FÓRUM PLAVIDEL - diskuse o lodích, plavidlech, příslušenství a plavbě.

Chcete li přispívat do fóra, musíte se nejprve zaregistrovat.

Nejste přihlášen(a)

Oznámení

Vítejte v novém fóru plavidel. Pro základní informace si přečtěte tento příspěvek.

#26 03-03-2013 10:18:07

viky_cz
Administrator
Místo: Týnec nad Labem
Registrovaný: 17-04-2010
Příspěvky: 2483
Web

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Jednosmernej regulator je mnohem mensi riziko, ze to zcoudne. Jeste bych pred to hodil neco, co to uplne vypne, mohl by ses pri reversu trefit zrovna do impulzu, kdyz ten regulator dava minimalne 2%.

Jo, jeste mne neco napadlo: Mohl bys klidne mit zdvojeny relatka, ale musel bys pro revers zaradit nejaky vykonovy odpory, aby ti nemohlo jit do tvrdyho zkratu pri prepinani. Na revers by mensi vykon nemusel vadit. Akorat teda neni snadny sehnat odpory s dost velkym vykonem a malym odporem. Vypada to na neco jako sestavu z TR301 0R4, na kazdou vetev z nich sestavit 0R1... hmm ... To by pripadnej zkratovej proud byl kolem 120A, ale couvalo byt tak na 200W, stacilo by to?

Edit: Ted premejslim, ze to neni az tak dobrej napad, sice by ten zkratovej proud byl "jenom" 120A, ale prochazel by jen jednim kontaktem pres 60A rele. Tak asi holt jedine vypinat v nule no. sad

Ted jsem neco objevil: http://www.elektrolode.cz/12811-stykace … vdc/?run=0
To je teda raketa za stykac, ale zase vydrzi hodne!

Editoval viky_cz (03-03-2013 10:23:34)


** Romana R430 / Minimost 8ft **

www.seaflea.eu

Offline

 

#27 03-03-2013 14:23:12

packa
Super uživatel
Místo: velky osek
Registrovaný: 24-12-2009
Příspěvky: 685

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

on by nesel pouzit stykac ze startovani?-

Offline

 

#28 03-03-2013 15:24:56

david
Inventář fóra
Registrovaný: 15-03-2009
Příspěvky: 1476

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Pokud se el. motor chová jako cívka -  proud jím prochází spojitě,  a z PMR nelezou pulzy v plný síle, pak máte oba jistě pravdu.

Offline

 

#29 03-03-2013 20:24:39

Tom2082
Uživatel
Registrovaný: 09-07-2012
Příspěvky: 74

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

packa napsal(a):

on by nesel pouzit stykac ze startovani?-

A ty jsi někdy viděl stykač ze startování??? tedy jestli mluvíš o autě a startéru....

Offline

 

#30 03-03-2013 20:28:47

Tom2082
Uživatel
Registrovaný: 09-07-2012
Příspěvky: 74

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

viky_cz napsal(a):

Jednosmernej regulator je mnohem mensi riziko, ze to zcoudne. Jeste bych pred to hodil neco, co to uplne vypne, mohl by ses pri reversu trefit zrovna do impulzu, kdyz ten regulator dava minimalne 2%.

Jo, jeste mne neco napadlo: Mohl bys klidne mit zdvojeny relatka, ale musel bys pro revers zaradit nejaky vykonovy odpory, aby ti nemohlo jit do tvrdyho zkratu pri prepinani. Na revers by mensi vykon nemusel vadit. Akorat teda neni snadny sehnat odpory s dost velkym vykonem a malym odporem. Vypada to na neco jako sestavu z TR301 0R4, na kazdou vetev z nich sestavit 0R1... hmm ... To by pripadnej zkratovej proud byl kolem 120A, ale couvalo byt tak na 200W, stacilo by to?

Edit: Ted premejslim, ze to neni az tak dobrej napad, sice by ten zkratovej proud byl "jenom" 120A, ale prochazel by jen jednim kontaktem pres 60A rele. Tak asi holt jedine vypinat v nule no. sad

Ted jsem neco objevil: http://www.elektrolode.cz/12811-stykace … vdc/?run=0
To je teda raketa za stykac, ale zase vydrzi hodne!

No to už by bylo asi lepší investovat do stykače na 100 A, anebo tam nějak narvat pojistku nebo prostě blokaci když kontakt neodskočí.
No výhledově bude pořád co vymýšlet. Bude to chtít sehnat relé 1OOA+ výhledově.

Offline

 

#31 16-07-2018 07:12:33

oshurty
Uživatel
Místo: Praha 6
Registrovaný: 10-07-2018
Příspěvky: 11

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Jsem tu nový a tak by mě zajímalo, jestli používá  nějaké "dálkové" ovládání alektropohonu

Offline

 

#32 29-07-2018 21:29:59

oshurty
Uživatel
Místo: Praha 6
Registrovaný: 10-07-2018
Příspěvky: 11

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Přátelé, nemáte někdo schema zapojení elektromotoru MinnKota Endura C2 40? Konkrétně jde o bílý a žlutý kablík od regulátoru k motoru - k čemu jsou?
https://s26.postimg.cc/jognof7wl/Minn_Kota.jpg

chtěl bych ovládání předělat na Joystick a plynulou regulaci

Offline

 

#33 30-07-2018 13:38:12

Lubor
Super uživatel
Místo: Praha
Registrovaný: 15-03-2009
Příspěvky: 850

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Domnívám se, že v noze je DC motor. Originál řídící jednotka má několik rychlostí a je to obousměrný PWM regulátor se zpětnou vazbou halovým snímačem otáček motoru. Nemyslím, že by plynulá regulace byla lepší, nežli originál řídící jednotka. Ta může pro různé otáčky používat různé frekvence spínání, aby optimalizovala efektivitu motoru. Jiný regulátor byť "bezztrátový" může klidně snížit účinnost motoru. Co od plynulé regulace očekáváš a čím jí chceš realizovat?
edit: ten žlutý a bílý kablík by podle mé teorie šel od toho snímače a při měření osciloskopem by na něm byly impulsy podle otáček motoru. Jsou ty dráty slabé?

Editoval Lubor (30-07-2018 13:41:10)


Coaster 600 DC, Honda 100

Offline

 

#34 30-07-2018 16:38:30

oshurty
Uživatel
Místo: Praha 6
Registrovaný: 10-07-2018
Příspěvky: 11

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Děkuji za reakci, domníváš se správně, ten motor je DC, žlutý a bílý kablíky jsou slabší.
mám představu, předělat skokovou regulaci na plynulou  PWM regulátorem, s přepínačem na změnu polarity (změna směru) viz.: http://www.neven.cz/kategorie/elektroni … v-55v-60a/

původní regulátor asi PWM není : https://s26.postimg.cc/n9zi44ifp/Minn_Kota2.jpg

Potenciometrem regulátoru by točil malý modelářský motůrek (2 ot.min-1), ovládaný dvousměrovým Joystickem. druhý směr by ovládal druhý motůrek pro řízení směru (natáčení lodního motoru)
ještě vymýšlím to ovládání rychlosti, aby šlo bez přepínače, ppouze joystickem... asi nejjednodušší relátka, vačka , mikrospínač. Vačky by asi musely být tři - střední pro přepínání směru a dvě koncové jako koncový vypínač
nejsi náhodou  "kovaný " ve slaboproudu? já jsem strojař, 12 V mě sice nezabije, ale popálit by asi dovedlo (ono 40 A už je nějaká síla)
Budu rád za každou připomínku,  díky

Offline

 

#35 30-07-2018 17:48:34

Zdenda
Inventář fóra
Místo: Lysá nad Labem
Registrovaný: 23-05-2012
Příspěvky: 1065

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

12V je bezpečné napětí i když budeš stát po kolena ve vodě. Můžeš být v klidu, jestli si nesáhneš na rozžhavenej kabel, tak tě to nepopálí.

Offline

 

#36 30-07-2018 21:10:57

Lubor
Super uživatel
Místo: Praha
Registrovaný: 15-03-2009
Příspěvky: 850

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

oshurty napsal(a):

12 V mě sice nezabije, ale popálit by asi dovedlo (ono 40 A už je nějaká síla)
Budu rád za každou připomínku,  díky

Promin, neber to prosim jako nadrazenost, ale ne jen tohle vyjadruje tak zasadni neznalost zakladu elektriky, ze jedine co mohu doporucit je nechat to byt. Nemas sanci udelat to lepsi.
Ted origo reg. samozrejme pulsni bude, jinak by se do minuty jizdy na nizsi vykon vyparil.


Coaster 600 DC, Honda 100

Offline

 

#37 30-07-2018 22:59:35

oshurty
Uživatel
Místo: Praha 6
Registrovaný: 10-07-2018
Příspěvky: 11

Re: Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu

Takže podle názorů odborníků je ten regulátor, co jsem si vyhlídl, nevhodný?
Jisté základy o  elektrice mám, buďte v klidu, přátelé, přiznávám, že můj výrok o 40 A nějaké síle může na některé působit  dojmem laika, omlouvám se. Moje vzdělání se co se  technicky týče  zaměřilo na strojařinu.....

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB