Přejít na obsah
Plavidla.cz

trimovani zadniho nahonu pri jizde a vse okolo aneb jak na to


Hervas

Doporučené příspěvky

V jízdě ve výtlaku a přechodu do skluzu máš Nohu zcela přitáhlou k trupu(trim dole)Po přechodu do kluzu lehce zvedáš a cítíš jak se loď jakoby odlepuje(nesmíš moc jinak stratiš proudnici a pretocis motor.)úhel trimu se mění s použitím jiné vrtule,rozmístění váhy (lidí) atd.Zakratko si to vychytaš ☺.U každé lode je to individuální.Na některé je trim znát hodně(u mé se zvýší rychlost asi o 10km/h) a u jiné méně.Rekl bych,ale to je jen můj pocit že čím větší loď tím je to znát méně. Upraveno uživatelem Jbenda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 years later...

Prosím o radu, názor. Před pár dny jsem vyměnil plavidlo a zatím si zvykám na větší loď i objem motoru. Když loď rozjíždím do kluzu, sklopím trimovací klapky dolu, nohu také částečně dolu. Jde to docela dobře. Co mne ale trochu mate je vzniklá vlna . Je to změna oproti menší lodi. Tam byla vlna v kluzu takové klasické véčko.

Tady se tvoří takové křížení a voda jakoby dělá gejzír. Stříká nahoru. Je to normální? Nebo co dělám špatně?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud máš klapky dole tak samozřejmě za sebou nechávají stopu. Vytáhni je nahoru a bude to jako za stara. V kluzu jako takovém se jezdí bez klapek, pokud nepotřebuješ vyvážit loď nebo se nechceš za každou cenu při minimální rychlosti v kluzu udržet (což v mém případě cca stejná loď, stejný motor jako ty, nefunguje tím myslím to udržení). Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo v zadu je vcelku velkej kohout. Trimm? No podle potřeby, podle citu, podle toho jak se chová loď, to nejde paušalizovat, když letím na max tak ho mám dost nahoru, na hranici toho aby loď skákala po hladině a aby zase ale nebrnělo řízení a tím pádem je velkej kokrhel.

 

https://streamable.com/kxrl9

Upraveno uživatelem Sullaco
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 6 months later...

Dobrý den

 

Prosím o radu. Koupil jsem starý motorový člun se Z náhonem (Mercruiser Alpha one) a postupně jej dávám dohromady.

Jednou ze závad, bylo špatné čidlo polohy Z náhonu "trim senzor". To jsem koupil nové. Ale prodává se jen v sadě s limitnim spínačem "trim limiter" Obrázek

Bohužel na mém člunu Trim limiter není k ničemu připojen. Ani v motorové části není žádný utrhlý kabel, kde by něco chybělo k napojení.

Tak se ptám zkušenějších na co a jak má trim limiter fungovat.

 

Měl jsem jej rozdělaný a je to jednoduchý spojovací kontakt, který je sepnut jen v daném rozsahu úhlu nastavení Z nohy.

Na ovládací páce Quicksilver jsou tři tlačítka. Dvě ovládání trimu nahoru a dolu a třetí velké které po stisku zvedá nohu nahoru stejně jako dvojtlačítko Up/Down.

Dedukuji z logiky věci, že pravděpodobně by tlačítka nahoru dolu měli fungovat v nějakém rozmezí, tak aby za chodu motoru nebyl namáhán extrémním výkyvem kardanový kloub v Z noze. Čili trim nahoru dolu by podle mé teorie měl fungoval jen v rozsahu, když je trim limiter septnut. Třetí tlačítko by teoreticky mělo spínat zdvih Z náhonu do polohy nad "limit" tedy do polohy transportu.

Nyní mi to funguje tak že tlačítkem trim nahodu dolu reguluji sklon Z nohy od polohy pro transport až na maximálku dolu kdy hydraulické čerpadlo tlačí na silu na doraz Z nohy. Třetí tlačítko funguje stejně jak trim nahoru.

Je má dedukce správná? Bohužel nemám zkušenost jak to funguje na podobných lodích (býval jsem plachtař :-)

Rád bychy to zapojil tak jak má být. Někdo předemnou to evidentně zjednodušil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to tak jak píšeš.Tlačítko nahoru má jít jen co máš nastavený ten sensor(jde s ním otáčet po povolení šroubků)

a tím jedním velkým tlačítkem dáváš nohu úplně nahoru.Já na minulé lodi u něho měl nápis ,,trailer".

Ten druhý sensor je na budík trimu

Bez-n-zvu.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to tak jak píšeš.Tlačítko nahoru má jít jen co máš nastavený ten sensor(jde s ním otáčet po povolení šroubků)

a tím jedním velkým tlačítkem dáváš nohu úplně nahoru.Já na minulé lodi u něho měl nápis ,,trailer".

Ten druhý sensor je na budík trimu

Bez-n-zvu.png

 

Díky za obrázek, akle nejde z toho moc vyčíst. Podle mě bych měl identifikovat z oládací páky, který kontakt je pro zdvih a ten zapojit do série s trim limiterem.

Vygooglil jsem tento obrázek https://ww2-secure.justanswer.com/uploads/jacksparrow1956/2012-05-01_160315_mercruiser_t-n-t.jpg

Seřízení obou senzorů není problém, mám problém jak zapojit ten spínací. Ten co je napojen na ukazatel na přístrojové desce mi už funguje a jeho zapojení je jednoduché. Je to v podstatě odporový potenciometr a budík zobrazovač polohy je ohmmetr s odcejchovaným ukazatelem polohy.

 

Ještě jsem dal řeč s jedním zkušenějším motorářem a tem mi říkal, že když zdvih přeženu nahoru, že se má automaticky vypnout motor. Ale přijde mi to jako blbost. Nějakou logiku by to však mělo, aby tlačítko trailer fungovalo jen při vypnutém motoru a nastartovat šlo jen když je noha dole. Ale určitě mi přijde nesprávné, jak tvrdil, aby mi to za chodu chcíplo motor.

Upraveno uživatelem Fury
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... Podle mě bych měl identifikovat z oládací páky, který kontakt je pro zdvih a ten zapojit do série s trim limiterem…..

 

Přesně tak. A drát od spínače pro Tilt (Trailer) vést až za limiter, neboli k solenoidu UP.

 

Co se týče vypínání a nemožnosti nastartovat motor když je jeho poloha nad limiterem (rozepnutý), tak s těmihle součástkami to nepospojuješ aby to tak fungovalo. Jedině dát limiter do záporné větve a celé to otočit. Na limiter napojit pádovku. Jenže to by bylo divné, protože mnohem více drátů mezi solenoidy a ovládací pákou by bylo pořád pod napětím, včetně drátů k limiteru a to není vhodné.

 

Podle mne by vypínání motoru mělo smysl, kdyby bylo závislé ještě na zařazené rychlosti. Tedy vypnout motor a nedovolit ho nastartovat, když je noha nad limiterem a současně zařazený kvalt. To už ale teoretizuju a určitě si to zase slíznu. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám na lodi stejný systém, tj. tři tlačítka a funguje to tak, že spodní tlačítko spouští nohu dolu, prostřední tlačítko je zapojeno přes trim limit a zvedá nohu do nastavené polohy, no a pokud to chci zvednout úplně nahoru musím držte jak prostřední tak horní tlačítko. Někde zkusím najít schema a hodit jej sem.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za rady! Už je zapojeno správně a jede to tak jak jste psali.

Ještě kdyby někdo řešil na jakou polohu ten trim limiter seřídit, tak na vysunutý hydraulický píst od šroubu po šroub 554 mm plus mínus 6mm tolerance. Viz obr:

Trim.jpg?ver=0

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...