Když se řekne elektrický dopravní prostředek, tak díky medialní masáži o ekologii si každý představí elektroauto. Ano v dnešní době již nic neobviklého. Ti, co tento segment dopravních prostředků sledují blíže tak jistě zaregistrovali, že se již dneska hojně rozšiřujou elektrolodě a v nedávné době, byl také představen společností Tesla náklaďák na čistě elektrický pohon. Co ale nákladní elektroloď ?

 

Ano. I toto je již dneska možné a dokonce fungující.

Jako první nákladní elektroloďí na světě se stal norský trajekt Ampere v roce 2015. Trajekt byl postaven norskou loděnicí Fjellstrand a na jeho stavbě se podílely společnosti Siemens a Norled. Trajekt je navržen jako katamarán se dvěma trupy. Je 80 m dlouhý a 21 m široký. Trajekt uveze 120 vozů a 360 cestujících. Trup lodi je převážně vyroben z hliníku, aby se co nejvíce snížila hmotnost lodi. Pohon plavidla integruje řešení od Siemensu BluDrive PlusC. Má dva elektromotory Azipull, prototypy od společnosti Rols-Royce a příďové příčné motory. Baterie jsou Lithium-iontové o celkové kapacitě 1 MWh a hmotnosti 10 tun. Toto všechno dokáže loď rozhýbat na maximální rychlost 18,5 km/h.

Loď je nasazena na trase dlouhé 5,7 km mezi přístavy Lavik a Oppedal.  Tuto vzdálenost je schopna urazit za zhruba 20 minut a každý den ji absolvuje 34 krát. Baterie lodí jsou nabíjeny během každé nakládky a vykládky z pobřežní elektrické sítě a při stání u břehu ještě plavidlo napájí akumulátor o výkonu 260 kWh.

Pro velký úspěch tohoto plavidla již brázdí norské vody další trajekt na elektřinu a další se chystají.

VIDEO

 

 

Další nákladní loď na světě zprovoznila koncem roku 2017 Čína. Její elektrické loď je dlouhá 70,5 m, široká 13,9 m a ponor 3,3 m. Kapacita nákladu je až 2200 tun. Hnací jednotka je vybavena dvěma elektrickými vrtulemi o výkonu 160 kW a energii zajišťuje kombinace superkondenzátorů a lithiových baterií s celkovou kapacitou 2,4 MWh. Pro zajímavost je to jako 24 baterií modelu Tesla S P100D.

Udávaný „dojezd“ plavidla je sice pouhých 50 km na jedno nabití, při maximální rychlosti necelých 13 km/h, nicméně loď je určena k přepravě nákladů na krátké vzdálenosti, takže je tato hodnota zcela dostačující. Všechny loděnice, kde loď slouží jsou vybaveny masivními systémy nabíjení, které jsou schopny nabít akumulátory této lodě za pouhé dvě hodiny. To je i doba potřebná k naložení a vyložení nákladu. Ironií osudu je však to, že toto ekologické plavidlo, které neznečišťuje ovzduší, služí pro převážení uhlí do uhelných elektráren.

VIDEO

 

 

Nicméně Evropa nezůstává pozadu a koncem roku 2018 by mohly vody Nizozemska také křižovat nákladní lodě na čistě elektrický pohon. O stavbu se má postarat holandská společnost Port Liner, která v březnu letošního roku začala se stavbou pěti nákladních lodí na čistě elektrický pohon, kdy každá s těchto lodí uveze 24 kontejnerů. Plavidla budou osazena bateriemi na 15 hodin plavby. Z počátku budou plavidla řízena členy posádky, nicméně se v dlouhodobém horizontu počítá s tím, že do budoucna bude posádka nahrazena zcela autonomními systémy řízení. Projekt si vyžádá částku zhruba 100 milionů EUR, z čehož 7 milonů EUR pochází z fondů EU.

Těchto pět lodí je však jenom začátek a do budoucna počítá společnost se zvětšováním lodí až na délku 110 m a kapacitu 280 kontejnerů. Tyto plavidla již budou osazena bateriemi na 35 hodin plavby. I když se již jedná o velká plavidla, stéle jsou koncipována jako vnitrozemská. Nebudou konkurovat zaoceánským nákladním lodím.

VIDEO

 

 

Další počin v tomto segmentu mají na starosti Norové s lodí Yara Birkeland. Tato loď je již také ve výstavbě a její spuštění na vodu je plánováno na rok 2019. Opět jako u Nizozemců se má z počátku jednat o loď s posádkou, ale do budoucna je taktéž plánováno autonomní řízení této lodě. Loď bude dlouhá 80 m, široká 14,8 m. O pohon lodi se budou starat dva elektromotory na zádi a dva příčné motory na přídi. Baterie o výkonu 7-9 MWh se mají postarat o energeticky optimální rychlost plavby 11 km/h a maximální rychlost 19 km/h. Kapacita lodi bude 12 nákladních kontejnerů TEU. Z počátku je však loď plánována na převoz chemikálií a hnojiv na vzdálenosti 13 – 56 km.

VIDEO

 

 

Napsal Tomas

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..