FÓRUM PLAVIDEL - diskuse o lodích, plavidlech, příslušenství a plavbě.

Chcete li přispívat do fóra, musíte se nejprve zaregistrovat.

Nejste přihlášen(a)

Oznámení

Vítejte v novém fóru plavidel. Pro základní informace si přečtěte tento příspěvek.

#1 20-03-2015 10:46:25

Zdenda
Super uživatel
Místo: Lysá nad Labem
Registrovaný: 23-05-2012
Příspěvky: 975

Změna pohledu na hybridní pohon

Tak už je na světě nová vyhláška o provozu plavidel se spalovacím motorem.
Konečně dělá přítrž všem dohadům, jestli když honim elektromotor centrálou vlastně pohánim loď spalovákem, nebo ne.

Citace:
Vodní nádrže a vodní toky, na nichž nelze povrchové vody užívat pro plavbu plavidel používajících při plutí k pohonu přímo či nepřímo spalovací motor nebo hybridní pohon, jehož součástí je spalovací motor, nebo plavidel současně používajících k pohonu sílu větru a spalovací motor (dále jen „plavidlo se spalovacím motorem“), jsou uvedeny v příloze č. 1 k této vyhlášce.

Offline

 

#2 07-07-2015 11:46:37

Jarda_ugu
Nováček
Registrovaný: 07-07-2015
Příspěvky: 1

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Zdravím všechny,
nechci zakládat nové vlákno, tak to vložím sem.

Minulý týden jsem si koupill Mariner 4 s eletkromotorem 58lbs. Měl jsem za to, že není v podstatě omezeno, kde se s ním může jezdit. V neděli mi na přehradě Horní Bečva tvrdila nejaká paní, že je z povodí, a že tam nesmím jezdit a že na mě zavolá policii. Nechtěl jsem se hádat a nebyl si jistý svojí pozicí a tak jsem sbalil motor a jezdil s vesly.

Snažil jsem se najít vyhlášku nebo zákon, který to definuje, ale našel jsem jenom vyhlášku 46/2015 definující spalovací motory.

Můžete mi, prosím, někdo upřesnit, jak to je a poradit mi, kde najdu zákon, kterým se mohu příště ohánět.
Díky.
Jarda

Offline

 

#3 05-08-2016 03:08:13

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Elektický-hybridní pohon:

kdejaký znalec tu na stránkách pomlouvá elektrický či hybidní pohon lodě,pro nezasvěcené by tedy bylo vhodné sem vložit odkaz (nejen pro mě) top výrobku,který získal titul loď roku v kategorii motorová loď už v roce 2010,není to však rychlá loď,je to pohodlný cesťák-výtlak,tedy moje krevní skupina.

Oprašuji toto obecně zatracované téma nejen z důvodu tichého,naprosto spolehlivého i bezpečného elektrického provozu,ale i z důvodů jiných než ekonomických po dnešním rozhovoru s kolegou,který zatím marně vymýšlí,jak vyrobit hybridní plavidlo ze své rychlé lodě s objemem cca 5-6,0l (8-mi válec Volvo Penta) , kterého už nebaví neustále běhat s kanystrama k lodi...není to v jeho případě snad ani o penězích,ale o váze paliva vzhledem k jeho pokročilému věku a také o snaze trochu ušetřit přírodu,proto řádky zde o tom,jak není potřeba řešit spotřebu paliva lodí mi přijdou přinejmenším arogantní ,či přímo hloupé.

Tento týden jsme se toulali výhradně na elektrický pohon,to ticho je vážně návykové a začínám si uvědomovat,jak moc bych nechtěl o takové zařízení na lodi přijít díky pořízení dalšího ropáka až jednou akumulátory doslouží,raději bych snad pořídil nějaké lepší,revoluční,nebo kdoví jaké za pár let budou k dispozici,což ukáže až čas.

Přikládám s dovolením slíbený odkaz a také "srovnávací tabulku",s jakým výsledkem je možné podobný systém udělat i u nás v amatérských podmínkách i s přibližnými technickými hodnotami.

http://www.bvv.cz/boat-brno/boat-brno-2 … i-doprava/


a slíbené srovnání:

                                                                                    Viking 23 Hybrid Lydia      Greenline 33 Hybrid

denní výkon instalovaných solárních panelů                                        0,9kW                          1,3kW
výkon elektromotoru                                                                          10kW / 72V                  7kW / ???
výrobce a výkon spalovacího motoru                                         Yamaha FT 9,9hp         VW marine 75hp-165hp
druh paliva                                                                                  benzín                           diesel
maximální rychlost lodě s elektromotorem                                      10km/hod                6,3km/hod
maximální rychlost lodě s oběma motory                                  12-13km/hod                27-28km/hod
hodinová spotřeba phm                                                           0,9-1,4 litru                             4 litry
objem palivové nádrže                                           12 litrů nádrž (90l-kanystry)        400 litrů vestavěná nádrž
celkový akční rádius (spalovací motor + elektro)         600km + x.elektro - nabíjení      700km + x.elektro - nabíjení
objem vodní nádrže                                                                   120 litrů                           300 litrů
výtlak                                                                                2,5 - 2,9 tuny                          4,5-4,9 tuny
délka dle LO                                                                            8,7m                                    9,9m
šířka                                                                                           2,1m                                     3,5m
akční rádius elektrického pohonu                                                  15-20km                             33km
kapacita akumulátorů                                                             75Ah                                     240Ah
přepravitelnost za osobním automobilem                                      ano                                        ne
mobilita v lodním výtahu  (Orlík/převoz Slapy)                           ano/ano                             ne/ne
spolehlivost pohonné jednotky                                        dva nezávislé motory             jeden společný agregát
externí palubní generátor 230V                                                      ano                                         ne
image lodě                                                               soukr.stavba-jediný na světě     tovární hybridní jachta r.2010
výrobce plavidla                                                       Viking Mouldings Ltd.+ já                      Seaway ,Slovinsko
rok stavby - použité plavidlo                                                     2014                                        2014
jeřáby + tendr na zádi                                                             ano                                           ano
lednička s mražákem,kuchyňská linka,spotřebiče                             ano                                                 ano
nezávislé topení (diesel + 230V)                                                     ano                                                 ano
oddělená koupelna se sprchou s  horkou vodou                             ano                                                 ano
stojná výška                                                                             ano                                                 ano
audiosystem                                                                             ano                                                 ano
domácí pekárna                                                                             ano                                                   ne
mikrovlnka                                                                               ne                                                 ano
osobní pocitový stupeň luxusu                                                     65%                                                100%
možnost plavby na vodách do 10kW                                              ano                                               ne

pořizovací cena plavidla                                                          zlomek  proti                   4,5-6 mil Kč(inzerce)


nepochybuji o vlně kritiky,to bychom snad ani nežili v té naší hezké kotlině...a omlouvám se za úpravu

Editoval zdenek2013 (05-08-2016 09:14:23)

Offline

 

#4 05-08-2016 08:09:34

Anachy
Moderator
Místo: Příbram(Slapy-124,5km)
Registrovaný: 19-03-2009
Příspěvky: 1984
Web

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Náhodou mě se tvé srovnání zamlouvá a smekám za dosažené hodnoty v porovnání s fabrikou. (až na tu domácí pekárnu smile , ale pokud na ní trváš a neobejdeš se bez ní tak proč né)
Mohl by jsi sem ještě pro srovnání přihodit nějaké foto tvé lodi .


DRAGO Fiesta 660, Mercruiser 6 inline - 4,1 "cat" - 106 519

Offline

 

#5 05-08-2016 08:30:17

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

https://www.youtube.com/results?search_ … g+23+Lydia

nemám reklamní fotky,ale pouze "rodinná" videa z roku 2014,kdy loď byla pouze elektrická,teprve na sezonu 2015 dostala nový (vyšší) antifouling,spalovací motor (pokamaráděný s elektrikou), další budíky na můstek,nové společné řízení pro dva motory,hydrofoily, Higt Thrustový šroub i na elektrický motor a co nejlepší celkové vyvážení,změnilo se tím manévrování i plavba výrazně k lepšímu a bylo nutné i razantně změnit zadní badenplato včetně umístění jeřábů tak,aby zbylo místo pro druhý motor,teprve letos dostala konečně i dieselové topení, nový strop i diskutabilní zmíněnou pekárnu ,jiné příďové vlajky a jiné (serioznější) pojištění...

na dlouhé cestování samozřejmě elektrika díky akumulátorům vhodná zatím není,ale drtivá část majitelů lodí kotví na stálém místě,dnes již téměř standartně vybaveném přípojkou 230V a na delší toulání je k dispozici ropáček,ale plavby "na koupačku" do 20km (tam a zpět) v pohodě elektrika zvládá, a těch je za sezonu pravděpodobně většina,nicméně i tak mám k dispozici posledních 14mth na spalováku,pak bude muset loď z vody a "pohrká" na vleku do garančního servisu,což elektrický motor nezná...


https://www.youtube.com/watch?v=HwXDfvK … 156.452585
takto mám naskládanou elektriku ve spalovací noze i já (elektrika nad čárou ponoru),motory Karvin či Torqueedo mají elektriku pod čárou ponoru,při kolizi může být tedy problém

tady je "ten můj" ještě ve vývoji,pak šel ještě do lakovny,GO převodovky dostal ještě před přestavbou
https://www.youtube.com/watch?v=at6XeQd-Brs

Editoval zdenek2013 (05-08-2016 10:02:13)

Offline

 

#6 05-08-2016 10:02:27

Anachy
Moderator
Místo: Příbram(Slapy-124,5km)
Registrovaný: 19-03-2009
Příspěvky: 1984
Web

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Díky za odkazy, není nad to načerpat nějakou inspiraci.


DRAGO Fiesta 660, Mercruiser 6 inline - 4,1 "cat" - 106 519

Offline

 

#7 05-08-2016 10:05:29

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Anachy napsal(a):

Díky za odkazy, není nad to načerpat nějakou inspiraci.

pokud to někomu bude k užitku,budu jen rád,měl jsem to zveřejnit už dávno...

Offline

 

#8 12-09-2016 13:41:18

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

http://eskutr.cz/cs/baterie-clanky-lto- … -40ah.html

Editoval zdenek2013 (12-09-2016 13:48:39)

Offline

 

#9 12-09-2016 15:04:50

jirkas
Uživatel
Registrovaný: 22-06-2016
Příspěvky: 57

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

Offline

 

#10 12-09-2016 15:46:18

my65hp
Stálý člen
Registrovaný: 11-11-2015
Příspěvky: 335

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

zdenek2013 napsal(a):

http://eskutr.cz/cs/baterie-clanky-lto-lithium-titanate-oxid/698-baterie-lto-24v-40ah.html

poněkud  drahá varianta ,, 40 AH  při 12 V za 13995 (je potřeba 5 těch baterii ) ..

Offline

 

#11 12-09-2016 16:48:38

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

jirkas napsal(a):

Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

tuším,že od 15.4.2015 je jakýkoliv spalovací pohon na lodi považován za spalovací motor,tedy i palubní generátor propojený s elektromotorem,ale na SPS mě ujišťovali,že pokud budu mít spalovací nohu zvednutou z vody,bude se pořád jednat o elektroloď,tak kdoví jak by to bylo na vodě,záleželo by to asi jen na konkrétním člověku,ale i tak mohu plout na klidných vodách do 10kW,omezení se týká jen spalovacích motorů,nikoliv elektriky

Editoval zdenek2013 (12-09-2016 17:08:24)

Offline

 

#12 12-09-2016 18:15:31

jirkas
Uživatel
Registrovaný: 22-06-2016
Příspěvky: 57

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

zdenek2013 napsal(a):

jirkas napsal(a):

Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

tuším,že od 15.4.2015 je jakýkoliv spalovací pohon na lodi považován za spalovací motor,tedy i palubní generátor propojený s elektromotorem,ale na SPS mě ujišťovali,že pokud budu mít spalovací nohu zvednutou z vody,bude se pořád jednat o elektroloď,tak kdoví jak by to bylo na vodě,záleželo by to asi jen na konkrétním člověku,ale i tak mohu plout na klidných vodách do 10kW,omezení se týká jen spalovacích motorů,nikoliv elektriky

Díky. Zajímá mě to z toho důvodu, že když si jeden koupí přídavný elektromotor, zda-li může například na brněnskou přehradu za předpokladu, že bude samozřejmě používat výhradně elektropohon.

Offline

 

#13 13-09-2016 12:16:17

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

jirkas napsal(a):

zdenek2013 napsal(a):

jirkas napsal(a):

Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

tuším,že od 15.4.2015 je jakýkoliv spalovací pohon na lodi považován za spalovací motor,tedy i palubní generátor propojený s elektromotorem,ale na SPS mě ujišťovali,že pokud budu mít spalovací nohu zvednutou z vody,bude se pořád jednat o elektroloď,tak kdoví jak by to bylo na vodě,záleželo by to asi jen na konkrétním člověku,ale i tak mohu plout na klidných vodách do 10kW,omezení se týká jen spalovacích motorů,nikoliv elektriky

Díky. Zajímá mě to z toho důvodu, že když si jeden koupí přídavný elektromotor, zda-li může například na brněnskou přehradu za předpokladu, že bude samozřejmě používat výhradně elektropohon.

v tomto bych SPS moc nevěřil a raději dodržoval zákon,spíš si myslím,že i když si dáš elektriku na loď se silným spalovákem,možná to při kontrole neustojíš a budeš jen platit,něco jiného by bylo,kdyby jsi se vešel do spalovacích 10kW,pak by vše bylo v pořádku i na tom "Prýglu" a nemusel by jsi mít ani elektriku,osobně bych tedy neriskoval, telefonát na PČR a SPS ti vše objasní,rozumím tvé snaze-vody do 10kW jsou zatím oázou klidu

Editoval zdenek2013 (13-09-2016 12:18:52)

Offline

 

#14 13-09-2016 19:03:15

jirkas
Uživatel
Registrovaný: 22-06-2016
Příspěvky: 57

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

Mě to zajímá spíš teoreticky. Na vody s 10kW jsem si koupil malej Zodiac a pak smutně koukám, jak se kolem prohání ve skluzu o metr větší gumák se čtyřmi lidmi na palubě. Na motoru samozřejmě čerstvá nálepka "5". Ale čert to vem, nejsem fízl. Nerozumím ovšem té politice, mě to stálo padesát tisíc za loď, kterou bych si jinak odpustil. Na Lipně se plaví odporné slátaniny o ohromné délce, ovšem údajně malý motor tomu dodá punc legality.

Offline

 

#15 13-09-2016 19:26:49

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

co k tomu dodat,také jsem zažil vodní skůtr na vodě do 10kW i člun s motorem 50 a více koní a lyžaře za ním,ale to je vyjímka 1x za sezonu,nikoliv pravidlo

Offline

 

#16 21-10-2016 22:23:59

zdenek2013
Super uživatel
Registrovaný: 17-02-2013
Příspěvky: 654

Re: Změna pohledu na hybridní pohon

další záblesk - slyšel někdo o tom něco ?
http://www.he3da.cz/

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB