim, ze z poza mostu jede nakladak. Neverim vlastnim ocim, protoze takovej fofr jakym to valil sem jeste nevidel. Musim rict, ze v tu chvili bych mohl prdeli stipat lesenarsky trubky, no nic musim se mu klidit z cesty, protoze to priblizujici se monstrum se se mnou bavit nebude. Takze bez ohledu na zasady nezasady, davam plnej a snazim se dostat boji prede mnou, aby tam mel nakldak prostor. Dari se a kdyz se mu schovam " za plavebni" drahu tak nakladak doslova profrci kolem me. Neuvritelny, kdo nezazil nepochopi. Trochu se mi ulevilo a jelikoz sem jiz skoro za mostem proud uz zacina slabnout a zatacka se narovnavat. Tady uz by snad mel bejt klid. A opravdu je. Jeste mijime jeden privoz a loucime se s Magdeburgem. Dojizdim k prvnimu jachtaku a zjistuju, ze cas je docela dobrej. Dalsi jachtak je za cca 10 kilaku, to je nejaka hodka, takze jedem. Hodka utekla a my dorazime do Schonebecku. Vidim vjezd do mariny, ale jdu radsi dolu, abych videl na hloubkomer. Marina je udelana ze stareho nakladniho pristavu, takze vysoke laresenove zdi a na druhem brehu rozpadle stare molo. Projizdim vjezdem a hloubka de nahoru, takze uz mam blbej pocit, nicmene se zastavi nekde na 1.3 metru a zase zacina klesat. Uz si me vsiml i Hafenmajstr, kterymu sem pred chvili telefonoval, takze me navadi kam zakotvit. Zakotveno jest, beru prachy a jdu platit kotveni. Hafenmajstr v pohode, ale manzelka asi mela sve dny a nebo kdysi pri rozdavani prijemnosti zrovna asi varila gulas. Pta se jak je lod dlouha a kolik lidi je na palube, jestli budeme chtit proud. Standardni otazky v kazde marine. Vse nadiktuju a odkejvam, pani to nacara na papir a vychrli na mne cenu 37 EUR. Trochu znejistim, protoze doposud jak v Holandsku tak v nemecku sem ve vsech marinach platil nanejvys 18 EUR za noc se vsim. Ptam se znova jestli to dobre spocitala, ze se mi to zda nejak hodne, samozrejme, si myslite ze neumim pocitat? Je mi naznaceno, ze kdyz se mi to nelibi, tak muzu jit na kotvu na Labe, jelikoz siroko daleko nic neni. No jo no, vytahuju prachy a platim. Rano sem chtel jeste brat vodu, ale pri pomysleni na cenu za kotveni a ochotu, si to rozmejsim a kaslu na to. Pocitam, ze za sto litru by tady chteli mozna deset ecek, vodu jeste mam tak ji vemu v dalsi marine. Noc je klidna a rano vyrazime dal. Koukam na stavy hladiny Labe a ty neuprosne klesaji, jestli to takhle pujde dal, tak sem v prdeli. nejhorsi usek Dessau (Rosslau) - Elster je dnes na 105cm. Hmm ja mam dobrejch 110 a to je jeste o prsa vetnamsky zeny. Stale se uklidnuju myslenkou, ze to jsou zarucene prujezdni hloubky pro nakldaky, aby vedeli jak nalozit lod, a snad tam maj jeste nejakou rezervicku, aspon malinkou. Nicmene i kdyz v dnesnim useku do Dessau je stav vetsi, cca 127cm, vytahuju posledni zasoby balene vody zezadu z lodi a jelikoz mam nadrz na vodu take vzadu, rozhoduju se, ze to risknu a vodu brat nebudu, aby se lod co nejvic odlehcila. S ohledem na to, ze si nejsem jistej hloubkou, i kdyz je venku krasne ja jedu dole, abych mel hloubkomer na ocich. Hloubka je zatim relativne v pohode i kdyz se uz zacinaj objevovat useky, kde jde dno nahoru, takze ruku na plyn a stahuju otacky. Po chvili je zase hloubka dobra, takze zase pridavam a jedeme dal. Labe se klikati a ja si vychutnavam krasu krajiny. Sem tam je nejaka vesnicka a nejakej privoz. Lehce po poledni prijizdime k lodni restauraci. Je to byvala lod, kterou vytahli na breh a udelali z ni restauraci. Potrebuju vybehnout s coklem, ale kolik bude u mola vody? Opatrne najizdim k molu a najednou svete div se hloubka se zacina zvetsovat. U mola jsou skoro 3 metry, parada, konecne nekoho napadlo to tady vybagrovat, aby se sem clovek s lodi dostal. Vyvencim psa a jedeme dal. Cas utika a ja jeste parkrat stahuju plyn, protoze dno zacina jit nahoru. Odpoledne prijizdime pred Dessau, kde je marina, takze tam chci prechrapat. Jeste pred marinou mijime pritijedouci kamion. Koukam Decin, beru vysilacku a houknu na kapitana. Trochu pokecame a ja se samozrejme ptam co nas ceka dal ohledne hloubky. Jake mate ponor? 110cm rikam. Hmm to ste v haji to neprojedete, dneska je hloubka podle WSV 105, ja mam vanu nalozenou na 105 a obcas sme se uz zklouzli, chapu to tak, ze s vanou drel o dno. Jedina vyhoda je ta, ze je tady bahnite dno, takze kdyz chytnete vrtulema tak je neoddelate. No nevim jestli me tohle uklidnilo. S pranim stastne plavby se loucim a po chvili najizdim do mariny. Marina je za takovym valem v zalivku, takze najizdim a koukam, jak cisla na hloubkomeru klesaj. Zajizdim k molu a hloubkomer mi ukazuje hloubku 120. Cejtim ze vrtule uz bagrujou prvni jarni orbu v zalivu mariny, kolem nas to vypada, jak kdyby tam privalak splachnul pulku pole, ale sme u mola a snad voda do rana jeste neklesne. Uvazumeme lod a ja jdu hledat Hafenmajstra. Nejakej pikolik me nasmeruje, ze je temhle v budove. Vlezu do budovy a tam narazim na Hafenmajstra. Ptam se co a jak, ze sme uvazany tamhle u mola a chceme prespat. Jo ok keine problem. Po vcerejsim zazitku se ptam, kolik budeme platit. Rikal sem si, jestli Labe nema v marinach nejakou specialni nizkohloubkovou prirazku :). 1 EUR za metr lodi, jak ste dlouhy, rikam 12 metru, ok to je 12 EUR. Rikam a za osoby? Nic jenom tohle. A elektrika? Jo, dole sou stojany, tam se napichnete a je tam strojek na mince. 1KW/h stoji Ecko. Super, jdu pro penize, platim marinu a opet oprasuju nemcinu. Kam jedete? Rikam no potrebuju smerem na Cechy, ale koukal sem na strankach ze voda de dolu, tak nevim jestli projedu. Hmm, kolik mate ponor, pta se hafenmajstr. Rikam cca 110. Jooo to by melo bejt v pohode, ja mam lod 120 ponor a pri tomhle stavu jeste jezdime. Jeste chvili kecame a ja jdu s trochu klidnejsim pocitem do lodi. Rano vstavam a prvni co je tak zhavim internet a koukam na vodni stavy. Super, vcera Dessau-Elster 105, dneska voalaaa 101cm. Zacinam mit spatnej pocit, ale furt se mi nechce verit, ze by sme to neprojeli. No nic zkusime to a uvidime, kam dojedem. Vyjedu na Labe a hloubka je vcelku v pohode. Snazim si predstavit, jak tece proud v zatackach a jak jezdej velky lode. Takze zatacky beru vnejsim obloukem, coz zda se funguje. Nejhorsi je vzdy rovinky mezi zatackama, tam prejizdim na druhou stranu a s hloubkou to neni nijak valny. Takze jako vcera, oci na hloubkomeru a furt pridavam a ubiram plyn podle toho, kolik je pod nama vody. Krajina je stale placka a reka straf mezi loukama. Pekny jsou ty pricny hraze, ktery delaj zalivky s nadhernejma plazema, kde je obcas videt, ze se nekdo koupe. Po chvili potkavam proti tlacak zase Decin. Takze vysilacka a navazuju kontakt. Kapitan ochotnej a samozrejme obligatni otazka jak to vypada proti proudu. No dneska je hladina 101, jakej mate ponor. Rikam 110 a cekam na vysmech. Mno, to je docela dost, ale podle me by ste to mohli projet. Vy ste kratky, takze mi doporucuje styl jizdy, jakej sem si myslel a preje hodne stesti s tim, ze do drazdan je to v pohode, ze na dne je bahno, od drazdan na hranice je sterk a do decina sou skaly, takze tam to prej budeme mit uplne nahovno. Loucime se a ja trochu povzbuzen, ze snad do Drazdan by sme se mohli doplahocit zase vidim cestu pozitivneji. Bohuzel situace prestava byt ruzova o dno stale casteji jde nahoru. Ocima se snazim hypnotizovat hloubkomer, ale obcas se to nedari. Koupil sem spatnej typ, na kterej to nefunguje. Takze cim dal vic jedu opatrne na volnobeh a v jednom miste uz ani toto nepomaha a cejtim, ze se vrtulema zacinam hrabat v bahne. Kouknu na hloubkomer a pod nama 110 vody. Tedy sem na dne. Takze vyrazuju a cekam co se bude dit. Bud sme dojeli, nebo se dno zase umoudri a pujde dolu. Nastesti vitezi druha varianta a hloubka zacina zase stoupat. Radim dopredu a pomalu se rozjizdim. Den byl dlouhej, jelikoz porad hlidat hloubku, premejslet kudy by mohla vest nejhlubsi plavebni draha a porad stahovat otacky, protoze by clovek neveril, jak se lod zacina zahrabavat, kdyz ji trochu pridam do otacek. Odpoledne se nam dari dojet do Witenbergu. Resim dilema. Zustat tady v marine s tim, ze zejtra chci dojet do Muhlbergu, coz je tady odtud skoro 100 kilaku a tedy peknej narez pri tomto stylu jizdy a nebo jelikoz je jeste dobrej cas, tak dojet do Elsteru, kde by melo bejt parnikarsky molo a snad tam bude misto na prespani a usetrim si zejtra skoro 20 kilaku? Chvili premejslim, ale pak se rozhoduju opet pro druhou variantu, takze jedeme dal. Za Witenbergem uz zacina jit dno dolu a hloubka je neco malo pres dva metry. Zacinam mit dobrej pocit ze ten nejhorsi usek je za nama a tedko by to jiz mohlo bejt lepsi. Jelikoz zjistuju, ze ta bolest v rozkorku uz neni psychicka, rikam tatikovi, at to za mne vezme, ze musim. Jeste chvili cekam a koukam na hloubkomer, ale hloubka je zde se porad dobra, tak se letim vyvencit. Najednou cejtim, jak motory zacinaj zrejme do neceho hrabat a zabirat a nez vubec hlavou stihne probehnout prvni slovo ktery mne napadlo a kurva, tak letim za rachotu vrtuli prehazujici zrejme hromadu sutru k zemi. A je to v prdeli, dojeli sme, pomyslel sem si. Vybiham z hajzlu a rikam tatikovi aby hnedko vyradil a letim se podivat k motorum, jestli nenabirame nekde vodu. Motory dobry, ucpavky drzej, vse se zda bejt v ramci moznosti dobry. Jeste se jdu podivat dozadu ke kormidlum, jestli to nekde netece tam. Vse se zda byt v poradku, takze aspon jedna uleva, ze nam netece do lodi. Nojo, tak zkusime zaradit a uvidime co se bude dit. Levej motor se zda byt v pohode.Zkousim opatrne zaradit dopredu na levem motoru, vse se zda byt v poradku i pri vyssich otackach vrtule nehazi. Opatrne zarazujem dopredu na pravem motoru, cekam nejakej rachot od zdevastovany vrtule, ale nic se nedeje, motor beri docela v klidu, zkousime pridat a na nejakych 1000 otackach uz je cejtit, ze vrtule zacina hazet. Dobra, je nakopla, ale jeste funguje, takze jedem dal. Sedam ke kormidlu a vyrazime. Snazim se jet hlavne na levej motor, ten pravej mam pustenej jenom na zvysenej volnobeh. Vecer dorazime do Elsteru a pohledem zjistuju, ze jedine misto, kde se da zakotvit je parnikarske molo z vnejsi strany. Z vnitrni strany jsou zakotveny nejaci mali sportaci, ale tak blbe, ze se nikam nevejdu. Shodou okolnosti je u jednoho zrejme majitel, takze uvazuju lod z vnejsi strany a jdu s nim hodit rec. Rika mi, ze zevnitr od brehu je to jejich soukrome a ze bych se tam s touhle kravou stejne nedostal - wenig Wasser. Pta se me, jestli sme po ceste nekde videli nejaky parniky. Rikam, no stal jeden ve Witenbergu. Jo tak jestli stal, tak ten uz dneska neprijede, nechte to venku. Sice se mi to moc nelibi, ale co se da delat, vracet do Witenbergu se uz nebudu. Asi sme meli stesti, ale opravdu zadnej parnik neprijel. Rano s ohledem na to, ze chci dojet do Muhlbergu, protoze mezi Elsterem a Muhlbergem toho na prespani moc neni, respektive nic, vyrazime brzo. Hloubka uz je vetsi, pro tento usek byla ten den tusim 127cm, nicmene stejne porad hlidam hloubkomer, protoze dobu nic a nejadnou proste dno de nahoru, takze radsi stahuju otacky. Krajina, no zase placka a Labe straf mezi pastvinama. Nikde nikdo, zadna vesnice zadnej zivot, jen stale se klikatici Labe s krasnejma zatokama mezi pricnejma hrazkama, romantika jako prase. Den docela utekl, sice sem asi nafouknul psa, protoze nebylo v podstate ani kde zastavit na vyvenceni, ale uz si hoch asi zvyka. Odpoledne sme dorazili do Muhlbergu. Marina je v zalivu. Sice v pruplavu moc hloubky neni, ale projet se to da, prvni jarni orbu jsme jiz udelali, takze uz to moc neresim :). Prijizdim do poloprazdny novy mariny a volam Hafenmajstrovi. Jojo, za chvili dorazim. Kancelar ma asi doma, ale za chvili opravdu dorazil. Platim obligatnich 12 Ecek jeste se me pta, jestli chceme elektriku, ze by sme museli popojet kousek vedle, protoze u navstevnickyho mola nema kiosek. Mavnu rukou, ze nepotrebujem, takze Hafenak odjizdi a my si uzivame klidu vecera. Stale sleduju WSV a pro zmenu se snazim hypnotizovat telefon. Taky to nefunguje, srac jeden cinskej. Rano vstavame a prvni co, koukam na predpoved hladiny do Drazdan, kam bych dneska chtel dojet. Do Riesi 127, Riesa - Drazdany 116. No, skoro jako vcera takze by to snad melo bejt dobry. Vyrazime a denni kolorit se opakuje. Ruka na plynu, oci na hloubkomeru a premejslim, jak asi jezdej s tlacakam, kde by mohla bejt nejhlubsi draha. Krajina je stale placka, ale je krasne. Jediny spestreni je snad potkani s remorkerem RIO2, kterej je diky Online prenosu nyni docela slavnej. Prohodim par slov s kapitanem pres vysilacku a pranim stastne plavby jedem dal. Po obede dorazime do Riesi. Konecne nejaky mesto, krajina prestava bejt placka a uz zde zase zacina nejakej zivot. Proplouvame a jedeme dal richtung Dresden. Za Riesou, je ale znat ze dno jde zase nahoru, nicmene to jeste je zvladnutelny. Za Maisenem dojizdim nejakej velkej parnik. Zjistuju, ze to je Theodor Fontane, neco jako nase Florentina. Bohuzel i kdyz je to lod jako krava, tak ma mensi ponor nez ja. Jede hodne pomalu, no cca 5 km/h. Nechce se mi za nim jet tak pomalu, ale pri pohledu na hloubkomer nemam odvahu ho predjet. Takto se oba pomalu priblizujem k Drazdanum. Pred Drazdanama uz mam sto chuti mu zavolat, ze mu hodim lano, at me tam dotahne :). Hloubka jde hodne dolu a najednou neni ani 110. Zase cejtim jak vrtulema hrabu dno, bohuzel uz ne bahno, ale zminovany sterk. Vyrazuju a cekam co bude, drzi me jenom fakt, ze ta obluda jede prede mnou a ze to dno snad nahoru vic nepujde. Uf dobry, zase jde dolu, takze zaradit a popostrcime to trochu dopredu. Pomalu uz mi prestava vadit, ze jede tak pomalu. Zjistuju, ze tady pred Drazdanama je to snad horsi, nez predvcerejsi usek. Vecer dorazime konecne do Dresdenu a Theodor kotvi u mestskeho mola. Ja mam vyhlidnutou marinu v centru mesta, ale kdyz vydim ty prevratny hloubky, tak zacinam mit obavy, jestli se do mariny vubec dostanu. Marina je zase v zalivu. Prijizdim k pruplavu do mariny a zacinam najizdet. I kdyz je malo vody, tak je proud ale velkej, takze spici drzim proti proudu a lod sunu pomalu do pruplavu s ocima prilepenejma na hloubkomeru. Uz sem skoro mimo proud, takze zacinam lod stacet do pruplavu, hloubka asi 1.5 metru, kdyz najednou zezadu rana. Kurva zase sem neco trefil. Nic jedeme dal. Vjizdim do pruplavu a hlubka pada. 120, 115, 110 vyrazuju a cekam co bude s vidinou vzrustajicich cisel, jojo, cisla se hnula 105 !! Cejtim jak vrtule drhnou o sterk na dne pruplavu a oprasuju modlitby ktere znam, no moc jich samozrejme neni. Uklidnuju se pouze predstavou, ze vrtule sou uz stejne nacaty. Nicmene doufam, ze cisla na hloubkomeru pujdou zase nahoru, jinak uz se vidim v televizi, jak o nas tocej reportaz, dalsi Cech poslal v Drazdanech lod na melcinu :lol:. Nastesti sem byl konecne vyslysen a na hloubkomeru zase blikne 110, 115, 120. To nebyl hrom, co bylo tenkrat slyset, to mi jenom spadl kamen ze srdce. Dobry, dostanem se aspon k molu aby sme zakotvili. Jenze prvotni euforie radosti z toho, ze sme projeli se meni v obavy. Nojo, ale jestli klesne Labe jenom o podelanejch 5 centaku, tak se zejtra odsud nedostanem. Uvazujeme se k molu a hazim rec s lidma opodal co jsou na lodi. Hafenmajstr na cisla co ma v marine nereaguje, ale nemcour rika, ze mu zavola jeste na jiny cislo. Za chvili prichazi a ze prej Hafenmajstr prijde rano, takze se pak srovname. Jeste chvili kecame s nemeckym kolegou, kterej tam ma katamaran, docela velkej. Ptam se ho jak projizdi ten pruplav, ze to tam stoji zahouby. Jojo, tady v marine to je bagrovany, tady hloubka je, ale v pruplavu je to blbi. Ale me to nevadi, jak mam ponor pouze 40 cm, nojo Jet nahon. Trochu zacinam litovat, ze sem nekoupil Jetku :). Sem utahanej, takze dem spat a rano uvidime, nicmene za tehle podminek nejedu dal. Rano zavolam dopravci, jestli by mne z Drazdan odtah. Vecer prichazi velka bourka a ja mimo jine sleduju, ze u nas taky zacina prset, a hodne. V pondeli rano koukam na hladiny a sice se to pohlo trochu nahoru po tech nedelnich privalacich u nas, ale nic dramatickyho to nebylo. Volam dopravci a domlouvam se s nim na prevozu. Nema s tim problem ale rika, ze samozrejme kdyby se nam podarilo dostat do Decina, tak by to bylo jednodussi a rychlejsi na papirovani. No zkusim neco proverit a uvidime. Koukam na Strekovskou komoru a poustej 165. Volam na Strekov jak to vypada s vodou. Jo tedko poustime tech 165 a to by sme meli poustet dneska do 3 odpoledne. Hlava mi zase zacina srotovat. Zacinam prochazet hladiny na stankach WSV a koukam, ze jdou taky nahoru, takze privalaky v cechach pomohly, ale vyhrano neni. Strekov furt tece 165, u Decina se odecita 60cm coz je 105. Vzpominam si na info od kamarada, ze je moznost se nechat z Decina na Strekov pretahnout pracovnim remorkerem " traktorem". Kdybych vypustil zbytek pitne vody, posledni kramy co mam vzadu hodil dopredu a vsichni bychom si vlezli dopredu, tak by to snad mohlo bejt schudny. Zhavim telefon a dohaduju se znamim, jestli by mi nezaridil ten remorker. Slibuje mi, ze to zkusi a ja se s pohledem na stoupajici hladiny mezi Drazdanama a Decinem odhodlavam na cestu do Decina. Prujezd pruplavem z mariny je dneska diky malinko vyssi hladine o neco lepsi. Vyjizdim proti poudu a projizdim Drazdany. Snazim se je vychutnavat, je to nadhera, ale stale musim mit oci na hloubkomeru. Vyjizdime z Drazdan a na vode uz je znat, ze dorazi vlna z cech, tu kousek pole, tady kus lesa, ale to je jedno, voda de nahoru :). Najednou mi vola znamej, hele ten remorker se mi zatim sehnat nepodarilo, ale Strekov uz tedko pousti 185cm, jestli to udrzej tak Decin musis projet. Koukam na internet a opravdu, Strekov uz je na 189cm. Zavesim telefon a za chvili mi vola dalsi kamarad. Rika, tvl tedko ti tam poustej na Strekove vodu, tak sebou hni, tohle musis projet. Jojo neboj, hrnu to co se da. Jedem at se deje co se deje. Cesta z Drazdan uz je krasna, jako v pohadce. Voda v kanonu mezi skalama, krasny baracky, proste pohadka. Hloubkomer mam porad na ocich, ale jde to docela dobre, usmev na rtech mi zase zmrazi dalsi rana zezadu, kurva ja se na to vyseru, tentokrat uz sutr, nojo Koenigstein, ten to ma ve jmene :). Ale jedu dal a jsme na hranicich. Mijime zaparkovany parniky vcetne Labske plavebni. Projedu hranice a neverim svim ocim, mam obavy, ze se mi splasil hloubkomer. Za Hrenskem 3m, 4m atd. To neni mozny, neverim tomu, slysel sem o splavnovani Labe, ale ze by v cechach takhle makli? No ale hloubka je furt perfektni. Asi v puli cesty mezi hranicema a Decinem to zacina klesat a uz sme zase na nasi hloubce 1.5-2m. To je furt dobry, ale najednou koukam, ze se voda prede mnou nejak divne ceri. Jedu v plavebni draze, hloubkomer ukazuje 2 metry a zase rana. Cumim na hloubkomer a porad 1.5-2m. Nevim, jestli to byl nejakej zapomenutej sutr, ale vody mi prijde ze je dost, tak mam spise podezreni na nejakej bordel co plaval ve vode, klada, parez nevim, jedu. Prijizdim do Decina a hloubka uz zase atakuje muj ponor. Dari se proplout kolem nakladniho pristavu a jedeme do mesta. Projizdime mesto, mijime remorker Beskydy a blizime se k nejhrosimu useku. Prej ho bud proplujeme a pak uz je to dobry a nebo sme v prdeli. Opet oprasuju modlitby z Drazdan a jedu do zatacky uprostred plavebni drahy. Proud zacina nabirat na obratkach, hloubka nic moc, ale jeste je to dobry, uprostred zatacky most a najednou slysim nejaky rany z pravoboku. Rikam si to je divny to nejde zespod to jde nekde zvrchu. Koukam do prava a hle. Jasny smotal sem nejakymu blbcovi prut, tak po me strili ty jejich kulicky. Jelikoz sem jiz docela vyrizenej a zrovna mam plny ruce prace s lodi, tak mu ukazuju, ze je jednicka a jedu dal. Zatacka je za nama, takze by sme meli bejt z nejhorsiho venku. Tedko jenom dojet do Strekova, dneska se chci jeste nechat proplavit komorou a zakotvim ve Vanove v nakladnim. Koukam na hodiny, 6 hodin. Zacinam pocitat a nejak mi to prestava vychazet. Od Usti velkej proud, hloubka nic moc, takze nechci moc tocit motory a tak jedu proti proudu kolem 6-7 km. Do usti to je pres 20 kilaku, je sest hodin, komora proplavuje do osmi, respektive posledni lod do pul osme. Volam tedy na Strekov, kde uz sem s nima ten den skoro potykal :), jestli by nebyli ochotni chvili pockat a proplavit me. Kde jste a jakou jedet rychlosti. Rikam sem pred Velkym Breznem a jedu tak 7. Hmm tak to tady budete tak v 9. Rychle to scitnu v hlave a bohuzel to tak nejak vychazi. Komornik se omlouva, ze maj zakaz nekoho proplavovat po zaviracce, respektive kdyby se jednalo o minuty, tak asi jo, ale tohle uz je moc. Navrhuje mi at prechrapeme v Usti u parnikarskyho, ze tam je to nejjistejsi a jelikoz byly vcera privalaky a na dnesni noc sou v planu taky, tak by rano mela voda bejt a kdyby nahodu nebyla, tak to je uz kousek, tak by sme to nejak udelali, abych se dostal ke komore. Souhlasim. Jedu dal, 7hodin, 8 hodin, uz zacina bejt sero a usti porad nikde. Uz mi to zacina pripadat nekonecny a sem hotovej. Labe se porad klikati, takze za kazdou zatackou cekam znamej Usteckej most, a furt nic. Uz seru na hloubkomer, na vrtule, ja uz to chci privazat a mit klid. Hloubka je kupodivu porad na nejakych 160cm, ale proud jako krava. Pul devaty, brehy uz mi zacina plivat s rekou a boje plavebni drahy hledam dalekohledem, protoze v tom seru uz na dalku nevidim jejich barvu. Konecne, vyjizdim ze zatacky a vidim konstrukci Usteckeho mostu. V 9 vecer dorazime k molu v Usti a ja sem hotovej. Ten den sem jel 11 hodin v kuse, neveril sem tomu, ale coklika se mi podarilo nafouknout jeste vic. Mezi Decinem a Ustim uz sem videl, ze je to v haji, ze uz taky zjistil, ze to neni psychicky, ale fyzicky, ale bohuzel nebylo kde zastavit. Poslal sem tatika at ho veme dozadu na lod, rikam dej mu tam hadr at se vychcije. Kupodivu pes pochopil, takze aspon nekomu se pred koncem cesty ulevilo. Respektive se ulevilo vsem, protoze jak sem uvazal lod v tom Usti, tak sem si rikal, kurva mame vyhrano, sme doma :). Diky nocnim privalakum, byla rano stale hladina v pohode, takze po snidani, jsem si na parnikarskym mole jeste precetl vzkazy, ktere sem po te 18 denni ceste jinde nevidel, ale alespon jsem se dozvedel, kdo je kurva, kdo na tom mole s kym sukal atd. Proste takove ocividne intelektualni vytvory. Odvazali jsme lod a projeli Strekov a konecne sme si mohli po dlouhych par dnech uzivat plavbu bez vecneho sledovani hloubkomeru.

 

Co rici na zaver. To ze sem se takhle rozhodl i pres peripetie posledniho useku, rozhodne nelituju. Je to zazitek na celej zivot, kterej mi uz nikdo nikdy nevezme. Ve finale vse dopadlo relativne dobre. O vikendu sem s brejlema koukal na vrtule, takze leva je jenom malinko tukla, ta prava je horsi, ale myslim si, ze pujde opravit a az se k nim dostanu na nejaka cisla, tak stejne pokud to bude nejakej univerzal, objednam nove, takze skody nejsou tak dramaticke.

Kdyz se me nekdo pta, jestli bych to jel znova, tak rikam, ze rozhodne ANO, ale !!!!! Pokud by v Labi byl stejnej stav hladiny jako byl nyni, tak bych jel do Magdeburgu, tam to hodit na nakladak a Labi se vyhnout. Labe je krasny o tom zadna, porad se klikati, stale jsou na nem pricny hrazky s nadhernejma plazickama, kde se obcas i koupali lidi bud co prisli pesky, nebo prijeli s lodema. Nicmene zazemi nic moc, v te stredni casti, kde neni moc zivota, jsou nejaky mariny nebo kotveni od sebe vzdaleny skoro 100 kilaku, coz je porce hlavne proti proudu a uprime stat na rece na kotve se mi pres noc moc nechtelo.

 

Jeste pred zaverem bych chtel podekovat vsem znamim a kamaradum za podporu slovem behem plavby. Termin sem vybral tak, ze zaprve mi to takhle vychazelo pracovne, myslel sem si, ze jeste stihnu nejakou vodu v Labi, coz asi tak nejak klaplo a hlavne sem si chtel uzit probouzejici se krajinu po zimnim spanku. Coz se podarilo. Nejvetsi strach sem mel z pocasi v Holandsku. Na internetu pisou, ze do Holandska je treba se pripravit na to, ze behem dne se vystridaji vsechna rocni obdobi. S timhle sem problem nemel, my meli v Holandsku stale leto :).

 

A nyni fakta:

- Cesta byla nakonec podle GPS 1170km

- Jeli jsme to 19 dni, ale jeden den sem travil v Magdeburgu se znamejma, takze sem najel jenom cca 10 kilaku, tudiz v podstate 18 dni jizdy

- A nyni otazka ktera vetsinou zajima kazdeho, respektive se na ni pta skoro kazdej - a co spotreba? Celou cestu na Ijseelu, Rynu a Labi, coz je skoro polovina cesty sem jel proti proudu. Celou cestu cele dny na oba motory kdyz to vemu podle toho co mi ukazuje rucicka na palivomeru, tak by mela byt spotreba kolem 0.6-0.7 litru na kilak na oba motory. At si kazdej udela obrazek sam, lod 10 tun vs. motory 2x240HP, ja sem se spotrebou naprosto spokojen.

 

Co se zavad tyce, jiz v breznu jsem zjistil, ze sakne gufero na leve prevodovce. Nakoupil sem sice nove gufero, ale take vetsi zasobu oleje na doplnovani s tim, ze nejdriv budu doplnovat a jelikoz to bylo gufero, na vystupu, tak pokud by to bylo nejhorsi, tak bych mozna byl schopen jej vymenit na ceste. Bohudik se vsak ukazalo, ze slo zrejme o syndrom dlouheho stani, jelikoz druhej den plavby se rozechcalo gufero i na prave prevodovce. Dolejval sem levou a pri zjisteni, ze bych mel dolejvat i pravou sem si rychle spocital, ze s volejem stacit nebudu. Prevodovky sem doplnil a zkusil sem pravou tocit jeste druhej den s tim, ze jestli bude ubytek stejnej jako vcera, holt pojedu jenom na levej motor, protoze ten chcal min. Dalsi den sem ale zjistil, ze v leve prevodovce se ubytek skoro zastavil a prava taky uz tolik nestradala. Takze sem zase obe doplnil a dalsi den uz leva v pohode, ubytek zadnej a prava take skoro nic. Doplnil sem, kazdej den rano kontrola a do konce cesty uz sem nedolejval, takze se zrejme gufera vzpamatovali a drzej.

Dalsi problem sem mel se zdrojem energie. Respektive s bateriema. Na lodi byly 3 baterky 200Ah. Baterky jako krava co si budeme povidat. Nicmene rano na WDK uz sem nenastratoval. Baterky vyflakany, trochu mi to neslo do hlavy, protoze noc pred tim sem byl v marine a celou noc na proudu s tim, ze nabijecka bezela. No nic, samozrejme vsechny zapojeny paralelne, takze vsechny vydojeny. Nastesti kdo je pripraven nabyva zaskocen, sem si vezl z domova 100Ah nahradni baterku. Trochu sem mel lufta, aby ty motory nastartovala, ale byla nabita, takze v pohode. Rikal sem si, ze za den a noc sem nemohl ty baterky takhle vymlatit 600 Ah, to neni mozny. Takze prvni myslenka, ok nedobiji to. I kdyz na budikach na palubce mi to po nastartovani ukazovalo, ze by mely motory dobijet, zkontroloval sem to jeste merakem, dobijej, tady problem nebude. Tak bud jsou v haji baterky a nebo mi neco na lodi zere proud. Zmeril sem odber v klidu a nameril cca 0.6A. To zas neni tak zavratny, tak asi budou v haji baterky. Diky te stovce co sem mel rezervni sem proste zkousel nasledujici dny odpojovat ruzne baterky ale i kdyz sem kazdej den zapojil jenom jednu baterku, na kterou sem celej den jel, kazdej dalsi den byl se stejnym vysledkem, vzdy start na zalohu. Takze v marine pred Magdeburgem uz mi dosla trpelivost, Hafensmajstr me hodil do nedaleke prodejny s baterkama, ja koupil 100Ah baterku a tu jako jedinou na celou lod sem tam dal. Od te doby naprostej klid. Celej den a noc bezely obe lednice, pumpy atd. a i kdyz sem nebyl v marine na proudu, tak rano sem nastartoval bez problemu. Bohudik, vic problemu, respektive zasadnejsi problemy nebyly.

 

A nyni to nejdulezitejsi. Tady je par fotek pro dlouhe zimni vecery. Je toho trochu vic, ale alespon vam to dele vydrzi :). Fotky z Labe jsou ze dvou fotaku a i kdyz sem se snazil to poskladat, respektive sem nechal pocitac to poskladat podle datumu a casu, stejne je to obcas nejak divne serazeny, ale nic hroznyho to neni. Nektere fotky sou foceny zevnitr lode. Duvodu bylo samozrejme vic, nejzasadnejsi bylo Labe, hloubkomer mam pouze dole, takze sem jel dole, abych mel hloubku na ocich. No a pak v nemecku po Rynu, kdy sem byl totalne spalenej ze uz sem nemohl ani spat, sem dalsi den i kdyz bylo krasne, jel dole. Tak dost kecu a tady uz ty fotky.

 

Terherne - Ryn

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_NL_CZ____Terherne-Ryn/

Ryn

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_NL_CZ____Ryn-Wesel/

WDK

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_NL_CZ____Wesel-Dateln_kanal/

DEK

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_NL_CZ____Dortmund-Ems_kanal/

Mittellandkanal

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_NL_CZ____Mittellandkanal/

Labe

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_NL_CZ____LABE/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 75
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Diky za pozitivni reakce, taky sem ten pokec smolil docela dlouho :lol:

Nicmene pro Bootcentrum, motory jsou dva Volvo Penta TAMD60B, 2X 240HP, 6-ti valec. Na kanalech sem je tocil kolem 1000 ot. a rychlost byla kolem 12 km/h. Jak sem psal v clanku, bylo to narocny, hlavne ten konec, ale ani nahodou toho nelituju a uprime, klidne bych si to dal znova :).

 

Tady jeste pro zajimavost screen z navigace, kde je cesta v jedne care :)

 

http://www.fotoalbum.cz/g/alba/2016/0607/rf200924L8OP5D42US5MszGROpE3ricqQ2cAkI_m.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

. Budu muset tedko resit septik ze zachodu, zatim mam klasickej chemicak, ale precijenom klasickej zachod je o necem jinym.

eště ten septik mít jak a kde vypouštět. na molech za miliony není ani pitná voda, natož hovnocuc. bypass do vody soudruzi v poslední vyhlášce zakázali.

 

jinak pěkné povídání o plavbě. za stejného stavu a ponoru jsem to plaval 2014. :D

Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám se zeptat dole na vlek kvůli převozu na Slapy ? 😅

Roberte, diky, ale letos se urcite na Slapy nedostanu. Precijenom mi cesta zabrala dost casu a dalsi delsi volno uz bude asi az pristi rok :). Ale myslim ze je to zbytecny, tam prece bude to zdvihadlo ne ?? :lol:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tenhle úsek se jmenuje Domfelsen. Vedle stojí Dom ( kostel ) a v řece je kamenité a skalnaté dno - felsen. Nejde tak o vlny, ale o proud. Labe tam překonává spád cca 3 m na 2,5 -3 km, protože na druhém rameni kolem ostrova je cca 3m jez. Tedy řeka tudy teče kolem 10 Km/h, ve druhém rameni je klid a je dost zanesené pískem - kdyby tam někdo chtěl omylem zabloudit.

Největší proud je mezi oběma mosty.

 

 

https://www.google.cz/maps/place/Magdeburg,+N%C4%9Bmecko/@52.1264328,11.6494927,7637m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47a5f5ff55daea5b:0x4236659f8071060!8m2!3d52.1205333!4d11.6276237

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zda se mě to nebo je ta loď velmi tichá?

Ahoj. Uprime, celej motorovej prostor je odhlucnenej tim trojuhelnikovim molitanem, takze uvnitr kdyz jedes do 1000 otacek, tedy cestovni rychlosti, je lod vcelku ticha. Nahore na FB, jelikoz sou vejfuky pod carou ponoru a jsou chlazeny vodou, tak slysis zpivat ptaky na stromech kolem reky. Velice me to prekvapilo, ale nahore je fakt krasny ticho.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Tak sem holku jeste na podzim trochu protah. Vyuzil sem hezkeho rozsireneho minuleho vikendu a zajel na pokec do Prahy. Jelikoz vyslo krasny pocasi, tak to bylo perfektni. Cesta tam byla trochu honicka, protoze sem v Praze chtel bejt druhej den nejak po obede, ale zpatecni cestu sem si rozdelil do trech dnu a to uz byla naprosta pohodicka :)

Nejake fotky jsou zase zde:

 

http://vucka.rajce.idnes.cz/Plavba_Pistany_-_Praha_a_zpet,_Zari_2016/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...