Jak správně koupit použitou motorovou loď
Mnozí z nás by si rádi pořídili motorový člun, ale nechtějí platit cenu za nové plavidlo, protože přesně
nevědí, co mohou od sportovně-rekreační plavby očekávat, nebo nechtějí investovat plnou cenu nové
lodě. Uvádíme proto souhrn nejdůležitějších pravidel při koupi staršího člunu.
Typ lodě. Definujte si co nejpřesněji, k čemu chcete plavidlo využívat. Základní rozdělení je na
kajutové a otevřené čluny. Kabina umožňuje přespání, či alespoň úkryt před nepřízní počasí. Naproti
tomu mnoho uživatelů chce loď využívat pouze v slunečných dnech a těm otevřený člun poskytuje
mnohem více volného prostoru. Plavidla se dále podstatně liší svojí rychlostí, vzhledem, vybavením a
velikostí. Jejich funkce mohou být od závodních přes sportovní a rekreační až po obytné. Mnoho
loďařů začíná s nafukovacím člunem, který má své výhody ceny, dopravy a uskladnění. Pokud ale
zjistíte, že pobyt na vodě vás uchvátil, s největší pravděpodobností přejdete na loď s pevným trupem,
který vám nabídne odlišné jízdní vlastnosti i podstatně nižší náchylnost k fatální nehodě protržením.
Motor. Velikost motoru zásadně ovlivňuje jízdní vlastnosti plavidla. Často tvoří podstatnou část
celkové hodnoty lodě. Proto by měl být ve vašem zájmu zkontrolován odborníkem, pokud si nejste
svými znalostmi úplně jistí. Cena motoru je úměrná výkonu. Zejména první uživatelé si uvědomí až
s odstupem času výhodu vyššího výkonu. Výkonnější motor vám nabídne i silnější prožitky z jízdy.
Naproti tomu existuje skupina milovníků rekreační plavby, která obětuje rychlost výměnou za
spotřebu. Vysoké stáří, zejména 2-taktních motorů, může v budoucnosti znamenat problém
s technickou kontrolou.
Stav a stáří. U lodí může být mnohem více než u automobilů rozdíl mezi jejich stavem a stářím.
Protože materiály u lodí jsou vystavovány extrémnějším podmínkám (neustálá vlhkost, mráz, slunce,
slaná voda, atd.), je velmi důležité, jak se k nim chovali jejich předchozí majitelé. Relativně mladý
člun může vypadat „vybydleně“ a naopak starší plavidlo se může jevit velmi čistě a „svěžě“. To platí i
pro zajisté platný, ale mnohdy přeceňovaný faktor zdali loď plavala na slané či sladké vodě. Zásadně
nekupujte podle fotografií, pokud loď neprohlédne vámi zvolený inspektor.
Materiál trupu. Nejčastěji používané materiály jsou laminát, ocel, hliník, dřevo, nebo gumotextilie.
Každý z materiálů má značně odlišné vlastnosti a tudíž i nároky na údržbu a životnost. Pro každý
z nich také platí rozdíly v kvalitě. To je zejména patrné u nafukovacích člunů, které se při použití
nekvalitního materiálu mohou za pár sezon na slunci rozlepit. Ale platí to i pro lamináty, kovy a dřevo.
Zjistěte si tloušťku a kvalitu použitého materiálu. U dřeva mějte na paměti, že jeho estetický vzhled
může být velmi vysoký, ale bude vykoupen požadavkem na náročnou péči.
Přepravitelnost a uskladnění. Materiál trupu, velikost lodi a motoru a tudíž její váha vede k řešení
problémů s dopravou a zimováním plavidla. S vyšší váhou nákladu budete potřebovat silnější
automobil, popřípadě jiný druh řidičského oprávnění, skupiny E (přívěs bržděný o hmotnosti větší než
750kg). Pokud se vám člun nevejde do vaší garáže či pod přístřešek na zahradu můžete řešit její
kotvení a zimování prostřednictvím společností, které se touto činností zabývají.
Řiditelnost a manévrovatelnost. Kontrolu této funkce vám umožní nejlépe testovací jízda. Nicméně
u starších lodí neočekávejte pohodlí vašeho nového automobilu.
Pokud si nejste zcela jisti svými odbornými znalostmi, můžete využít pomoci svých zkušenějších
přátel. S výší ceny plavidla se vyplácí konzultace s odborným poradcem a testovací jízda na vodě,
kterou většina profesionálních bazarů automaticky nabízí. Cena jízdy bývá ve většině případů
odečitatelná z prodejní ceny a rozhodně vám může ušetřit mnohé budoucí nepříjemnosti.
Šťastnou plavbu.