A tak jako nedávno jsem popsal pár největších nákladních lodí, tak tu nyní máme již něco, na čem se můžete i povozit. I když nevím, zda by se mi chtělo zaplatit tisice za plavbu, kde se člověk cítí stejně, jako na pražském nákupním centru. Nicméně podle mně se moc lidí naštěstí neřídí a tak se každým rokem stavějí další megaturisťárny.

Pojďme se tedy na ně podívat trochu podrobněji

 

První největší lodí současnosti je od června roku 2017 loď Symphony of the Seas. Loď byla postavena ve francouzskych loděnicích Chantiers de l’Atlantique. První komerční plavba proběhla v dubnu roku 2018.

Délka: 361 m
šířka: 66 m
ponor: 9,3 m
max. výtlak: 259 000 tun
rychlost: 22 uzlů
počet palub pro pasažéry: 18
Cena plavidla: 1,35 miliardy amerických dolarů
počet pasažérů: 6680
posádka: 2200

Pro pasažéry je k dispozici mimo jine vodní park, basketbalové hřiště, kluziště a horolezecké stěny. Zajímavostí je centrální park čítající zhruba 20 tisíc tropických rostlin. Přemisťování mezi patry zajištuje 20 výtahů.

O pohon se starají jednotky značky Wartsila. 2 x 16V46F o výkonu 19 200 kW na jednotku a 4 x 12V46F a výkonu 14 400 kW na jednotku. Pod lodí jsou v zadní části umístěny tři gondoly Azipod, každá o výkonu 20 000 kW. Tyto gondoly jsou otočné, takže není na lodi třeba kormidla. Celkový dodávaný výkon motorů slouží k zajištění všech elektrických funkcí na lodi a pro elektrické gongoly pohonu lodi (Azipod).  Gondoly jsou osazeny lodníma šroubama o průměru 6 metrů. V přední části lodě jsou umístěny čtyři příčné motory, každý o výkonu 5 500 kW.

Pro zajímavost, lístek na týdenní plavbu se pohybuje od 900 – 15 000 EUR.

 

Druhou největší lodí součastnosti je Harmony of the Seas.  Byla postavena v roce 2015 ve francouzskych loděnicích Chantiers de l’Atlantique. Komerčně poprvé odstartovala od fancouzských břehů 15. května 2016.

Délka: 362 m
šířka: 66 m
ponor: 9,3 m
max. výtlak: 258 000 tun
rychlost: 25 uzlů
počet palub pro pasažéry: 16
Cena plavidla: 1,35 miliardy amerických dolarů
počet pasažérů: 6780
posádka: 2300

Pro pasažéry je k dispozici zhruba 43 typů pokojů z čehož nejmensí začíná na zozloze 17 m2 a největší je ve formátu rozlehlých apartmá typu Royal Class. Loď je rozdělena do sedmi čtvrtí a svým pasažérům nabízí spousty atrakcí. Namátkou zde je třeba 23 bazénů, 2 surfové simulátory, 20 restaurací, Královské divadlo se 1400 místy na sezení, dvě skalní lezecké stěny, promenády, bary atd.

Loď je osazena motory Wartsila. Dva motory 16V46F o vykonu 19 200kW a čtyři motory 12V46F o výkonu 14 400 kW na jednotku. Pod lodí jsou v zadní části umístěny opět tři gondoly Azipod, každá o výkonu 20 000 kW a v přední části jsou čtyři příčné motory o výkonech 5500 kW. S tímto osazením je schopna loď plout rychlostí až 25 uzlů. Zajímavostí je, že pro snížení odporu trupu při plavbě je loď osazena systémem trysek, které pod kýlem vytváří bublinky, které zmenšují odpor trupu. Tento systém si představíme někdy přístě v jiném článku.

 

 

 

Třetí největší lodí na světě je nyní Oasis of the Seas. Loď byla dokončena v říjnu 2009. Poté odcestovala do svého domovského přístavu na Floridu, kde proběhly poslední přípravy a v prosinci 2009 vyrazila na první komerční plavbu.

délka: 362 m
šířka: 60,5 m
ponor: 9,3 m
max. výtlak: 243 000 tun
rychlost: 22,6 uzlů
počet palub pro pasažery: 16
cena plavidla: 1,4 miliardy amerických dolarů
pasažérů: 6300
posádka: 2300

Pro cestující nabízí loď dvoupodlažní a luxusní apartmány o rozloze 150 m2, balkóny s výhledem na moře, promenády, kasino, minigolfové hřiště, bary, salónky, noční kluby, volejbalové a basketbalové kurty, dětské zóny a školky. Na lodi je první živý park s 12 000 rostlinami a 56 stromy.

Pro lepší stabilitu lodě vytvořili konstruktéři široký trup, který napomáhá stabilitě lodi při větších vlnách. O pohon lodi se starají tři 16-ti válcové motory Wartsila 16V46D s výkonem 18 860 kW a tři 12-ti válcové motory Wartsila 12V46D s výkonem 13 860 kW. Spotřeba paliva jednoho z motorů 16V46D je 5210 litrů topného oleje za hodinu a u motoru 16V46 je tato hodnota 3910 litrů. O pohon lodi se starají 3 x gongoly (Azipod) umístěné pod zadní částí lodi o výkonu 20 000 kW na jednotku. Dále jsou na lodi v přední části čtyři příčné motory, každý o výkonu 5 500 kW. Další elektrická energie je ještě získávána ze solárních panelů. Tato energie již ale slouží pro osvětlení parků a promenád na lodi.

Na lodi je umístěno 18 záchranných člunů, každý pojme 370 lidí. Dále jsou zde nafukovací čluny pro posádku.

 

Jedná se o sesterskou loď Oasis of the Seas a čtvrtou největší loď na světě. Zajímavostí je, že ačkoliv byly tyto lodě stavěné podle stejných plánů, tak Allure je o 50 mm delší, než Oasis. Každopádně na té délce je to myslím úctyhodně malý rozdíl a spíše je přisuzován jiným teplotním podmínkám při měření, kdy je délka ovlivněna teplotní roztažností plechů. Loď byla spuštěna na vodu v listopadu roku 2009. První komerční plavba proběhla v prosinci roku 2010.

délka: 362 m
šířka: 60,5 m
ponor: 9,3 m
max. výtlak: 243 000 tun
rychlost: 22,6 uzlů
počet palub pro pasažery: 16
cena plavidla: 1,4 miliardy amerických dolarů
pasažérů: 6300
posádka: 2300

Pro pasažéry loď nabízí mimo jiné dvoupodlažní taneční sál, divadlo s 1380 místy, kluziště, 7 odlišných „čtvrtí“ a 25 restaurací včetně kavárny Starbucks na moři.

Jako zdroj elektrické energie pro obsluhu lodi zase slouží jednotky značky Wartsila. Tři motory 16V46D o výkonu 18 480 kW na jednotku a tři motory 12V46D o výkonu 13 860 kW na jednotku. V zadní části lodě jsou opět umístěny gondoly Azipod v počtu 3 x 20 000 kW a v přední části příčné motory v počtu 4 x 5 500 kW. Rychlost lodi je 22,6 uzlu.

A stejně jako u sesterské lodi Oasis je další energie získávána ze solárních panelů. Výkon tohoto solárního pole je 80 kW.

 

Jedná se o pátou největší loď na světě. Na vodu byla spuštěna v září roku 2016 a první komerční plavba se uskutečnila v červnu roku 2017. Loď byla opět postavena ve francouzskych loděnicích Chantiers de l’Atlantique

 

délka: 316 m
šířka: 43 m
ponor: 8,75 m
max. výtlak: 183 000 tun
rychlost: 22,7 uzlů
počet palub pro pasažery: 15
cena plavidla: 1,4 miliardy amerických dolarů
pasažérů: 4500
posádka: 1500

Pro pasažéry je zde k dipozici promenáda ​​s dlouhou LED střechou, vodní park s 3-4 tobogány a himálajské lanové dráhy. Zábava na lodi zahrnuje divadlo a show Cirque du Soleil ve vlastním divadle na zadní straně lodi. Najdete zde také více než 10 restaurací a bellemské lázně s názvem lázně MSC Aurea.

O pohon lodi se starají opět jednotky značky Wartsila a to v počtu 2 x 16V46CR o výkonu 16 800 kW a 2 x 12V46CR o výkonu 12 600 kW. Pod zádí jsou opět pohony lodních šroubů Azipod o výkonu 2 x 19 200 kW. Loď má 4 x přední příčný motor, každý o výkonu 3 100 kW.

 

 

Napsal Tomas

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..