Chorvatský kapitánský průkaz


Boat Leader's Licence of Competency
Kapitánský průkaz, nebo jiný doklad k opravňující vedení plavidla, je podmínkou k řízení lodi stejně jako řidičský průkaz k vedení auta. Tím ovšem analogie končí. Zatímco u řidičských průkazů se většina států dohodla na vzájemném uznávání řidičských oprávnění, u kapitánských průkazů toku tak bohužel není. Navíc v ČR je situace komplikovanější skutečností, že nejsme přímořský stát. sonna

Zájemce o kapitánský průkaz tak stojí před otázkou, jaký průkaz a kde získat. K dispozici je hned několik možností. Průkaz je možné získat u Státní plavební správy (SPS) a to pro vnitrozemské vody „Průkaz způsobilosti vůdce malého plavidla“ (VMP) nebo „Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla“ pro příbřežní mořské vody a denní plavbu do vzdálenosti 0,75 nautické míle od břehu. Další možností je získání průkazu České asociace námořního jachtingu (ČANY) v kvalifikačním stupni A/B/C pro plavbu 50/300/neomezeně Nm od bezpečného přístavu nebo kotviště. Třetí možnost získání průkazů nabízí Ministerstvo dopravy ve skupinách C/B/A a čtvrtou možností je absolvovat zkoušky na chorvatském kapitanátu nebo u jiné zahraniční organizace.

Průkazy vydávané SPS jsou oficiální, vydávané státní organizací podle zákona a jejich platnost je nezpochybnitelná. Jejich nevýhodou je omezení 0,75 Nm u příbřežní plavby. Jejích získání je relativně levné a zkouška, na základě které je průkaz vydán, má vysokou úroveň (průkaz není „zadarmo“). Průkazy ČANY bývají zpochybňovány, protože ČANY má postavení občanského sdružení a není tedy oficiální „státní“ autoritou. Nicméně vydávané průkazy jsou ve světě zpravidla uznávány. Průkazy MD jsou vydávány státním orgánem a jejich platnost je nezpochybnitelná, ale podmínky jejich získávání a obnovování a jsou zcela nesmyslně tvrdé.

Většina zájemců o plavbu proto volí poslední variantu, získání průkazu v zahraničí, nejčastěji v Chorvatsku. O chorvatských průkazech toho bylo napsáno již mnoho kladného i záporného. Teoreticky platí pouze v chorvatských vodách, ale prakticky jsou akceptovány i jinými přímořskými státy. Jejich získání ovšem není bez úskalí. Problém spočívá v tom, že průkaz je vydáván na základě zkoušky, která trvá zpravidla asi 10 minut a těžko může usvědčit uchazeče z případné neznalosti potřebných vědomostí. Průkaz tak dostane prakticky každý, kdo zaplatí příslušný poplatek. V ČR je několik subjektů, které zkoušky na chorvatském kapitanátu zprostředkují. Ty solidnější naučí uchazeče o průkaz potřebné vědomosti v nejméně jednotýdenním jednotýdenním teoretickém a praktickém kurzu, ty méně solidní vyberou pouze poplatek za zprostředkování. Každý uchazeč o jakýkoliv průkaz by si měl v první řadě uvědomit, že moře dovede být nemilosrdné a kruté. Že i malá chyba na moři může vést k velké materiální škodě nebo smrti člověka.


Vydáno dne 06. 12. 2004 | 21015 přečtení | Vytisknout článek
Odkazy

Státní plavební správa ?editelství vodních cest ?R Povodí Labe
Povodí Vltavy Povodí Moravy Batuv kanal
CHMU LAVDIS



Magazín PLAVIDLA.CZ využívá zpravodajství z databází ČTK a NERIS, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto
obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK nebo NERIS výslovně zakázáno.
Tento web byl vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS. Webdesign CaberNet Software. Přihlásit se.