Motor pro domácí vznášedlo


Nejlevnějším řešením je použít pohonou jednotku z automobilu Trabant.
Při amatérské stavbě vznášedla jen jedním z klíčových rozhodnutí volba pohonné jednotky. Pro nejmenší vznášedla se zpravidla používají sekačkové motory o výkonu 6 až 15 HP s vertikálním hřídelem (nejčastěji motory Tecumseh nebo Briggs&Stratton). Tyto motory jsou zpravidla konstruovány jako čtyřtaktní a vzduchem chlazené. Pro větší jednomotorová vznášedla se k pohonu používají letadlové motory Hirth nebo Rotax nebo konvertované automobilové motory.
Pokud se snažíme vznášedlo pořídit co nejlevněji, nabízí se k pohonu použít upravený motor z Trabanta. Výhodou tohoto motoru je téměř nulová pořizovací cena a slušný poměr výkon/hmotnost motoru. Na "Trabuko" není ani dnes problém sehnat všechny potřebné díly (nové nebo použité) ani literaturu. Z tohoto důvodu byly motory Trabant před několika roky nejrozšířenějšími pohonnými agregáty letadel UL kategorie. /catalog/postelnoe-bele/


Úprava motoru pro použití ve vznášedle je vcelku jednoduchá a sestává z těchto kroků:
  • Kompletní rozebrání motoru "do šroubku" (vč. karburátoru, zapalování, ...).
  • Pečlivé umytí a odmaštění všech dílů Arvou nebo perchlorem. Hliníkové části lze také umýt v myčce na nádobí.
  • Výměna nebo oprava vadných dílů (ložiska, gufera, ...), případně výbrus válců, renovace kliky a čepů.
  • Ořezání všech nepotřebných částí karteru a umytí v myčce.
  • Zhotovení unašeče vrtule ze středové části setrvačníku.
  • Sestavení (zaběhnutí) motoru.
  • Osazení a vyvážení vrtule.
  • Zhotovení nového výfukového potrubí a startovacího mechanismu.
Stejně jako u UL letadel můžeme otočit válce o 180° tak, aby výfukové potrubí směřovalo opačným směrem než karburátor a hlavy válců otočit o 90° tak, aby žebrování hlavy bylo pro lepší chlazení rovnoběžné s osou klikové hřídele. Tyto úpravy nejsou však bezpodmínečně nutné. Zapalování postačí ponechat původní, pro úsporu hmotnosti jej lze napájet z gelového akumulátoru bez dynama nebo alternátoru. Dá se použít i modelářské zapalování bezkontaktní. Startovací mechanismus se použije sekačkový nebo ze starého lodního motoru. Při jeho volbě je třeba nezapomenout na správný smysl otáčení motoru při startu.


Vydáno dne 22. 09. 2004 | 20639 přečtení | Vytisknout článek
Odkazy

Státní plavební správa ?editelství vodních cest ?R Povodí Labe
Povodí Vltavy Povodí Moravy Batuv kanal
CHMU LAVDIS



Magazín PLAVIDLA.CZ využívá zpravodajství z databází ČTK a NERIS, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto
obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK nebo NERIS výslovně zakázáno.
Tento web byl vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS. Webdesign CaberNet Software. Přihlásit se.